DOI: https://doi.org/10.15587/2313-8416.2015.54801

Reformation of the in-service teacher training system in Ukraine: the way towards European integration

Тетяна Василівна Палько

Abstract


The article analyses the tasks and solutions for the issues of in-service education. The innovative approaches to the process of in-service teacher professional development and benefits for Institute of in-service training in Zakarpattia towards European integration are characterized in the article. The article contains valuable summing up of foreign experience and the experience deals with the in-service teacher education in Ukraine


Keywords


in-service teacher education; lifelong education; innovative approaches; European integration

References


Andrushchenko, V. (2004). Modernizatsiya pedahohichnoyi osvity Ukrayiny v konteksti Bolons'koho protsesu. Vyshcha osvita Ukrayiny, 1, 5–9.

Sysoyeva, S. (2009). Pryntsypy rozvytku neperervnoyi osvity v umovakh polikul'turnoho hlobalizovanoho svitu. Shlyakh osvity, 2, 2–6.

Pukhovs'ka, L. P., Artyushyna, M. V., Bazelyuk, V. H., Lushyn, P. V., Snisarenko, O. S., Snitsar, L. P., Solodkov, V. T.; Pukhovs'koii, L. P. (Ed.) (2012). Pislyadyplomna osvita v umovakh yevrointehratsiyi: sutnist', zmist, tekhnolohiyi, hotovnist' do zmin. Kyiv: Pedahohichna dumka, 122.

Oliynyk, V. (2010). Pislyadyplomna pedahohichna osvita: misiya i stratehiya rozvytku. Osvita Ukrayiny, 30, 6.

Sihayeva, L. Ye. (2010). Osvita doroslykh v Ukrayini (druha polovyna XX st. – pochatok XXI st. Kyiv: TOV VD «EKMO», 420.

Oliynyk, V. V., Synenko, T. N. (2001). Tendentsiyi rozvytku pislyadyplomnoyi osvity pedahohiv u yevropeys'kykh krayinakh. Shlyakh osvity, 3, 17–20.

Edelfelt, R. (1983). Staff Deve1opment for School Improvement. London: National Center on Teaching and Learning, 296.

Cochran-Smith, M. (2001). The outcomes question in teacher education. Teaching and Teacher Education, 17 (5), 527–546. doi: 10.1016/s0742-051x(01)00012-9

Land, W. G., Hellis, E. V. (1991). Survey of state legislation relating to higher education. Washington.

Stratehiya «Yevropa 2020» (2010). Yevrobyuleten', 4, 16. Available at: http://eeas.europa.eu/delegations/ukraine/documents/eurobulletin/eurobulet_04_2010_uk.pdf


GOST Style Citations


1. Андрущенко, В. Модернізація педагогічної освіти України в контексті Болонського процесу [Текст] / В. Андрущенко // Вища освіта України. – 2004. – № 1. – С. 5–9.

2. Сисоєва, С. Принципи розвитку неперервної освіти в умовах полікультурного глобалізованого світу [Текст] / С. Сисоєва // Шлях освіти. – 2009. – № 2. – С. 2–6.

3. Пуховська, Л. П. Післядипломна освіта в умовах євроінтеграції: сутність, зміст, технології, готовність до змін [Текст]: навч. метод. посіб. / Л. П. Пуховська, М. В. Артюшина, В. Г. Базелюк, П. В. Лушин, О. С. Снісаренко, Л. П. Сніцар, В. Т. Солодков; за наук. ред. Л. П. Пуховської. – К.: Педагогічна думка, 2012. – 122 с.

4. Олійник, В. Післядипломна педагогічна освіта: місія і стратегія розвитку [Текст] / В. Олійник // Освіта України. – 2010. – № 30. – С. 6.

5. Сігаєва, Л. Є. Освіта дорослих в Україні (друга половина ХХ ст. – початок ХХІ ст.) [Текст]: монографія / Л. Є. Сігаєва. – К.: ТОВ ВД «ЕКМО», 2010. – 420 с.

6. Олійник, В. В. Тенденції розвитку післядипломної освіти педагогів у європейських країнах [Текст] / В. В. Олійник, Т. Н. Синенко // Шлях освіти. – 2001. – № 3. – с. 17–20.

7. Edelfelt, R. Staff Deve1opment for School Improvement [Text] / R. Edelfelt. – London: National Center on Teaching and Learning, 1983. – 296 p.

8. Cochran-Smith, M. The outcomes question in teacher education [Text] / M. Cochran-Smith // Teaching and Teacher Education. – 2009. – Vol. 17, Issue 5. – P. 527–546. doi: 10.1016/s0742-051x(01)00012-9

9. Land, W. G. Survey of state legislation relating to higher education [Text] / W. G. Land, E. V. Hellis, – Washington, 1991.

10. Стратегія «Європа 2020» [Електронний ресурс]. – Євробюлетень. – 2010. – № 4. – C. 16. – Режим доступу: http://eeas.europa.eu/delegations/ukraine/documents/eurobulletin/eurobulet_04_2010_uk.pdf







Copyright (c) 2015

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN 2313-8416 (Online), ISSN 2313-6286 (Print)