DOI: https://doi.org/10.15587/2313-8416.2016.67725

Substantiation of efficiency of the contextual approach to teaching at the HEI of the mining profile

Тетяна Анатоліївна Комісаренко, Наталія Юріївна Швагер, Оксана Володимирівна Нестеренко, Микола Володимирович Домнічев

Abstract


Abstract. Article deals with the question of the use of contextual approach at the teaching of SLA (Safety of the life activity) subjects and civic defense at the HEI of the mining profile that gives the possibility to support the student’s interest to the subject and to form his professional motivation.

At the teaching of subjects are given the examples and explanations taking into account the subject and social content of the future professional activity. The principles of teaching of SLA, “Labor protection” and “Civil defense” on the contextual base presuppose the using at lessons the real situations that took place at enterprises of Kryvbass. Students also get the problem-search tasks such as schemes, figures, terms or formulas that need the individual answer. It gives a possibility to master the material faster and more productively in presence of the teacher. The experience of the use of this kind of teaching demonstrates that it has a great value at the professional preparation of the further specialists and stimulates the initiative at learning the subject


Keywords


learning process; contextual teaching; knowledge; professional-pedagogical skills and abilities

References


Verbickij, A. A. (1991). Aktivnoe obuchenie v vysshej shkole: kontekstnyj podhod. Moscow, 270.

Tenishheva, V. F. (2008). Integrativno-kontekstnaja model' formirovanija professional'noj kompetencii. Moscow, 44.

Shvag'er, N. Ju., Komisarenko, T. A. (2009). Interaktyvni tehnologii' na zanjattjah BZhD. Visnyk Kryvoriz'kogo tehnichnogo universytetu. Kryvyj Rig: KTU, 24, 140–143.

Shvag'er, N. Ju., Komisarenko, T. A., Nesterenko, O. V., Domnichev, M. V. (2014). Akmeologichni aspekty pidgotovky fahivciv v sferi vyrobnychoi' bezpeky. Visnyk Kryvoriz'kogo nacional'nogo universytetu. Kryvyj Rig: KNU, 38, 82–86.

Strel'nikov, V. Ju. (2002). Pedagogichni osnovy osobystisnogo j profesijnogo rozvytku studentiv zasobamy innovacijnyh tehnologij navchannja. Kn. 2. Poltava: RVV PUSKU, 230.

Shvag'er, N. Ju., Komisarenko, T. A. (2013). Model' kompetencyj ynzhenera po ohrane truda. Visnyk Kryvoriz'kogo nacional'nogo universytetu. Kryvyj Rig: KNU, 35, 14–18.

Shvag'er, N. Ju. (2014). Formy ta metody organizacii' samostijnoi' roboty studentiv pry vykladanni tehnichnyh dyscyplin. Girnychyj visnyk. Kryvyj Rig: KNU, 97, 15–18.

Shvag'er, N. Ju., Komisarenko, T. A., Kalynychenko, O. V. (2015). Ryzyky pry pidgotovci fahivciv u vyshhyh navchal'nyh zakladah. Aktual'ni problemy modeljuvannja ryzykiv i zagroz vynyknennja nadzvychajnyh sytuacij na ob’jektah krytychnoi' infrastruktury. Kyiv, 293–299.

Verbickij, A. A. (1983). Igrovye formy kontekstnogo obuchenija. Moscow: Znanie, 234.

Verbickij, A. A., Dubovickaja, T. D. (2003). Konteksty soderzhanija obrazovanija. Moscow: RIC MGOPU im. M. A. Sholohova, 80.


GOST Style Citations


1. Вербицкий, А. А. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход [Текст] / А. А. Вербицкий. – М., 1991. – 270 c.

2. Тенищева, В. Ф. Интегративно-контекстная модель формирования профессиональной компетенции [Текст]: автореф. дис. … д-ра пед. наук / В. Ф. Тенищева. – М., 2008. – 44 с.

3. Шваґер, Н. Ю. Інтерактивні технології на заняттях БЖД [Текст]: зб. наук. праць / Н. Ю. Шваґер, Т. А. Комісаренко // Вісник Криворізького технічного університету. – Кривий Ріг: КТУ, 2009. – Вип. 24. – С. 140–143.

4. Шваґер, Н. Ю. Акмеологічні аспекти підготовки фахівців в сфері виробничої безпеки [Текст]: зб. наук. праць / Н. Ю. Шваґер, Т. А. Комісаренко, О. В. Нестеренко, М. В. Домнічев // Вісник Криворізького національного університету. – Кривий Ріг: КНУ, 2014. – Вип. 38. – С. 82–86.

5. Стрельніков, В. Ю. Педагогічні основи особистісного й професійного розвитку студентів засобами інноваційних технологій навчання. Кн. 2 [Текст] / В. Ю. Стрельніков. – Полтава: РВВ ПУСКУ, 2002. – 230 с.

6. Шваґер, Н. Ю. Модель компетенций инженера по охране труда [Текст]: зб. наук. праць / Н. Ю. Шваґер, Т. А. Комісаренко // Вісник Криворізького національного університету. – Кривий Ріг: КНУ, 2013. – Вип. 35. – С. 14–18.

7. Шваґер, Н. Ю. Форми та методи організації самостійної роботи студентів при викладанні технічних дисциплін [Текст]: зб. наук. праць / Н. Ю. Шваґер // Гірничий вісник. – Кривий Ріг: КНУ, 2014. – Вип. 97. – С. 15–18.

8. Шваґер, Н. Ю. Ризики при підготовці фахівців у вищих навчальних закладах [Текст]: наук.-практ. конф. / Н. Ю. Шваґер, Т. А. Комісаренко, О. В. Калиниченко // Актуальні проблеми моделювання ризиків і загроз виникнення надзвичайних ситуацій на об’єктах критичної інфраструктури. – Київ, 2015. – С. 293–299.

9. Вербицкий, А. А. Игровые формы контекстного обучения [Текст] / А. А. Вербицкий. – М.: Знание, 1983. – 234 с.

10. Вербицкий, А. А. Контексты содержания образования [Текст] / А. А. Вербицкий, Т. Д. Дубовицкая. – М.: РИЦ МГОПУ им. М. А. Шолохова, 2003. – 80 с.







Copyright (c) 2016 Тетяна Анатоліївна Комісаренко, Наталія Юріївна Швагер, Оксана Володимирівна Нестеренко, Микола Володимирович Домнічев

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN 2313-8416 (Online), ISSN 2313-6286 (Print)