DOI: https://doi.org/10.15587/2313-8416.2015.36409

Artificial intelligence tools in the branch of pedagogical diagnostics problematic

Людмила Едуардівна Гризун

Abstract


The paper covers essence, functions and main problems of pedagogical diagnostics. Basing on their analysis there were distinguished branches of artificial intelligence which have certain potential as for solution of current tasks of pedagogical diagnostics. Necessary didactic facilities of professional training of students of pedagogical majors as for applying of AI tools to the problems of pedagogical diagnostics are characterized


Keywords


pedagogical diagnostics; students’ training; knowledge representation models; fuzzy logic; cluster analysis

References


Gavrilov, A. V. (2001). Systems of artificial intelligence. Novosibirsk: NGTU, 246.

Garbusev, V. (2007). Basics of Test Technologies. Informatics. Apr, 16 (400), 3–22.

Gryzun, L. E. (2009). Didactic bases of projecting of the subject modular structure on the basis of scientific knowledge integration. Kharkiv National Pedagogical University named after G.S. Scovoroda, 417.

Gryzun, L. (2014). Ways of fuzzy logic application to the solving problems of pedagogical diagnostics. Narodna Osvita, 1 (22). Available at: http://narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=2165

Gryzun, L. E. (2014). Artificial Intelligence and its application to the systems of pedagogical diagnostics. Kharkiv : KhNPU named after G.S. Scovoroda, 151.

Kolgatin, O. G. (2007). Didactic requirements to the means of automatic pedagogical diagnostics. Means of teaching and scientific-research work. Kharkiv : KhNPU named after G.S. Scovoroda, 27, 65–74.

Maksimov, V. G. (2002). Pedagogical diagnostics at school. Moscow:Akademiya, 270.

Podlasyy, I. P. (2002). Pedagogy. New Course. Moscow : VLADOS, 576.

Pospelov, G. S. (1989). Artificial Intelligence is a base for new information technology. Moscow : Nauka, 280.

Knowledge representation and application. (1989). Transled from Japanese by H. Ueno, M. Isidzuka. Moscow : Mir, 220.

Subbotin, S. O. (2008). Knowledge representation and processing in the systems of artificial intelligence and decision-making systems: Textbook. Zaporizhia: ZNTU, 341.


GOST Style Citations


1. Гаврилов, А. В. Системы искусственного интеллекта [Текст] / А. В. Гаврилов. – Новосибирск: НГТУ, 2001. – 246 с.

2. Гарбусєв, В. Основи тестових технологій [Текст] / В. Гарбусєв // Інформатика. – 2007. – № 16 (400). – С. 3–22.

3. Гризун, Л. Е. Дидактичні основи проектування модульної структури навчальної дисципліни на засадах інтеграції наукових знань [Текст]: дис. ... доктора пед. наук :13.00.04 / Л. Е. Гризун– Харків, 2009.–417 с.

4. Гризун, Л. Е. Напрями застосування апарата нечіткої логіки для розв’язання завдань педагогічної діагностики [Електронний ресурс] / Л. Е. Гризун // Народна освіта : зб. наук. пр. – 2014. – Вип. 1 (22). – Режим доступу : http://narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=2165

5. Гризун, Л. Е. Штучний інтелект і його застосування у системах педагогічної діагностики [Текст] / Л. Е. Гризун. – Х. : ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2014. – 151 с.

6. Колгатін, О. Г. Дидактичні вимоги до засобів автоматизованої педагогічної діагностики [Текст] / О. Г. Колгатін // Засоби навчальної та науково-дослідної роботи : збірник наук. праць / ХНПУ імені Г. С. Сковороди. – 2007. – Вип. 27. – С. 65–74

7. Максимов, В. Г. Педагогическая диагностика в школе [Текст] / В. Г. Максимов – М. : Академия, 2002. – 270 с.

8. Подласый, И. П. Педагогика: Новий курс. В 2 кн. [Текст] / И. П. Подласый. – М. : Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2002. –576 с.

9. Поспелов, Г. С. Исскуственный интеллект – основа новой информационной технологии [Текст] / Г. С. Поспелов. – М.: Наука, 1989. – 280 с.

10. Представление и использование знаний [Текст] / пер. с япон. под ред. Х.Уэно, М. Исидзука. –М. : Мир, 1989. – 220с.

11. Субботін, С. О. Подання і обробка знань у системах штучного інтелекту та системах прийняття рішень: Навчальний посібник [Текст] / С. О. Субботін. – Запоріжжя : ЗНТУ, 2008. – 341 с.







Copyright (c) 2015 Людмила Едуардівна Гризун

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN 2313-8416 (Online), ISSN 2313-6286 (Print)