DOI: https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.199824

Interactive methods of social and pedagogical work and the efficiency of their use in the community service centers for families, children and youth activity

Yulya Zhurat, Tetіana Ternavska, Halyna Fesun, Tetiana Kanivets

Abstract


In the modern society, the children’s upbringing and development is considered to replace traditional “cumulative” education with “problem-defining” training, as under such conditions, pupils are engaged in real life problems, being able to independently analyse and solve life issues and not only get theoretical information from a teacher. From the point of social work as a science, such practice is a great prospect for the younger generation future life, as it forms the autonomy and adequate self-actualization of an individual in the society from the school years.

Acting on their own, applying their knowledge and skills in practice, pupils obtain some social experience, the motivation to plan their lives and an understanding of responsibility for personal well-being appear. In the process of an interactive learning, pupils and teacher are in the mode of conversation, dialogue with each other, and they are equal. Such an interaction implies the one participant dominance in the educational process over another, one point over another.

In the context of problem-based education, learning will be more successful if students formulate the tasks independently and, based on their own life experience, fulfil them. Interactive methods create comfortable conditions for learning, each participant is able to believe in his/her own strength, make own individual contribution to the common cause and develop own abilities. There is an opportunity to exchange knowledge, ideas, and activity ways. Due to the effectiveness of problem-solving education, the skills of cooperation and interaction, a sense of teamwork and self-confidence are formed


Keywords


methods of interactive learning; brainstorming; training; role play; educational process participant

References


Kyianytsia, Z. P., Petrochko, Zh. V. (2017). Sotsialna robota z vrazlyvymy simiamy ta ditmy. Kyiv: OBNOVA KOMPANI, 256.

Andrushchenko, V. P., Bashkiriev, V. A., Lukashevych, M. P. (2002). Sotsialna robota: korotkyi entsyklopedychnyi slovnyk. Kyiv: DTsSSM, 536.

Kapska, A. Y., Pesha, I. V., Mikheieva, O. Yu., Solianyk, M. H. (2015). Tekhnolohii sotsialno-pedahohichnoi roboty z simiamy. Kyiv: Vydavnychyi Dim «Slovo», 328.

Bohdanova, I. M. (2000). Pedahohichna innovatyka. Odessa: TES, 148.

Demchynskyi, O. V. (2017). Interaktyvni metody vykladannia. Kyiv: FOP, 64.

Kabachenko, N. V. (2005). Zastosuvannia teorii rolei u suchasnii praktychnii sotsialnii roboti. Sotsialna pedahohika, 1 (9), 46–56.

Hin, A. (2000). Bezkrovna ataka: Tekhnolohiia provedennia navchalnoho mozkovoho shturmu: tsikava i prosta forma navchalnoi diialnosti. Zavuch, 8, 7–11.

Pometun, O., Pyrozhenko, L. V. (2004). Interaktyvni tekhnolohii navchannia. Kyiv: A.S.K., 192.

Oliinyk, T. I. (1992). Rolova hra u navchanni anhliiskoi movy v 6–8 klasakh. Kyiv: Osvita, 128.

Sahan, O. (2002). Interaktyvni metody navchannia yak zasib formuvannia navchalnykh umin molodshykh shkoliariv. Pochatkova shkola, 3, 14–18.

Freire, P. (2003). Pedahohika pryhnoblenykh. Kyiv: Yunivers, 168.

Passov, S. I. (1991). Komunikatyvnyi metod navchannia. Kyiv: Prosvita, 40.

Metodyka «Modeli lektorskoho spilkuvannia» (za metodykoiu I. M. Yusupova). Ankety i testy dlia vchyteliv. Vseosvita. Available at: https://vseosvita.ua/library/anketi-i-testi-dla-vciteliv-61578.html

Anketa dlia otsiniuvannia rivnia shkilnoi motyvatsii (za N. H. Luskanovoiu). Naukovo-metodychna literatura dlia pratsivnykiv shkil, DNZ ta batkiv. Vydavnycha hrupa «Osnova». Available at: http://osnova.com.ua/news/745


GOST Style Citations


Кияниця З. П., Петрочко Ж. В. Соціальна робота з вразливими сім’ями та дітьми. Київ: ОБНОВА КОМПАНІ, 2017. 256 с.

Андрущенко В. П., Башкірєв В. А., Лукашевич М. П. Соціальна робота: короткий енциклопедичний словник. Київ: ДЦССМ, 2002. 536 с.

Технології соціально-педагогічної роботи з сім'ями: навч.-метод. пос. / Капська А. Й., Пеша І. В., Міхеєва О. Ю., Соляник М. Г. Київ: Видавничий Дім «Слово», 2015. 328 с.

Богданова І. М. Педагогічна інноватика: навч. пос. Одеса: ТЕС, 2000. 148 с.

Демчинський О. В. Інтерактивні методи викладання. Київ: ФОП, 2017. 64 с.

Кабаченко Н. В. Застосування теорії ролей у сучасній практичній соціальній роботі // Соціальна педагогіка. 2005. № 1 (9). С. 46–56.

Гін А. Безкровна атака: Технологія проведення навчального мозкового штурму: цікава і проста форма навчальної діяльності // Завуч. 2000. № 8. С. 7–11.

Пометун О., Пироженко Л. В. Інтерактивні технології навчання: науково-метод. пос. Київ: А.С.К., 2004. 192 c.

Олійник Т. І. Рольова гра у навчанні англійської мови в 6–8 класах. Київ: Освіта, 1992. 128 с.

Саган О. Інтерактивні методи навчання як засіб формування навчальних умінь молодших школярів // Початкова школа. 2002. № 3. С. 14–18.

Фрейре П. Педагогіка пригноблених. Київ: Юніверс, 2003. 168 с.

Пассов С. І. Комунікативний метод навчання. Київ: Просвіта, 1991. С. 40.

Методика «Моделі лекторського спілкування» (за методикою І. М. Юсупова). Анкети і тести для вчителів. Всеосвіта. URL: https://vseosvita.ua/library/anketi-i-testi-dla-vciteliv-61578.html

Анкета для оцінювання рівня шкільної мотивації (за Н. Г. Лускановою). Науково-методична література для працівників шкіл, ДНЗ та батьків. Видавнича група «Основа». URL: http://osnova.com.ua/news/745







Copyright (c) 2020 Yulya Zhurat, Tetіana Ternavska

ISSN 2519-4984 (Online), ISSN 2519-4976 (Print)