DOI: https://doi.org/10.15587/2519-4984.2017.102811

Modeling of interpersonal interaction in the system of postgraduate education

Olena Kosyhina

Abstract


In the article were grounded the features of interpersonal interaction modeling in the system of postgraduate education based on the definition of the notions “interpersonal interaction”, “modeling”, “social interaction”. The specificity of pedagogical thinking was explained; the succession of stages of pedagogical processes and phenomena model elaboration was presented. There was formulated the conclusion that interpersonal interaction in the system of higher and postgraduate education is mainly an interaction in the dyad “student ↔teacher” that is the organization of these students’ common activity for attaining the common aim. The modeling of interpersonal interaction in the system of postgraduate education is presented on the base of the analysis of different classifications of interpersonal interaction in pedagogical and psychological science. There were analyzed the types of interpersonal communication in the system of postgraduate education – dyad (that appear at direct communication), individual-group (realized in interaction with students’ group), group (as an interaction between students’ and teachers’ collective), one- or two-side (as dialog/monolog type of interaction). There was grounded the content of internal and external models of interpersonal communication of educational process subjects in institutes (centers) of postgraduate education

Keywords: model, modeling, interpersonal interaction, postgraduate education system, student, dyad


Keywords


модель; моделювання. інтерперсональна взаємодія; система післядипломної освіти; слухач; модель; діада

References


Arnol'd, V. I. (2004). «Zhyostkie» i «myagkie» matematicheskie modeli. Moscow: MCNMO, 32.

Hnezdilova, K. M., Kasyarum, S. O. (2011). Modeli ta modelyuvannya u profesiyniy diyal'nosti vykladacha vyshchoyi shkoly. Cherkasy: Vydavets' Chabanenko Yu. A., 124.

Honcharenko, S. U. (2008). Pedahohichni doslidzhennya. Metodolohichni porady molodym naukovtsyam. Kyyiv-Vinnytsya: DOV «Vinnytsya», 278.

Matushinskiy, G. U., Frolov, A. G. (2000). Proektirovanie modeley podgotovki k professional'noy deyatel'nosti prepodavateley vysshey shkoly. Educational Technology and Soсiety, 3 (4), 183–192.

Pikel'naya, V. S. (1993). Teoriya i metodika modelirovaniya upravlencheskoy deyatel'nosti (shkolovedcheskiy aspekt). Krivoy Rog, 374.

Shehnnon, R. (1978). Imitacionnoe modelirovanie sistem – iskusstvo i nauka. Moscow: Mir, 418.

Hukovs'ka, T. H. (2008). Osnovni metodolohichni pidkhody do modelyuvannya protsesu formuvannya emotsiyno-pochuttyevoyi sfery studentiv humanitarnykh spetsial'nostey. Dukhovnist' osobystosti: metodolohiya, teoriya i praktyka, 2 (25), 66–73.

Dahin, A. N. (2004). Pedagogicheskoe modelirovanie kak sredstvo modernizacii obrazovaniya v otkrytom informacionnom soobshchestve. Standarty i monitoring v obrazovanii, 4, 46–60.

Lodatko, Ye. O. (2007). Modelyuvannya osvitnikh system v konteksti tsinnisnoyi oriyentatsiyi sotsiokul'turnoho prostoru. Visnyk Cherkas'koho universytetu. Seriya: Pedahohichni nauky, 112, 32–40.

Miheev, V. I. (2006). Modelirovanie i metody teorii izmereniy v pedagogike. Moscow: KomKniga, 200.

Ponomarev, A. S. (2006). Model' specialista kak istochnik vybora i obosnovaniya soderzhaniya professional'nogo obrazovaniya. Kharkiv: NTU «KhPI», 58.

Yakubovskiy, M. A. (2004). Matematicheskoe modelirovanie professional'noy deyatel'nosti uchitelya s ispol'zovaniem teorii nechetkih mnozhestv. Pedagogika i psihologiya, 3, 53–61.

Park, R. (2002). Gorod kak social'naya laboratoriya. Sociologicheskoe obozrenie, 2 (3), 2.

Tatenko, V. A. (1996). Psihologiya v sub"ektnom izmerenii. Kyiv: Prosvіta, 404.

