DOI: https://doi.org/10.15587/2313-8416.2016.62597

Features of formation of organizational culture in the hospitality enterprises

Дарія Іванівна Басюк, Мар’яна Володимирівна Рознатовська

Abstract


The article analyzes the content and features of formation of effective organizational culture. A system of factors that affect the formation of effective organizational culture is considered. Also the advantages of the application of the Cameron and Quinn technique about building an effective organizational culture of hospitality enterprises are researched. With the help of the OCAI tool of K. Cameron and R. Quinn it is identified the type of corporate culture of the researched organization and its strengths and weaknesses


Keywords


organizational culture; tool for assessing corporate culture of K. Cameron and R. Quinn; organizational effectiveness; hospitality enterprise

References


Spivak, V. A. (2001). Corporate culture. Sankt-Peterburg: Piter, 352.

Mescon, M. H. (1998). Motivational climate of the organization. Personnel Management, 6.

Shein, E. H. (2002). Organizational culture and leadership. Sankt-Peterburg: Piter, 35–39.

Cameron, K. S., Quinn, G. E. (2001). Diagnosing and changing organizational culture. Sankt-Peterburg: Peter, 100–121.

Liker, J., Hoseus, M. (2011). Corporate culture. Moscow: Alpina Pablisher, 354.

Lapin, T. A. (2005). Corporate Culture. Omsk "Omsk State University Publishing House", 96.

Markova, E. V. (2005). Сorporate culture in the hospitality industry. Parade of hotels, 265.

Tarasyuk, V. D. (2009). Elements and factors of formation of organizational culture of the enterprise. Scientific notes of TNU. Series: Economy and management, 22 (2), 333–340.

Solntseva, N. V. (2011). Normative-legal support of formation of organizational culture on the enterprise. Development Management, 4 (101), 237–239.

Mogutnova, N. N. (2005). Corporate culture: definition, approaches. First steps, 130–136.


GOST Style Citations


1. Спивак, В. А. Корпоративная культура [Текст] / B. A. Спивак. – СПб.: Питер, 2001. – 352 с.

2. Мескон, М. Х. Мотиваційний клімат організації [Текст] / M. X. Mескон // Керування персоналом. – 1998. – C. 6.

3. Шейн, Э. Г. Организационная культура и лидерство [Текст] / Э. Г. Шейн. – 4-е изд. – СПб.: "Питер", 2002. – С. 35–39.

4. Камерон, К. С. Диагностика и изменение организационной культуры [Текст] / К. С. Камерон, Р. Э. Куинн. – СПб.: Питер, 2001. – С. 100–121.

5. Лайкер, Д. Корпоративная культура [Текст] / Д. Лайкер, М. Хосеус. – М.: Альпина Паблишер, 2011. – 354 с.

6. Лапина, Т. А. Корпоративная культура [Текст]: уч.-метод. пос. / Т. А. Лапина. – Омск: «Издательство ОмГУ», 2005. – 96 с.

7. Марковська, О. В. Корпоративна культура в індустрії гостинності [Текст] / О. В. Марковська // Парад Готелів. – 2005. – 265 с.

8. Тарасюк, В. Д. Элементы и факторы формирования организационной культуры предприятия [Текст] / В. Д. Тарасюк // Ученые записки ТНУ. Серия: Экономика и управление. – 2009. – Т. 22, № 2. – С. 333–340.

9. Солнцева, Н. В. Нормативно-правове забезпечення формування організаційної культури на підприємстві [Текст] / Н. В. Солнцева // Управління розвитком. – 2011. – № 4 (101). – С. 237–239.

10. Могутнова, Н. Н. Корпоративная культура: понятие, подходы [Текст] / Н. Н. Могутнова // Первые шаги. – 2005. – С. 130–136.






Copyright (c) 2016

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN 2313-8416 (Online), ISSN 2313-6286 (Print)