DOI: https://doi.org/10.15587/2313-8416.2015.41388

Features of strategy of innovative management by educational system

Олена Володимирівна Алейнікова

Abstract


Attention is focused on the features of innovative processes and strategy of innovative management for educational transformation. It is marked the necessity of application of sociological approach, mechanisms of realization of aims of innovative management in the field of education. Basic models of the educational innovations are presented. The ways of implementing organizational innovations are certain in the system of education with the purpose of increase of competitiveness of educational institutions and quality of education

Keywords


educational system; strategy of innovative management; educational innovation projects; innovation management

References


The Verkhovna Rada of Ukraine (2002), About the National doctrine of development of education President of Ukraine; Decree, Doctrine. Available at: http://zakon 4.rada.gov.ua/laws/show/347/2002 (Last accessed: 26.02.2015).

Tiahusheva, O. (2003). Ways of co-operation of school and higher educational establishment are within the limits of educational-scientific complex, Ridna shkola, 11, 10–11.

Olijnyk, V. V. (2008). Conceptual approaches to the formation of value management elite in the educational environment, Teoriia I praktyka upravlinnia sotsial’nymy systemamy: filosofiia, psykholohiia, sotsiolohiia, 2, 45–51.

Chernyshova, Ye. R. (2011). Formation of the scientific potential of universities in the context of disseminated processes. Universytet menedzhmentu osvity. Available at: http://tme.umo.edu.ua/docs/14/11.pdf

Dmytrenko, H. A., Cherednyk, V. M. (2010). Economic and legal and administrative aspects of effective human resource management. Ekonomika I upravlinnia, (4), 56–62. Available at: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/econupr_2010_4_10.pdf

Strashok, A. G. (2012). Theoretical bases of development of innovative environment in the system of higher professional education, Social'no-jekonomicheskie i psihologicheskie problemy upravlenija [Socio-economic and Psychological Problems of Management]. III Vserossijskaja nauchno-prakticheskaja konferencija [III All-Russian Scientifically Practical Conference]. Moscow Psychology-Pedagogical University, 56–59.

Cokov, G. B. (2012). An innovative management is in Bulgarian school education, Social'no-jekonomicheskie i psihologicheskie problemy upravlenija [Socio-economic and Psychological Problems of Management]. III Vserossijskaja nauchno-prakticheskaja konferencija [III All-Russian Scientifically Practical Conference]. Moscow: Psychological Pedagogical University, 66–69.

Haievs'ka, L. A. (2009). Management education: new priorities. Osvita. Available at: http://old.niss.gov.ua/book/Osvita/9.pdf

Panina, T. S. (2008). Innovative management in the system of trade education as a mean of economic development of region. Novye informacionnye tehnologii i menedzhment kachestva [New information technologies and management of quality]. Mezhdunarodnyj simpozium [International Symposium]. Moscow, 223–225.


GOST Style Citations


1. Про Національну доктрину розвитку освіти Президент України; Указ, Доктрина від 17.04.2002 № 347/2002 [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://zakon 4.rada.gov.ua/laws/show/347/2002

2. Тягушева, О. Шляхи взаємодії школи і вищого навчального закладу в межах навчально-наукового комплексу [Текст] / О. Тягушева // Рідна школа. – 2003. – № 11. – С. 10–11.

3. Олійник, В. В. Концептуальні підходи до формування ціннісної управлінської еліти в освітньому середовищі [Текст] / В. В. Олійник. // Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, соціологія. – 2008. – № 2. – С. 45–51.

4. Чернишова, Є. Р. Формування наукового потенціалу ВНЗ у контексті реалізації дисемінаційних процесів [Електронний ресурс] / Є. Р. Чернишова. – Режим доступу: http://tme.umo.edu.ua/docs/14/11.pdf

5.Дмитренко, Г. А. Економічні та адміністративно-правові аспекти ефективного управління персоналом [Електронний ресурс] / Г. А. Дмитренко, В. М. Чередник // Економіка і управління. – 2010. – № 4. – С. 56–62. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/econupr_2010_4_10.pdf

6. Страшок, А. Г. Теоретические основы развития инновационной среды в системе высшего профессионального образования. Социально-экономические и психологические проблемы управления [Текст] / А. Г. Страшок; под общей ред. М. Г. Ковтунович // Сборник научных статей по материалам III Всероссийской научно-практической конференции, проходившей в Московском городском психолого-педагогическом университете с 25 по 27 апреля 2012 года. – М.: МГППУ, 2012. – С. 56–59.

7. Цоков, Г. Б. Инновационный менеджмент в болгарском школьном образовании. Социально-экономические и психологические проблемы управления [Текст] / Г. Б. Цоков; под общей ред. М. Г. Ковтунович // Сборник научных статей по материалам III Всероссийской научно-практической конференции, проходившей в Московском городском психолого-педагогическом университете с 25 по 27 апреля 2012 года. – М.: МГППУ, 2012. – С. 66–69.

8. Гаєвська, Л. А. Управління освітою: нові пріоритети [Електронний ресурс] / Л. А. Гаєвська. – 2009. – C. 73–79. – Режим доступу: http://old.niss.gov.ua/book/Osvita/9.pdf

9. Панина, Т. С. Инновационный менеджмент в системе профессионального образования как средство экономического развития региона [Текст]: матер. межд. симп. / Т. С. Панина // Новые информационные технологии и менеджмент качества (NIT&MQ'2008). – ФГУ ГНИИ ИТТ «Информика». – М.: ЭГРИ, 2008. – С. 223–225.

 







Copyright (c) 2015

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN 2313-8416 (Online), ISSN 2313-6286 (Print)