DOI: https://doi.org/10.15587/2313-8416.2015.54785

Духовні цінності керівників загальноосвітніх навчальних закладів як чинник подолання професійних криз

Алла Степанівна Москальова

Аннотация


Статтю присвячено важливій проблемі психологічної науки – дослідженню духовних цінностей керівників загальноосвітніх навчальних закладів. Визначено зміст і показники розвитку духовних цінностей управлінців. Представлено результати емпіричного дослідження рівнів розвитку духовних цінностей керівників. Доведено взаємозв’язок між рівнями розвитку духовних цінностей керівників загальноосвітніх навчальних закладів та їх здатністю до подоланням професійних криз


Ключевые слова


криза; професійна криза; подолання; цінності; духовні цінності; саморегуляція; післядипломна освіта

Полный текст:

PDF (Українська)

Литература


Bondarchuk, O. I.; Maksymenko, S. D. (Ed.) (2007). Osobystisnyj rozvytok kerivnykiv zagal'noosvitnih navchal'nyh zakladiv jak pidg'runtja i'h duhovnogo zrostannja [Development of personality of heads of secondary schools as the basis for their spiritual growth] Vol. IX, Issue 6. Problemy zagal'noi' ta pedagogichnoi' psyhologii'. Instytutu psyhologii' imeni G. S. Kostjuka APN Ukrai'ny. Kyiv, 67–73.

Beh, I. D. (2006). Vyhovannja osobystosti. Shodzhennja do duhovnosti [Educating the personality. Climbing to spirituality]. Kyiv: Lybid', 272.

Vyshnevs'kyj, O. (2003). Teoretychni osnovy suchasnoi' ukrai'ns'koi' pedagogiky [Theoretical Foundations of modern Ukrainian pedagogy]. Drogobych: Kolo, 528.

Zdravomyslov, A. G. (1986). Potrebnosty. Ynteresy. Cennosty [Needs. Interests. Values]. Moscow: Polytyzdat, 223.

Karlova, V. V. Duhovni cinnosti v strukturi nacional'noi' samosvidomosti: ukrai'ns'ki realii' [Spiritual values in the structure of national identity: the Ukrainian reality]. Available at: http://www.academy.gov.ua/ej/ej11/txts/10kvvsur.pdf

Savyc'ka, O. V.; Maksymenko S. D. (Ed.) (2007). Do problemy duhovnosti ta profesijnogo stanovlennja fahivcja [The problem of spirituality and professional development specialist] Vol. IX, Issue 6. Problemy zagal'noi' ta pedagogichnoi' psyhologii', 357–361.

Moskaljova, A. S. (2011). Pidgotovka kerivnykiv osvitnih organizacij do konstruktyvnogo podolannja profesijnyh kryz osobystosti: gendernyj aspekt [Training heads of educational organizations to constructive overcoming of the professional crises: gender aspect]. Kyiv, 36.

Ball, G. O. (2006). Psyhologyja v racyogumanystycheskoj perspektyve [Psychology in the ratiohumanistic perspective]. Kyiv: Osnova, 408.

Koteneva, A. V. (2008). Duhovnуe cennosty kak faktor psyhologycheskoj zashhyshhennosty lychnosty [Spiritual values as a factor of psychological protection of the personality]. Vestnyk Kostromskogo gosudarstvennogo un-ta im. N. A. Nekrasova, 14 (4), 38–44.

Shherbakova, I. M. (2012). Transformacijni zminy duhovnosti v umovah s'ogodennja [Transformational changes of spirituality in terms today]. Visnyk Chernigivs'kogo nacional'nogo pedagogichnogo universytetu imeni T. G. Shevchenka, 2 (105), 195–199.

Hills, M. D. (2002). Kluckhohn and Strodtbeck's Values Orientation Theory. Online Readings in Psychology and Culture, 4 (4). doi: 10.9707/2307-0919.1040

Parsons, T. (1965). Obshheteoretycheskye problemy socyologyy [General theoretical problems of sociology]. Socyologyja segodnja. Moscow, 30.

Boryshevs'kyj, M.; Suhomlyns'kaya, O. V. (Ed.) (1997). Duhovni cinnosti jak determinanta gromadjans'kogo vyhovannja osobystosti [Spiritual values as a determinant of civic education of personality]. Kyiv: APN Ukrai'ny, 21–25.

Goncharenko, M. S., Kujdyna, T. M., Novykova, V. E. (2007). Vospytanye duhovnуh cennostej v obrazovatel'nom processe [Education of spiritual values in the educational process]. Pedagogika, psyhologija ta medyko-biologichni problemy fizychnogo vyhovannja i sportu, 9, 33.

Pomytkin, E. O. (2007). Psyhologija duhovnogo rozvytku osobystosti [Psychology of spiritual development of personality]. Kyiv: Nash chas, 280.

