DOI: https://doi.org/10.15587/2519-4984.2016.72053

Role of zoomorphic phraseologisms in formation of linguocultural content of language education of the future philologists

Світлана Іванівна Клименко

Abstract


In the article is considered a possibility to raise the cultural level of speech skills and abilities of students (future teachers-philologists) with its further use within the multicultural space as an important mean of intercultural communication and competence approach using the phraseological fund of language. Taking into account the role of animals in the formation of speech content, we not only define the nationally-marking stereotypes but also find the common and different features in the phraseological system of the different languages that gives grounds for the study of both native and foreign language in the conditions of differentiated teaching for overcoming the difference between the two language systems.

The topicality of this problem is conditioned by the many-sided processes of modernization and eurointegration in the sphere of professional higher education, where the priority belongs to the study of languages as a mean of intercultural communication within the conversational-business speech. That is why the subject of our research is a ratio between zoomorphic phraseologisms of Ukrainian and English as one of the preconditions of the students’ communicative competence

Keywords


linguocultural aspect; zoomorphic phraseologisms in the content of language; communicative competence; eurointegrational approach; intercultural communication

References


Zahalʹnojevropejsʹki Rekomendaciji z movnoji osvity: vyvchennja, navchannja, ocinjuvannja (2003). Kyiv: Lenvit, 273.

Volkova, N. P. (2007). Pedahohika. Kyiv: Akademvydavnyctvo, 266–278.

Karpjuk, O. (2005). Navchannja jak modelʹ uspishnoho zhyttja [Learning as a model of a successful life]. Inozemni movy v navchalʹnykh zakladax, 4, 86–94.

Vdovin, V. V. (2007). Komunikatyvnyj pidxid jak optymalʹnyj zasib vyvchennja inozemnoji movy u VNZ. Lviv: Vydavnyctvo «Lʹvivsʹka politexnika», 15–20.

Havrysh, I. V. (2009). Konceptualʹni zasady modernizaciji systemy pidhotovky majbutnix uchyteliv pochatkovoji shkoly [Conceptual foundations of modernization of the system of training of future primary school teachers]. Humanizatsija navchalʹno-vykhovnoho procesu. Slovjansʹk: SDPU, XIV, 9–12.

Hudkov, D. B. (2003). Teoryja y praktyka mezhkulʹturnoj kommunykatsyy. Moscow: Prosve shchenye, 192.

Stepanova, I. S. (2008). Realizatsija komunikatyvnoho pidkhodu do vykladannja inozemnykh mov u tekhnichnykh vyshakh [The implementation of the communicative approach to teaching foreign languages in technical universities]. Visnyk Vinnytskoho politekhnichnoho instytutu. 4, 150–153.

Dobrovolʹsʹkyj, D. O. (1998). Nacyonalʹno-kulʹturnaja specyfyka frazeolohyy [National-cultural specificity of phraseology]. Voprosy` jaz y`koznanyja. Moscow: Nauka, 6, 48–76.

Nazarenko O. V. (2001). Ukrajins`ka frazeolohija jak vyrazhennja nacional`noho mentalitetu [Ukrainian phraseology as an expression of the national mentality]. Dnipropetrovsk, 192.

Pokrovskij, M. M. (1959). Izbrannye raboty po jazykoznanij. Moscow: Izdatel'stvo Akademii nauk SSSR, 381.

Holubovsʹka, I. O. (2004). Etnospetsyfični konstanty movnoji svidomosti [Ethnospecific constants of the language of consciousness]. Kyiv, 38.


GOST Style Citations


1. Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, навчання, оцінювання [Текст]. – Київ: Ленвіт, 2003. – 273с.

2. Волкова, Н. П. Педагогіка [Текст]: посібник / Н. П. Волкова. – К.: Академвидавництво, 2007. – С. 266–278.

3. Карп’юк, О. Навчання як модель успішного життя [Текст] / О. Карп’юк // Іноземні мови в навчальних закладах. – 2005. – № 4. – С. 86–94.

4. Вдовін, В. В. Комунікативний підхід як оптимальний засіб вивчення іноземної мови у ВНЗ [Текст] / В. В. Вдовін. – Львів: Видавництво «Львівська політехніка», 2007. – С. 15–20.

5. Гавриш, І. В. Концептуальні засади модернізації системи підготовки майбутніх учителів початкової школи [Текст]: зб. наук. пр. / І. В. Гавриш // Гуманізація навчально-виховного процесу. – Словянськ: СДПУ, 2009. – Вип. XІV. – С. 9–12.

6. Гудков, Д. Б. Теория и практика межкультурной коммуникации [Текст] / Д. Б. Гудков. – М.: Просвещение, 2003. – С. 192.

7. Степанова, І. С. Реалізація комунікативного підходу до викладання іноземних мов у технічних вишах [Текст] / І. С. Степанова // Вісник Вінницького політехнічного інституту. – 2008. – № 4. – С. 150–153.

8. Добровольський, Д. О. Национально-культурная специфика фразеологии [Текст] / Д. О. Добровольський // Вопросы языкознания. – М.: Наука, 1998. – № 6. – С. 48–76.

9. Назаренко, О. В. Українська фразеологія як вираження національного менталітету [Текст]: дис. ... канд. філол. наук / О. В. Назаренко; Дніпропетров. нац. ун-т. – Дніпропетровськ, 2001. – 192 с.

10. Покровский, М. М. Избранные работы по языкознанию [Текст] / М. М. Покровский. – М.: Издательство Академии наук СССР, 1959. – 381 с.

11. Голубовська, І. О. Етноспецифічні константи мовної свідомості [Текст]: автореф. дис. ... д-ра філол. наук / І. О. Голубовська; Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. – К., 2004. – 38 с.







Copyright (c) 2016 Світлана Іванівна Клименко

ISSN 2519-4984 (Online), ISSN 2519-4976 (Print)