DOI: https://doi.org/10.15587/2313-8416.2015.54642

Professional formation of young teacher

Едуард Тіберійович Соломка

Abstract


The article discusses some aspects of professional training of young teachers for vocational and educational activities.

The psychological analysis of professional and educational activities of young teachers is conducted. Productive way of developing the ability to solve educational problems can be reflexive training of young teachers, which ensures them study the basics of designing specific educational decisions and organizes active interaction of beginners in the search of productive pedagogical decisions


Keywords


adaptation; professional self-determination; professional development; professional training; professional and educational activities

References


Herhei, Y. T., Mashbyts, E. Y. (1973). K kharakterystyke modely reshenyia pedahohycheskykh zadach. Voprosy psykholohyy, 6, 51–59.

Kuzmyna, N. V. (1967). Ocherky psykholohyy truda uchytelia. Lviv: LHU, 183.

Maksymenko, S. D. (1996). Psykholohichna orhanizatsiia umov rozvytku subiekta uchnia. Kyiv: Prosvita, 254.

Maksymenko, S. D. (1997). Psykholohiia v sotsialnii i pedahohichnii praktytsi. Kyiv, 245.

Balaev, A. A. (1986). Aktyvnуe metodу obuchenyia. Moscow: Profyzdat, 95.

Bodalev, A. A. (1983). Lychnost y obshchenye. Moscow: Nauka, 271.

Halperyn, P. I. (1976). Vvedenye v psykholohyiu. Moscow: Moskovskyi unyversytet, 150.

Hrekhnev, V. S. (1990). Kultura pedahohycheskoho obshchenyia. Moscow: Prosveshchenye, 142.

Elkanov, S. B. (1985). Professyonalnoe samovospytanye uchytelia. Moscow: Prosveshchenye, 143.

Leontev, A. N. (1975). Deiatelnost. Soznanye. Lychnost’. Moscow: Polytyzdat, 304.

Andreeva, H. M. (1980). Sotsyalnaia psykholohyia. Moscow: Moskovskyi unyversytet, 416.

Ball, H. A. (1990). Teoryia uchebnуkh zadach: Psykholoho-pedahohycheskyi aspekt. Moscow: Pedahohyka, 184.

Kuliutkyn, Yu. N. (1986). Tvorcheskoe mуshlenye v professyonalnoi deiatelnosty uchytelia. Voprosy psykholohyy, 2, 21–30.

Leontev, A. N. (1979). Pedahohycheskoe obshchenye. Moscow: Znanye, 48.


GOST Style Citations


1. Гергей, И. Т. К характеристике модели решения педагогических задач [Текст] / И. Т. Гергей, Е. И. Машбиц // Вопросы психологии. – 1973. – № 6. – С. 51–59.

2. Кузьмина, Н. В. Очерки психологии труда учителя [Текст] / Н. В. Кузьмина. – Л.: ЛГУ, 1967. – 183 с.

3. Максименко, С. Д. Психологічна організація умов розвитку суб'єкта учня [Текст] / С. Д. Максименко. – К.: Просвіта, 1996. – 254 с.

4. Максименко, С. Д. Психологія в соціальній і педагогічній практиці [Текст] / С. Д. Максименко. – К., 1997. – 245 с.

5. Балаев, А. А. Активные методы обучения [Текст] / А. А. Балаев. – М.: Профиздат, 1986. – 95 с.

6. Бодалев, А. А. Личность и общение [Текст] / А. А. Бодалев. – М.: Наука, 1983. – 271 с.

7. Гальперин, П. Я. Введение в психологию [Текст] / П. Я. Гальперин. – М.: Московский университет, 1976. – 150 с.

8. Грехнев, В. С. Культура педагогического общения [Текст] / В. С. Грехнев. – М.: Просвещение, 1990. – 142 с.

9. Елканов, С. Б. Профессиональное самовоспитание учителя [Текст] / С. Б. Елканов. – М.: Просвещение, 1985. – 143 с.

10. Леонтьев, А. Н. Деятельность. Сознание. Личностъ [Текст] / А. Н. Леонтьев. – М.: Политиздат, 1975. – 304 с.

11. Андреева, Г. М. Социальная психология [Текст] / Г. М. Андреева. – М.: Московский университет, 1980. – 416 с.

12. Балл, Г. А. Теория учебных задач: Психолого-педагогический аспект [Текст] / Г. А. Балл. – М.: Педагогика, 1990. – 184 с.

13. Кулюткин, Ю. Н. Творческое мышление в профессиональной деятельности учителя [Текст] / Ю. Н. Кулюткин // Вопросы психологии. – 1986. – № 2. – С. 21–30.

14. Леонтьев, А. Н. Педагогическое общение [Текст] / А. Н. Леонтьев. – М.: Знание, 1979. – 48 с.







Copyright (c) 2015 Едуард Тіберійович Соломка

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN 2313-8416 (Online), ISSN 2313-6286 (Print)