DOI: https://doi.org/10.15587/2313-8416.2016.67719

The strategic trajectory of systematic modernization of education in the context of increase the education quality

Микола Олексійович Кириченко, Геннадій Анатолійович Дмитренко

Abstract


Author substantiates the strategic direction of modernization of a national education system, considered on the one hand as the organic part of all system of public administration, and on the other hand, itself consists of the interconnected steps: preschool, school, professional, postdegree education, and also the operating regional, regional, central governing bodies of education on the uniform uniting platform – ideology to an ecohumanocentrism.

Determined the primary directions of modernization of educational institutions within the context of promoting personal fulfillment during life. Specifically, from these positions educational institutions must prepare graduates by such means, in order to they, from one side, would correspond to the requirements of the labor market. And from the other side, they correspond to the requirements of future self-realization in the field of labour activity, i.e., it is needed to inoculate a desire constantly to get new knowledge, abilities of them to analyse and orient this desire to them, including to the self-knowledge of "own self" by the path of active development of analytic-cognitive activity.

Arriving at such strategic aims is impossible without the modernized activity of educational establishments of all stages. Through the goal orientation of activity of these establishments and state administrative structures of education on the assistance of self-realization of personality during life is system-forming idea of modernization of a national education system


Keywords


quality of education modernization; ecology and people centrism; culture management target index analytical and cognitive activity

References


Dmytrenko, G. A., O. L. Anufrijeva, Burlajenko, T. I. et. al; Dmytrenko, G. A. (Ed.) (2014). Ljudynocentrychna systema derzhavnoi' systemy upravlinnja v Ukrai'ni: utopija chy shans. Kyiv: DKS – centr, 240.

Sergejeva, L. M., Kyrychenko, M. O. (2016). Managing organizational and educational changes in vocational institutional environment. ScienceRise, 1/5 (18), 27–32. doi: 10.15587/2313-8416.2016.59152

Dmytrenko, G. A. (2015). Transformacija kul'tury upravlinnja trudovym potencialom organizacii' u konteksti neobhidnyh modernizacijnyh zmin v Ukrai'ni. Ukrai'na: aspekty praci, 6, 37–44.

Zakon Ukrai'ny «Pro osvitu» (1991). Verhovna Rada Ukrai'ny. Available at: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1060-12

Dmytrenko, G. A., Solodkov, V. G. (2015). Innovacijna metodologija modernizacii' nacional'noi' systemy osvity v konteksti ideologii' ekoljudynocentryzmu. Visnyk pisljadyplomnoi' osvity. Kyiv: Atopolgrup, 14, 41–51.

Dmytrenko, G. A. (2015). Ekoljudynocentryzm i systemnyj pidhid do modernizacii' nacional'noi' systemy osvity. Pisljadyplomna osvita v Ukrai'ni, 1 (36), 22–25.

Zakon Ukrai'ny «Pro vyshhu osvitu» (2004). Verhovna Rada Ukrai'ny. Available at: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1556-18

Kremen', V. G. (2007). Filosofija nacional'noi' idei'. Ljudyna. Svit. Socium. Kyiv: Gramota, 576.

Dmytrenko, G. A., Mudraja, S. V., Medved', V. V., Krymova, M. O. (2013). Pidvyshhennja jakosti profesijnoi' osvity: pidgotovka konkurentospromozhnogo vypusknyka. Kyiv – Sevastopol: Vyd-vo «Mystje», 336.

Skovoroda, G. (1973). Povne zibrannja tvoriv. Vol. 1-2. Kyiv: Naukova dumka, 532, 576.

Kremen', V. G. (2011). Filosofija ljudynocentryzmu v osvitn'omu prostori. Kyiv: Znannja Ukrai'ny, 520.

Dmytrenko, G. A., Shevchyk, O. G., Luk'janchuk, Ja. A., Medved',V. V.; Dmytrenko, G. A. (Ed.) (2015). Upravlinnja personalom organizacii' z vykorystannjam perevag synergizmu. Kyiv: Instytut obdarovanoi' dytyny NAPN Ukrai'ny, 162.

Nacija maje majbutnje, jakshho v nei' je plan na zavtra (2016). Viche, 1-2, 28–29.

