DOI: https://doi.org/10.15587/2313-8416.2016.58449

Development program of autopsychological competence of future specialists in information technology: content and analysis of the effectiveness

Наталія Миколаївна Проскурка

Abstract


The article deals with the peculiarities of development of autopsychological competence of future specialists in information technology. The content of the program of development of autopsychological competence of future specialists in information technology are described. The analysis of the results of implementation effectiveness of the development program of autopsychological competence of future specialists in the field of information technology is presented

Keywords


future specialists in information technology; autopsychological competence; development program of autopsychological competence

References


Kolyada, N. G. (2009). Sutnіst і specifіka dіyalnostі maibutnogo fahіvcya іz zahistu іnformacіі ta upravlіnnya іnformacіinoyu bezpekoyu [The Nature and specifics of activity of future specialist in data protection and information security management]. Academic journal “Science and education” National Pedagogical University, 1-2, 158–162.

Derkach, A. A., Stepanova, L. A. (2003). Razvitie autopsihologicheskoi kompetentnosti gosudarstvennih slujaschih [Development autopsychological competence of civil servants]. Moscow: RAGS, 297.

Bondarchuk, О. I., Karamushka, L. M., Bryukhovetskaya, O. V. et. al; Bondarchuk, О. I. (Ed.) (2012). Formuvannya psihologіchnoі kompetentnostі kerіvnikіv osvіtnіh organіzacіi v umovah pіslyadiplomnoі pedagogіchnoі osvіti [The formation of psychological competence of the heads of educational institutions in the conditions of post-graduate pedagogical education]. Kyiv: Nauk. Svit, 190.

Proskurka, N. M.; Olijnyk, V. V. (Ed.) (2013). Metodika doslіdjennya avtopsihologіchnoі kompetentnostі maibutnіh fahіvcіv z іnformacіinih tehnologіi [The research methodology autopsychological competence future information technology professionals]. Bulletin of postgraduate education, 9, 196–204.

Proskurka, N. M. (2014). Avtopsihologіchna kompetentnіst maibutnіh fahіvcіv z іnformacіinih tehnologіi cіnnіsno_smislovii aspect [Autopsychological competence of future specialists in the field of information technology: value-semantic aspect]. Theoretical and applied problems of psychology, 2, 267–274.

Proskurka, N. M. (2014). Operacіino_regulyativnii komponent avtopsihologіchnoі kompetentnostі maibutnіh fahіvcіv z іnformacіinih tehnologіi [Operational-regulatory component autopsychological competence of future specialists in information technology]. Theoretical and applied problems of psychology, 3, 275–282.

Proskurka, N. M.; Maksymenko, S. D., Karamushka, L. M. (Eds.) (2014). Osoblivostі motivacіі osobistіsnogo rozvitku maibutnіh fahіvcіv z іnformacіinih tehnologіi [Peculiarities of motivation personal development of future specialists in information technologies]. Actual problems of psychology, 40, 160–165. Available at: http://www.appsychology.org.ua/data/jrn/v1/i40/37.pdf

Proskurka, N. M. (2014). Osoblivostі osobistіsnogo komponentu avtopsihologіchnoі kompetentnostі maibutnіh fahіvcіv z іnformacіinih tehnologіi [Features personal component autopsychological competence of future specialists in information technology]. Bulletin of Chernihiv national pedagogical University, II (121), 124–128.


GOST Style Citations


1. Коляда, М. Г. Сутність і специфіка діяльності майбутнього фахівця із захисту інформації та управління інформаційною безпекою [Текст] / М. Г. Коляда // Наука і освіта: Науково-практичний журнал Південного-наукового центру НАПН України. – 2009. – № 1-2. – С. 158–162.

2. Деркач, А. А. Развитие аутопсихологической компетентности государственных служащих [ Текст] / А. А. Деркач, Л. А. Степанова. – М.: РАГС, 2003. – 297 с.

3. Бондарчук, О. І. Формування психологічної компетентності керівників освітніх організацій в умовах післядипломної педагогічної освіти [Текст]: наук.-метод. пос. / О. І. Бондарчук, Л. М. Карамушка, О. В. Брюховецька та ін.; за ред. О. І. Бондарчук. – К.: Наук. світ, 2012. – 190 с.

4. Проскурка, Н. М. Методика дослідження автопсихологічної компетентності майбутніх фахівців з інформаційних технологій [Текст]: зб. наук. пр. / Н. М. Проскурка; гол. ред. В. В. Олійник. – Вісник післядипломної освіти. – К.: АТОПОЛ, 2013. – Вип. 9. – С. 196–204.

5. Проскурка, Н. М. Автопсихологічна компетентність майбутніх фахівців з інформаційних технологій: ціннісно-смисловий аспект [Текст]: зб. наук. пр. / Н. М. Проскурка // Теоретичні і прикладні проблеми психології. – 2014. – № 2. – С. 267–274.

6. Проскурка, Н. М. Операційно-регулятивний компонент автопсихологічної компетентності майбутніх фахівців з інформаційних технологій [Текст]: зб. наук. пр. / Н. М. Проскурка // Теоретичні і прикладні проблеми психології. – 2014. – № 3. – С. 275–282.

7. Проскурка, Н. М. Особливості мотивації особистісного розвитку майбутніх фахівців з інформаційних технологій [Текст] / Н. М. Проскурка; за ред. С. Д. Максименка, Л. М. Карамушки // Актуальні проблеми психології. – 2014. – Вип. 40. – С. 160–165. – Режим досупу: http://www.appsychology.org.ua/data/jrn/v1/i40/37.pdf

8. Проскурка, Н. М. Особливості особистісного компоненту автопсихологічної компетентності майбутніх фахівців з інформаційних технологій [Текст] / Н. М. Проскурка // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. – 2014. – Т. II, Вип. 121. – С. 124–128.







Copyright (c) 2016 Наталія Миколаївна Проскурка

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN 2313-8416 (Online), ISSN 2313-6286 (Print)