DOI: https://doi.org/10.15587/2519-4984.2016.71671

Development of a comprehensive educational institution as a process of innovative changes

Людмила Миколаївна Назаренко

Abstract


In the article is considered the question about the stages of comprehensive educational institution development.

The author determined, that the process of comprehensive educational institution development is connected with projecting of its environment, organization of innovative activity, creation of conditions for realization of the teachers’ professional potential, generation of ideas and its practical realization, adaptation to the requirements of external environment.

The author gives his own definition of the category of development as an innovative activity directed on the creation of additional conditions for satisfying educational, professional, social needs and demands of the educational process participants on the base of interaction and partnership between school and the other subjects of educational space.

The author separates the next stages in the education institution development: disposition, adaptation, generation of ideas, production of ideas, intensity of the school potential. For each stage are formulated the managerial actions that must be done for progressive transfer of innovative activity from the one state to another one, more effective.

There were also formulated certain list of risks that can complicate the process of institution development


Keywords


development; comprehensive educational institution; development stages; management; process; potential

References


Vygotsky, L. S. (2000). The psychological foundations of creative activity. Free development of the personality of the student: Philosophical and psychological-pedagogical bases of education. Stavropol: SKIPRO, 783.

Sparrow, D. V. (2005). College of education: theoretical bases of management development. Science. VSN. Budennogo. state med. UN-Tu im. K. D. Ushinsky, 11-12, 47–54.

Danilenko, L. I. (2007). Pedagogical innovations in modern theory and practice. Director of the school, 3, 28–49.

Khomeriki, E. G., Potashnik, M. M., Lawrence, A. V.; Potashnik, M. M. (Ed.) (1994). The development of the school as an innovative process. Moscow: New school, 64.

Meleshko, V. V. (2013). The Management of development of rural small schools. Kyiv: Pedagogical thought, 104.

Pervouralskaya, I., Scherbakova, L. et. al (2004). Organizational-pedagogical conditions of the innovative activities of extracurricular institutions of a new type. Director of the school, 33-34, 7–41.

Sergeeva, L. M.; Oliynyk, V. V. (Ed.) (2013). Managing the development of technical and vocational education institutions: theory and methodology. Kyiv – Kherson: Ailanthus, 452.

Slobodchikov, V. S. (2003). Problems of formation and development of innovative education. Innovations in education, 2, 4–18.

Kunz, G., O'donnell, C.; Gvishiani, D. M. (Ed.) (1981). Office: system and situational analysis of managerial functions. Moscow: Progress, 250.

Kutsenko, V. S. (1984). Social problem: the Genesis and the solution. Methodological analysis. Kyiv: Of Sciences. the idea, 438.

Marmaza, A. I. (2004). Innovative approaches to the management of the school. Kharkov: Osnova, 240.


GOST Style Citations


1. Выготский, Л. С. Психологические основы творческой деятельности [Текст] / Л. С. Выготский // Свободное развитие личности школьника: Философские и психолого-педагогические основы образования. – Ставрополь: СКИПКРО, 2000. – 783 c.

2. Горобець, Д. В. Педагогічний коледж: теоретичні основи управління розвитком [Текст] / Д. В. Горобець // Наук. Вісн. Південноукр. держ. пед. ун-ту ім. К. Д. Ушинського. – 2005. – № 11-12. – С. 47–54.

3. Даниленко, Л. І. Педагогічні інновації в сучасній теорії і практиці / Л. І. Даниленко // Директор школи. – 2007. – № 3. – С. 28–49.

4. Хомерики, О. Г. Развитие школы как инновационный процесс [Текст]: метод. пос. / О. Г. Хомерики, М. М. Поташник, А. В. Лоренсов; под. ред. М. М. Поташника. – М.: Новая школа, 1994. – 64 с.

5. Мелешко, В. В. Управління розвитком сільської малочисельної школи [Текст]: посібник / В. В. Мелешко. – К.: Педагогічна думка, 2013. – 104 с.

6. Первушевська, І. Організаційно-педагогічні умови інноваційної діяльності позашкільного закладу нового типу [Текст] / І. Первушевська, Л. Щербакова та ін. // Директор школи. – 2004. – № 33-34. – С. 7–41.

7. Сергеєва, Л. М. Управління розвитком професійно-технічного навчального закладу: теорія і методика [Текст]: монографія / Л. М. Сергеєва; за ред. В. В. Олійника. – К. – Херсон: Айлант, 2013. – 452 с.

8. Слободчиков, В. И. Проблемы становления и развития инновационного образования [Текст] / В. И. Слободчиков // Инновации в образовании. – 2003. – № 2. – С. 4–18.

9. Кунц, Г. Управление: системный и ситуационный анализ управленческих функций [Текст] / Г. Кунц, С. О’Доннел; под. ред. Д. М. Гвишиани. – М.: «Прогресс», 1981. – 250 с.

10. Куценко, В. И. Общественная проблема: генезис и решение. Методологический анализ [Текст]: монография / В. И. Куценко. – К.: Наук. думка, 1984. – 438 с.

11. Мармаза, О. І. Інноваційні підходи до управління навчальним закладом [Текст] / О. І. Мармаза. – Харків: Основа, 2004. – 240 с.







Copyright (c) 2016 Людмила Миколаївна Назаренко

ISSN 2519-4984 (Online), ISSN 2519-4976 (Print)