Dmytrenko, G. A., Riktor, T. L. (2012). Ljudynocentryzm osvity v konteksti pidvyshhennja jakosti trudovogo potencialu. Kyiv: «Dorado Druk», 296.

Dmytrenko, G. A. (2015). Pijasljadyplomna osvita jak realizator ljudyno- centrychnoi' modernizacii' nacional'noi' systemy osvity. Pisljadyplomna osvita, 2 (37), 3–9.


GOST Style Citations


1. Дмитренко, Г. А. Людиноцентрична система державної системи управління в Україні: утопія чи шанс [Текст]: монографія / Г. А. Дмитренко, О. Л. Ануфрієва, Т. І. Бурлаєнко та ін.; за заг. ред. Г. А. Дмитренко. – К.: ДКС – центр, 2014. – 240 с.

2. Сергеєва, Л. М. Управління організаційно-освітніми змінами в інституційному середовищі професійного навчального закладу [Текст] / Л. М. Сергеєва, М. О. Кириченко // ScienceRise. – 2016. – Т. 1, № 5 (18). – С. 27–32. doi: 10.15587/2313-8416.2016.59152

3. Дмитренко, Г. А. Трансформація культури управління трудовим потенціалом організації у контексті необхідних модернізаційних змін в Україні [Текст] / Г. А. Дмитренко // Україна: аспекти праці. – 2015. – № 6. – С. 37–44.

4. Закон України «Про освіту» [Текст]. – Верховна Рада України, 1991. – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1060-12

5. Дмитренко, Г. А. Інноваційна методологія модернізації національної системи освіти в контексті ідеології еколюдиноцентризму [Текст] / Г. А. Дмитренко, В. Г. Солодков // Вісник післядипломної освіти. – К.: Атополгруп, 2015. – Вип. 14. – С. 41–51.

6. Дмитренко, Г. А. Еколюдиноцентризм і системний підхід до модернізації національної системи освіти [Текст] / Г. А. Дмитренко // Післядипломна освіта в Україні. – 2015. – № 1 (36). – С. 22–25.

7. Закон України «Про вищу освіту» [Текст]. – Верховна Рада України, 2004. – Режим достутпу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1556-18

8. Кремень, В. Г. Філософія національної ідеї. Людина. Світ. Соціум. [Текст] / В. Г. Кремень. – К.: Грамота, 2007. – 576 с.

9. Дмитренко, Г. А. Підвищення якості професійної освіти: підготовка конкурентоспроможного випускника [Текст]: монографія / Г. А. Дмитренко, С. В. Мудрая, В. В. Медведь, М. О. Кримова. – Київ – Севастополь: Вид-во «Мистє», 2013. – 336 с.

10. Сковорода, Г. Повне зібрання творів. Т. 1-2 [Текст] / Г. Сковорода. – К.: Наукова думка, 1973. – 532 c., 576 c.

11. Кремень, В. Г. Філософія людиноцентризму в освітньому просторі [Текст] / В. Г. Кремень. – 2-ге вид. – К.: Знання України, 2011. – 520 с.

12. Дмитренко, Г. А. Управління персоналом організації з використанням переваг синергізму [Текст]: навч. пос. / Г. А. Дмитренко, О. Г. Шевчик, Я. А. Лукьянчук, В. В. Медведь; за заг. ред. Г. А. Дмитренко. – К.: Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2015. – 162 с.

13. Нація має майбутнє, якщо в неї є план на завтра [Текст]. – Віче. – 2016. – № 1-2. – С. 28–29.

14. Дмитренко, Г. А. Людиноцентризм освіти в контексті підвищення якості трудового потенціалу [Текст]: монографія / Г. А. Дмитренко, Т. Л. Ріктор. – К.: «Дорадо Друк», 2012. – 296 с.

15. Дмитренко, Г. А. Піяслядипломна освіта як реалізатор людино- центричної модернізації національної системи освіти [Текст] / Г. А. Дмитренко // Післядипломна освіта. – 2015. – № 2 (37). – С. 3–9.







Copyright (c) 2016 Микола Олексійович Кириченко, Геннадій Анатолійович Дмитренко

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN 2313-8416 (Online), ISSN 2313-6286 (Print)