DOI: https://doi.org/10.15587/2313-8416.2018.153372

The use of cholistic marketing as a condition of efficient management by industrial enterprise

Victoria Svyatnenko

Abstract


The strengthening of the role of marketing in the management system of an industrial enterprise are revealed in the article. The main factors and conditions contributing to the increase in the efficiency of management in the enterprise are investigated. Significant external and internal conditions of using marketing concepts are systematized. The level of marketing orientation of the enterprise is determined depending on the external and internal conditions. It is concluded that industrial enterprises need to use the concept of holistic marketing as the most promising


Keywords


industrial enterprise; marketing concepts; holistic marketing; external factors; internal factors

References


Boichyk, I. M. (2016). Ekonomika pidpryiemstva. Kyiv: Kondor-Vydavnytstvo, 378.

Futuluichuk, O. V. (2014). Kholistychnyi marketynh yak zaporuka efektyvnoi diialnosti pidpryiemstva. Ekonomycheskye nauky, 6. Marketynh i menedzhment. Available at: http://www.rusnauka.com/19_TSN_2014/Economics/6_173503.doc.htm

Klymchuk, A. O. (2016). Osnovni instrumenty pidvyshchennia efektyvnosti upravlinnia pidpryiemstvom. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky, 1 (2), 26–28. Available at: http://elar.khnu.km.ua/jspui/bitstream/123456789/4774/1/%D0%BA%D0%BB%D0%B8%D0%BC%D1%87%D1%83%D0%BA.pdf

Kotler, F., Kartadzhayya, Kh., Setiavan, A. (2012). Marketing 3.0. Ot produktov k potrebitelyam i dalee – k chelovecheskoy dushe. Moscow: Al'pina Biznes Buks, 240.

Herasymiak, N. V. (2012). Kholistychnyi marketynh yak nova paradyhma rozvytku marketynhu. Efektyvna ekonomika, 7. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2012_7_35

Agarwal, A. (2012). Concept of holistic marketing. Available at: https://www.projectguru.in/publications/concept-of-holistic-marketing/

Zozulov, O., Poltorak, K. (2017). Formuvannia kontseptsii vedennia biznesu na marketynovykh zasadakh: sohodennia ta maibutnie. Marketynh v Ukraini, 5-6, 64–72.

Hurzhii, N. M. (2011). Upravlinnia marketynhom: kontseptsii ta problemy. Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika", 720: Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia i problemy rozvytku, 16–22. Available at: http://ena.lp.edu.ua/bitstream/ntb/13812/1/4_16-22_Vis_720_Menegment.pdf

Lyzunova, O. M., Pukhanov, O. O. (2017). Zabezpechennia efektyvnosti diialnosti pidpryiemstva. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo, 12 (1), 187–190. Available at: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/12_1_2017ua/12_1_2017.pdf

Shershnova, Z. Ye. (2004). Stratehichne upravlinnia. Kyiv: KNEU, 699.

Ushenko, N. (2017). Dominanty intelektualnoho liderstva pidpryiemstv Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia, 1, 59–68. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/eiou_2017_1_8

Horbonos, F. V., Cherevko, H. V., Pavlenchyk, N. F., Pavlenchyk, A. O. (2010). Ekonomika pidpryiemstv. Kyiv: Znannia, 463. Available at: https://pidruchniki.com/1513061636283/ekonomika/chinniki_shlyahi_zrostannya_efektivnosti_virobnitstva

Kurbatska, L. M. (2013). Marketynh v systemi upravlinnia pidpryiemstvom. Efektyvna ekonomika, 5. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3389

Borzakovska, L. V. (2013). Kontseptsiia kholistychnoho marketynhu: sutnist ta teoretychne pidgruntia. Marketynh i menedzhment innovatsii, 2, 85–94. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mimi_2013_2_9

Kotler, F., Keller, K. L. (2018). Marketing menedzhment. Sankt-Peterburg: Piter, 848. Available at: http://avidreaders.ru/read-book/marketing-menedzhment.html

Cherepnya, V. V. (2008). Nova paradigma marketingu. Available at: http://www.confcontact.com/2008oktInet_tezi/cherepnya.php


GOST Style Citations


Бойчик І. М. Економіка підприємства: підручник. Київ: Кондор-Видавництво, 2016. 378 с.

Футулуйчук О. В. Холістичний маркетинг як запорука ефективної діяльності підприємства // Экономические науки. № 6. Маркетинг и менеджмент. 2014. URL: http://www.rusnauka.com/19_TSN_2014/Economics/6_173503.doc.htm

Климчук А. О. Основні інструменти підвищення ефективності управління підприємством // Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2016. Т. 1, № 2. С. 26–28. URL: http://elar.khnu.km.ua/jspui/bitstream/123456789/4774/1/%D0%BA%D0%BB%D0%B8%D0%BC%D1%87%D1%83%D0%BA.pdf

Котлер Ф., Картаджайя Х., Сетиаван А. Маркетинг 3.0. От продуктов к потребителям и далее – к человеческой душе. Москва: Альпина Бизнес Букс, 2012. 240 с.

Герасимяк Н. В. Холістичний маркетинг як нова парадигма розвитку маркетингу // Ефективна економіка. 2012. № 7. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2012_7_35

Agarwal A. Concept of holistic marketing. 2012. URL: https://www.projectguru.in/publications/concept-of-holistic-marketing/

Зозульов О., Полторак К. Формування концепції ведення бізнесу на маркетинових засадах: сьогодення та майбутнє // Маркетинг в Україні. 2017. № 5-6. С. 64–72.

Гуржій Н. М. Управління маркетингом: концепції та проблеми // Вісник Національного університету "Львівська політехніка". 2011. № 720: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. С. 16–22. URL: http://ena.lp.edu.ua/bitstream/ntb/13812/1/4_16-22_Vis_720_Menegment.pdf

Лизунова О. М., Пуханов О. О. Забезпечення ефективності діяльності підприємства // Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2017. № 12 (1). С. 187–190. URL: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/12_1_2017ua/12_1_2017.pdf

Шершньова З. Є. Стратегічне управління: підручник. Київ: КНЕУ, 2004. 699 с.

Ушенко Н. Домінанти інтелектуального лідерства підприємств // Економіка і організація управління. 2017. № 1. С. 59–68. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/eiou_2017_1_8

Економіка підприємств: підручник / Горбонос Ф. В. та ін. Київ: Знання, 2010. 463 с. URL: https://pidruchniki.com/1513061636283/ekonomika/chinniki_shlyahi_zrostannya_efektivnosti_virobnitstva

Курбацька Л. М. Маркетинг в системі управління підприємством // Ефективна економіка. 2013. № 5. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3389

Борзаковська Л. В. Концепція холістичного маркетингу: сутність та теоретичне підґрунтя // Маркетинг і менеджмент інновацій. 2013. № 2. С. 85–94. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mimi_2013_2_9

Котлер Ф., Келлер К. Л. Маркетинг менеджмент. Санкт-Петербург: Питер, 2018. 848 с. URL: http://avidreaders.ru/read-book/marketing-menedzhment.html

Черепня В. В. Нова парадигма маркетингу. 2008. URL: http://www.confcontact.com/2008oktInet_tezi/cherepnya.php







Copyright (c) 2018

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN 2313-8416 (Online), ISSN 2313-6286 (Print)