DOI: https://doi.org/10.15587/2519-4984.2016.77256

Analysis of the trends of postgraduate primary school teachers’ training under informal education

Олена Юріївна Криволап

Abstract


The article is devoted to the analysis of foreign and native scientific works about the problem of revelation and generalization of the modern trends of postgraduate training of the primary school teachers. The role of formal, non-formal and informal education was elucidated. The importance of combination of these types of postgraduate education for adults was proved. The global and national character of changes that influence the formation of the native postgraduate education of the primary school teachers was outlined.

Theoretical analysis of scientific works of the foreign and Ukrainian scientists allows state that there are the world (global) and national (regional) trends. We think that they must be characterized from the point of view of the long or short term.

This article determines and generalizes the trends of postgraduate training of the primary school teachers within non-formal education such as: global (globalization, integration, continuousness); national (creation of the national strategy in the branch of training teachers within postgraduate education and also regulatory policy for giving educational services to the teachers in institutions of formal and non-formal education). Alongside with it these trends are characterized by the author from the point of view of the long or short term.

The research does not include the whole spectrum of problems about the trends in national postgraduate training of the primary school teachers within non-formal education. It was proved, that the revealed trends widened the problem field of researches as to improvement of pedagogical mastership of the modern primary school teachers. We considered the study of the results of the work of formal and non-formal education of teachers as prospective directions of the further researches for official confirmation of the professional competence level


Keywords


primary school teacher; informal education; non-formal education; training; postgraduate education

References


Anishhenko, O. V. (2014). Tehnologii' navchannja doroslyh. Vyshha osvita Ukrai'ny: teoretychnyj ta naukovo-metodychnyj chasopys, 3 (54), 363.

Luk’janova, L. B. (2011). Koncepcija osvity doroslyh v Ukrai'ni. Nizhyn: Lysenko M. M., 24.

Babushko, S. R. (2015). Teoretychni ta metodychni zasady profesijnogo rozvytku fahivciv turystychnoi' sfery SShA i Kanady. Kyiv, 496.

Olijnyk, V. V. (2012). S'ogodennja ta perspektyvy rozvytku pisljadyplomnoi' pedagogichnoi' osvity. Postmetodyka, 4 (107), 2–7.

Voljars'ka, O. S. (2015). Pidgotovka zarejestrovanyh bezrobitnyh ta sluhachiv navchal'nyh pidrozdiliv pidpryjemstv, organizacij, ustanov: teoretychni i metodychni aspekty. Kyiv–Zaporizhzhja: IPK DSZU: Krugozir, 479.

Luk'janova, L. B., Sigajeva, L. Je., Anishhenko, O. V. et. al. (2012). Osvita doroslyh: teoretychni i metodologichni zasady. Kyiv: Ped. dumka, 272.

Vasylenko, O. V. (2013). Neformal'na osvita doroslyh: nove social'no-osvitnje javyshhe. Osvita doroslyh: teorija, dosvid, perspektyvy, 7, 35–42.

Partners hip between the European Commission and the Council of Europe in the Field of Yout. Strasburg, Brussels, 19. Available at: http://pjp-eu.coe.int/en/web/youth-partnership

A Memorandum on Life long Learning. European Commission. Unit E-3. Available at: http://www.irlgov.ie/educ/new/LifeLongLearninghtm.htm

Life learning statistics. Available at: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/statistics_explained/index.php/Lifelong_learning_statistics


GOST Style Citations


1. Аніщенко, О. В. Технології навчання дорослих [Текст] / О. В. Аніщенко // Вища освіта України: теоретичний та науково-методичний часопис. – 2014. – № 3 (54). – С. 363.

2. Лук’янова, Л. Б. Концепція освіти дорослих в Україні [Текст] / Л. Б. Лук’янова; Ін-т пед. освіти і освіти дорослих НАПН України. – Ніжин: Лисенко М. М., 2011. – 24 с.

3. Бабушко, С. Р. Теоретичні та методичні засади професійного розвитку фахівців туристичної сфери США і Канади [Текст]: дис. … д-ра пед. наук / С. Р. Бабушко; Ін-т пед. освіти і освіти дорослих НАПН України. – Київ, 2015. – 496 с.

4. Олійник, В. В. Сьогодення та перспективи розвитку післядипломної педагогічної освіти [Текст] / В. В. Олійник // Постметодика. – 2012. – № 4 (107). – С. 2–7.

5. Волярська, О. С. Підготовка зареєстрованих безробітних та слухачів навчальних підрозділів підприємств, організацій, установ: теоретичні і методичні аспекти [Текст]: монографія / О. С. Волярська; НАПН України, Ін-т пед. освіти і освіти дорослих, Ін-т підгот. кадрів держ. служби зайнятості України. – Київ–Запоріжжя: ІПК ДСЗУ: Кругозір, 2015. – 479 c.

6. Лук'янова, Л. Б. Освіта дорослих: теоретичні і методологічні засади [Текст]: монографія / Л. Б. Лук'янова, Л. Є. Сігаєва, О. В. Аніщенко та ін. – К.: Пед. думка, 2012. – 272 с.

7. Василенко, О. В. Неформальна освіта дорослих: нове соціально-освітнє явище [Текст] / О. В. Василенко // Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. – 2013. – Вип. 7. – С. 35–42.

8. Partners hip between the European Commission and the Council of Europe in the Field of Youth [Text]. – Strasburg, Brussels, 2011. – 19 p. – Available at: http://pjp-eu.coe.int/en/web/youth-partnership

9. A Memorandum on Life long Learning [Electronic resource]. – European Commission. – Unit E-3. – Available at: http://www.irlgov.ie/educ/new/LifeLongLearninghtm.htm

10. Life learning statistics [Electronic resource]. – Available at: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/statistics_explained/index.php/Lifelong_learning_statistics







Copyright (c) 2016 Олена Юріївна Криволап

ISSN 2519-4984 (Online), ISSN 2519-4976 (Print)