Orban, L. E. (1992). Stanovlenye lychnosty [Development of the personality]. Moscow: Luch, 112.

Pechers'ka, G. O. (2013). Diagnostyka ta korekcija profesijnyh cinnisnyh orijentacij uchyteliv u zakladah pisljadyplomnoi' pedagogichnoi' osvity [Diagnostics and correction of teachers’ professional value orientations in institutions of post-graduate pedagogical education]. Kyiv, 297.

Morosanova, V. Y., Konoz, E. M. (2000). Stylevaja samoreguljacyja povedenyja cheloveka [Stylistic self-regulation of human behavior]. Voprosy psyhologyy, 2, 118–127.


Пристатейная библиография ГОСТ


1. Бондарчук, О. І. Особистісний розвиток керівників загальноосвітніх навчальних закладів як підґрунтя їх духовного зростання. Т. ІХ, Ч. 6 [Текст]: зб. наук. праць / О. І. Бондарчук; за ред. С. Д. Максименка. – Проблеми загальної та педагогічної психології. – Інституту психології імені Г. С. Костюка АПН України. – К., 2007. – С. 67–73.

2. Бех, І. Д. Виховання особистості. Сходження до духовності [Текст] / І. Д. Бех. – К.: Либідь, 2006. – 272 с.

3. Вишневський, О. Теоретичні основи сучасної української педагогіки [Текст]: навч. посіб. / О. Вишневський. – Дрогобич: Коло, 2003. – 528 с.

4. Здравомыслов, А. Г. Потребности. Интересы. Ценности [Текст] / А. Г. Здравомыслов. – М.: Политиздат, 1986. – 223 с.

5. Карлова, В. В. Духовні цінності в структурі національної самосвідомості: українські реалії [Текст] / В. В. Карлова // Режим доступу: http://www.academy.gov.ua/ej/ej11/txts/10kvvsur.pdf

6. Савицька, О. В. До проблеми духовності та професійного становлення фахівця. Т. ІХ, Ч. 6 [Текст]: зб. наук. праць / О. В. Савицька; за ред. С. Д. Максименка. – Проблеми загальної та педагогічної психології. – К., 2007. – С. 357–361.

7. Москальова, А. С. Підготовка керівників освітніх організацій до конструктивного подолання професійних криз особистості: гендерний аспект: спецкурс [Текст] / А. С. Москальова. – К., 2011. – 36 с.

8. Балл, Г. О. Психология в рациогуманистической перспективе [Текст] / Г. О. Балл. – К.: Основа, 2006. – 408 с.

9. Котенева, А. В. Духовные ценности как фактор психологической защищенности личности [Текст] / А. В. Котенева // Вестник Костромского государственного ун-та им. Н. А. Некрасова. – 2008. – Т. 14, № 4. – С. 38–44.

10. Щербакова, І. М. Трансформаційні зміни духовності в умовах сьогодення [Текст] / І. М. Щербакова // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. – 2012. – Т. 2, Вип. 105. – С. 195–199.

11. Hills, M. D. Kluckhohn and Strodtbeck's Values Orientation Theory [Text] / M. D. Hills // Online Readings in Psychology and Culture. – 2002. – Vol. 4, Issue 4. doi: 10.9707/2307-0919.1040

12. Парсонс, Т. Общетеоретические проблемы социологии [Текст] / Т. Парсонс. – Социология сегодня. – М., 1965. – С. 30.

13. Боришевський, М. Духовні цінності як детермінанта громадянського виховання особистості [Текст]: наук. метод. зб. / М. Боришевський; за ред. О. В. Сухомлинської. – К.: АПН України, 1997. – С. 21–25.

14. Гончаренко, М. С. Воспитание духовных ценностей в образовательном процессе [Текст] / М. С. Гончаренко, Т. М. Куйдина, В. Е. Новикова // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. – 2007. – № 9. – С. 33.

15. Помиткін, Е. О. Психологія духовного розвитку особистості [Текст]: монографія / Е. О. Помиткін. – К.: Наш час, 2007. – 280 с.

16. Орбан, Л. E. Становление личности [Текст]: монография / Л. E. Орбан. – М.: Луч, 1992. – 112 с.

17. Печерська, Г. О. Діагностика та корекція професійних ціннісних орієнтацій учителів у закладах післядипломної педагогічної освіти [Текст]: дис…. канд. психол. наук. / Г. О. Печерська. – К., 2013. – 297 с.

18. Моросанова, В. И. Стилевая саморегуляция поведения человека [Текст] / В. И. Моросанова, Е. М. Коноз // Вопросы психологии. 2000. № 2. С. 118127.







Copyright (c) 2015 Алла Степанівна Москальова

Creative Commons License
Эта работа лицензирована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN 2313-8416 (Online), ISSN 2313-6286 (Print)