DOI: https://doi.org/10.15587/2313-8416.2016.66507

Pedagogical conditions of generating professional competence for future marketers by the means of interactive technologies

Світлана Євгенівна Адамів

Abstract


The article proves that one of the main tasks of higher economic education modernization is the search for innovational approaches to professional preparation of marketers in order to generate professional competence. Having the scientific literature analyzed, the essence of professional competence is defined more precisely. The urgency of generating the professional competence for future marketers with the help of interactive technologies is stated. In the process of investigation the following issues were determined: the creation of professional and motivational surrounding by the means of interactive technologies; ensuring integrating approach to generating the professional competence for future marketers; involving students into quasi-professional activity based on business and role-playing games; the intensification of students’ self-educating activity by the means of interactive technologies.

The main factors, which are characteristic of the approach to the choice of pedagogical conditions are distinguished. They are methodical generation of professional competence for future marketers; representation of fulfillment of the mechanism how to produce professional competence for future marketers in the process of teaching with the help of interactive technologies; ensuring a step-by-step process of generating the professional competence for future marketers by the means of interactive technologies while implementing the functions of teaching, training and developing; systematic consideration of general didactic and specific principles of teaching


Keywords


professional preparation; future marketers; professional competence; pedagogical conditions; interactive technologies

References


Dorofeev, A. (2005). Professional'naja kompetentnost' kak pokazatel' kachestva obrazovanija. Vysshee obrazovanie v Rossii, 4, 30–33.

Kajdalova, L. G. (2006). Teoretychni zasady kompetentnisnogo pidhodu do profesijnogo navchannja. Problemy inzhenerno-pedagogichnoi' osvity, 3, 21–25.

Pishhulin, V. N. (2006). Formirovanie professional'noj kompetentnosti specialista jekonomicheskogo profilja v sisteme universitetskogo obrazovanija. Moscow, 172.

Borysenko, L. L. (2011). Psyhologo-dydaktychni umovy formuvannja naukovo-piznaval'noi' kompetentnosti studentiv ekonomichnyh special'nostej. Vyshha osvity Ukrai'ny, V, 36–42.

Maksymchuk, L. V. (2012). Pedagogichni umovy zastosuvannja interaktyvnyh tehnologij u pidgotovci majbutnih ekonomistiv-mizhnarodnykiv. Visnyk Nacional'noi' akademii' prykordonnoi' sluzhby Ukrai'ny imeni B. Hmel'nyc'kogo, 1. Available at: http://www.nbuv.gov.ua/e-jornals/Vnadps/2012_1/10mlvmem.pdf

Metodychni zasady efektyvnogo formuvannja profesijno znachushhyh umin' ta navychok majbutnih ekonomistiv (2010). Khmelnyck: HNU, 43.

Mel'nychuk, I. M. (2008). Naukovo-metodychni zasady vprovadzhennja interaktyvnyh tehnologij u vyshhij shkoli. Naukovyj chasopys Nacional'nogo pedagogichnogo universytetu im. M. P. Dragomanova. Ser.: Pedagogichni nauky: realii' ta perspektyvy, 11,183–190.

Maksymchuk, L. V., Romanyshyna, L. M. (2010). Zastosuvannja interaktyvnyh tehnologij u pidgotovci majbutnih ekonomistiv-mizhnarodnykiv do profesijnoi' dijal'nosti. Pedagogika formuvannja tvorchoi' osobystosti u vyshhij i zagal'noosvitnij shkolah, 11 (64), 243–248.

Koval'chuk, G. O. (2003). Aktyvizacija navchannja v ekonomichnij osviti. Kyiv: KNEU, 298.

Kremen', V. G. (Ed.) (2008). Encyklopedija osvity. Kyiv: Jurinkom Inter, 1040.


GOST Style Citations


1. Дорофеев, А. Профессиональная компетентность как показатель качества образования [Текст] / А. Дорофеев // Высшее образование в России. – 2005. – № 4. – С. 30–33.

2. Кайдалова, Л. Г. Теоретичні засади компетентнісного підходу до професійного навчання [Текст] / Л. Г. Кайдалова // Проблеми інженерно-педагогічної освіти. – 2006. – № 3. – С. 21–25.

3. Пищулин, В. Н. Формирование профессиональной компетентности специалиста экономического профиля в системе университетского образования [Текст]: дисс. ... канд. пед. наук / В. Н. Пищулин. – Москва, 2006. – 172 с.

4. Борисенко, Л. Л. Психолого-дидактичні умови формування науково-пізнавальної компетентності студентів економічних спеціальностей [Текст] / Л. Л. Борисенко // Вища освіти України. – 2011. – Т. V. – С. 36–42.

5. Максимчук, Л. В. Педагогічні умови застосування інтерактивних технологій у підготовці майбутніх економістів-міжнародників [Текст] / Л. В. Максимчук // Вісник Національної академії прикордонної служби України імені Б. Хмельницького. – 2012. – Вип. 1. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/e-jornals/Vnadps/2012_1/10mlvmem.pdf

6. Методичні засади ефективного формування професійно значущих умінь та навичок майбутніх економістів [Текст]: метод. реком. – Хмельницький: ХНУ, 2010. – 43 с.

7. Мельничук, І. М. Науково-методичні засади впровадження інтерактивних технологій у вищій школі [Текст] / І. М. Мельничук // Науковий часопис Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова. Сер.: Педагогічні науки: реалії та перспективи. – 2008. – Вип. 11. – С. 183–190.

8. Максимчук, Л. В. Застосування інтерактивних технологій у підготовці майбутніх економістів-міжнародників до професійної діяльності [Текст] / Л. В. Максимчук, Л. М. Романишина // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. – 2010. – Вип. 11 (64). – С. 243–248.

9. Ковальчук, Г. О. Активізація навчання в економічній освіті [Текст]: навч. посіб. / Г. О. Ковальчук. – вид. 2-ге, доп. – К.: КНЕУ, 2003. – 298 с.

10. Енциклопедія освіти [Текст] / гол. ред. В. Г. Кремень. – К.: Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.







Copyright (c) 2016

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN 2313-8416 (Online), ISSN 2313-6286 (Print)