Vasyutynsky, V. (2005). Interpersonal interaction in the theories of the contemporar ukrainian psychiatrists. Sotsiohumanitarni problemy lyudyny, 1, 101–105. Available at: http://znc.com.ua/ukr/publ/periodic/shpp/2005/1/p101.php

Tytarenko, T. M. (2003). Zhyttyevyy svit osobystosti: u mezhakh i za mezhamy budennosti. Kyiv: Lybid', 373.


GOST Style Citations


Арнольд, В. И. «Жёсткие» и «мягкие» математические модели [Текст] / В. И. Арнольд. – М.: МЦНМО, 2004. – 32 с.

Гнезділова, К. М. Моделі та моделювання у професійній діяльності викладача вищої школи [Текст]: навч. пос. / К. М. Гнезділова, С. О. Касярум. – Черкаси: Видавець Чабаненко Ю. А., 2011. – 124 с.

Гончаренко, С. У. Педагогічні дослідження. Методологічні поради молодим науковцям [Текст] / С. У. Гончаренко. – Київ-Вінниця: ДОВ «Вінниця», 2008. – 278 с.

Матушинский, Г. У. Проектирование моделей подготовки к профессиональной деятельности преподавателей высшей школы [Текст] / Г. У. Матушинский, А. Г. Фролов // Educational Technology and Soсiety. – 2000. – Issue 3 (4). – С. 183–192.

Пикельная, В. С. Теория и методика моделирования управленческой деятельности (школоведческий аспект) [Текст]: дис. … д-ра пед. наук / В. С. Пикельная. – Кривой Рог, 1993. – 374 с.

Шэннон, Р. Имитационное моделирование систем – искусство и наука [Текст] / Р. Шэннон. – М.: Мир, 1978. – 418 с.

Гуковська, Т. Г. Основні методологічні підходи до моделювання процесу формування емоційно-почуттєвої сфери студентів гуманітарних спеціальностей [Текст] / Т. Г. Гуковська // Духовність особистості: методологія, теорія і практика. – 2008. – Вип. 2 (25). – С. 66–73.

Дахин, А. Н. Педагогическое моделирование как средство модернизации образования в открытом информационном сообществе [Текст] / А. Н. Дахин // Стандарты и мониторинг в образовании. – 2004. – № 4. – С. 46–60.

Лодатко, Є. О. Моделювання освітніх систем в контексті ціннісної орієнтації соціокультурного простору [Текст] / Є. О. Лодатко // Вісник Черкаського університету. Серія: Педагогічні науки. – 2007. – Вип. 112. – С. 32–40.

Михеев, В. И. Моделирование и методы теории измерений в педагогике [Текст] / В. И. Михеев. – 3-е изд. – М.: КомКнига, 2006. – 200 с.

Пономарев, А. С. Модель специалиста как источник выбора и обоснования содержания профессионального образования [Текст] / А. С. Пономарев. – Харьков: НТУ «ХПИ», 2006. – 58 с.

Якубовский, М. А. Математическое моделирование профессиональной деятельности учителя с использованием теории нечетких множеств [Текст] / М. А. Якубовский // Педагогика и психология. – 2004. – № 3. – С. 53–61.

Парк, Р. Город как социальная лаборатория [Текст] / Р. Парк // Социологическое обозрение. – 2002. – Т. 2, № 3. – C. 2.

Татенко, В. А. Психология в субъектном измерении [Текст]: монография / В. А. Татенко. – К.: Просвіта, 1996. – 404 с.

Васютинський, В. Міжособова взаємодія в концепціях сучасних українських психологів [Текст] / В. Васютинський // Соціогуманітарні проблеми людини. – 2005. – № 1. – С. 101–105. – Режим доступу: http://znc.com.ua/ukr/publ/periodic/shpp/2005/1/p101.php

Титаренко, Т. М. Життєвий світ особистості: у межах і за межами буденності [Текст] / Т. М. Титаренко. – К.: Либідь, 2003. – 373 с.







Copyright (c) 2017

ISSN 2519-4984 (Online), ISSN 2519-4976 (Print)