DOI: https://doi.org/10.15587/2313-8416.2015.44548

Peculiarities of officers-educators’ psychological and pedagogical training in the system of postgraduate education

Ярослава Леонидовна Катюк

Abstract


The article is dedicated to the problems of psychological and pedagogical training of officers-educators of lyceums with intensive military training in the theory and practice of postgraduate education. In particular the requirements for officer-educator’s post are enlightened; the content of his professional activities is analyzed; the essence of concept of officer-educator’ psychological and pedagogical competence is exposed; the content of officers-educators’ psychological and pedagogical training during the advanced training courses is described


Keywords


officers-educators; professional development; psychological and pedagogical training; postgraduate education

References


Barabanshhikov, O. V., Davidov, V. P., Utlіk, E. P., Fedenko, N. F. (1986). Vіjs'kova pedagogіka ta psihologіja. Moscw: Voenizdat, 53.

Mashtalіr, A. M. (2005). Dіagnostika sformovanostі tvorchih jakostej u majbutnіh ofіcerіv. Novі tehnologіi navchannja, 41, 135–147.

Rudenko, M. V., Krasil'nik, Ju.S., Polons'ka, L. B., P`jankovs'kij, G. V., Horev, І. O. (2002). Teorіja і praktika zagal'noi і vіjs'kovoi pedagogіki. Kurs lekcіj. Kiev: VGІ NAOU, 108.

Rudenko M. V., P`jankovs'kij, G. V., Horev, І. O. (2001). Socіal'no-pedagogіchnij praktikum ofіcera-vihovatelja. Kiev: VGІ NAOU, 112.

Segeda, O. O. (2004). Psihologіchnі osoblivostі formuvannja profesіjnih jakostej ofіcerіv-vihovatelіv u procesі fahovoi pіdgotovki. Kharkov Military University, 18.

Teorіja і praktika Vihovannja vіjs'kovosluzhbovcіv Zbrojnih sil Rosіjs'koi federacіi (2003). Available at: http://medbib.in.ua/teoriya-praktika-vospitaniya-voennoslujaschih.html

Polozhennja pro vіjs'kovij lіcej, № 1087-00 – redakcіja vіd 17.07.2003 (2003). Available at: http://www.kmu.gov.ua/control/uk/cardnpd?docid=1684004

Afanas'ev, A. O., Krasil'nik Ju. S., Lunik, O. O., Maraeva, V. V., Petrenko, T. O. (2007). Vіjs'kovo-patrіotichne vihovannja u Zbrojnih Silah Ukraini . National Defence Academy of Ukraine, Research Center of humanitarian problems, 176.


GOST Style Citations


1. Барабанщиков, О. В. Військова педагогіка та психологія [Текст] / О. В. Барабанщиков, В. П. Давидов, Е. П. Утлік, Н. Ф. Феденко; під ред. А. В. Барабанщикова. – М.: Воениздат, 1986. – 53 c.

2. Машталір, А. М. Діагностика сформованості творчих якостей у майбутніх офіцерів [Текст] / А. М. Машталір // Нові технології навчання: Науково-методичний збірник. – 2005. – № 41. – С. 135–147.

3. Руденко, М. В. Теорія і практика загальної і військової педагогіки [Текст]: курс лекцій / М. В. Руденко, Ю.С. Красильник, Л. Б. Полонська, Г. В. П`янковський, І. О. Хорєв. К.: ВГІ НАОУ, 2002. 108 с.

4. Руденко, М. В. Соціально-педагогічний практикум офіцера-вихователя : навч.-метод. посібник [Текст] / М. В. Руденко, Г. В. П`янковський, І. О. Хорєв. К. : ВГІ НАОУ, 2001. 112 с.

5. Сегеда, О. О. Психологічні особливості формування професійних якостей офіцерів-вихователів у процесі фахової підготовки [Текст]: автореф. дис. ... канд. психол. наук / О. О. Сегеда. – Харківський військовий університет, 2004. 18 с.

6. Теорія і практика Виховання військовослужбовців Збройних сил Російської федерації [Електронний ресурс]: навч. пос. / 2003. – Режим доступу: http://medbib.in.ua/teoriya-praktika-vospitaniya-voennoslujaschih.html

7. Положення про військовий ліцей, № 1087-00 – редакція від 17.07.2003 [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://www.kmu.gov.ua/control/uk/cardnpd?docid=1684004

8. Афанасьєв, А. О. Військово-патріотичне виховання у Збройних Силах України [Текст]: навч.-метод. посіб / А. О. Афанасьєв, Ю. С. Красильник, О. О. Луник, В. В. Мараєва, Т. О. Петренко. – Національна академія оборони України, Науково-дослідний центр гуманітарних проблем. – К. : НАОУ, 2007. – 176 c. 







Copyright (c) 2015 Ярослава Леонидовна Катюк

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN 2313-8416 (Online), ISSN 2313-6286 (Print)