DOI: https://doi.org/10.15587/2519-4984.2016.87752

Elaboration of the system of competences of environmental monitoring in future specialists

Наталія Сергіївна Бордюг

Abstract


The necessity of elaboration of the system of diagnostics of competences of environmental monitoring in future specialists is elucidated in the article. The types and methods of control, on which base has been formed the structural-logic scheme of their use at the study of discipline “Environmental monitoring”, were characterized. Three levels of control were separated in the system of diagnostics of competences of environmental monitoring were separated: income, intermediate, final – their problem-thematic coordination was established in means and diagnostic criteria. The means of diagnostics of competences were improved at realization of creative, individual, scientific works of students that at first can be presented as formed interdisciplinary course project and in further – qualified diploma work that can solve the complex environmental problems, typical for the local system “Little Motherland”, of one student in particular or of the target group of students (for the solution of problems by the types nature management in the fields of economy by the types of economic activity). It was studied, that at the expanse of using the competence approach in professional preparation of future specialists the training quality is provided with potential possibilities of its correction according to the three of aims at organization of learning-upbringing process, especially realization of individual and differential approaches in learning-cognitive and scientific activity to satisfy the socio-environmental demand of society in high-qualified specialists, able to solve professional tasks of different environmental complication and to model the environmental situation on the principles of steadiness


Keywords


environmental monitoring; learning-upbringing process; types of control; binary assessment; teaching activity

References


Kremen, V. G. (Ed.) (2004). Vyshha osvita Ukrai'ny i Bolons'kyj proces. Ternopil': Navchal'na knyga-Bogdan, 384.

Aleksejuk, A. M. (1998). Pedagogika vyshhoi' osvity Ukrai'ny. Istorija. Teorija. Kyiv: Lybid', 560.

Vitvic'ka, S. S. (2003). Osnovy pedagogiky vyshhoi' shkoly. Metodychnyj posibnyk dlja studentiv magistratury. Kyiv: Centr navchal'noi' literatury, 316.

Poltorac'ka, V. V., Kadaner, O. V. Kontrol' i ocinjuvannja navchal'nyh dosjagnen' studentiv v umovah modul'no-rejtyngovoi' systemy navchannja. Available at: http://www.sportpedagogy.org.ua/html/journal/2009-03/09pvvrsl.pdf

Trygub, I. P., Nykytenko, O. V. (2012). Osoblyvosti kontrolju uspishnosti studentiv v umovah kredytno-modul'noi' systemy organizacii' navchannja. Gnozys, II (35), 309–316.

Zhukovs'ka, A. L. (2005). Problema ocinjuvannja uspishnosti studentiv. Naukovyj poshuk molodyh doslidnykiv, 2, 101–104.

Lysak, G. O. (2008). Kontrol' navchal'nyh dosjagnen' studentiv v umovah kredytno-transfernoi' systemy navchannja. Visnyk Zaporiz'kogo nacional'nogo universytetu, 1, 157–162.

Nychkalo, N. G. (Ed.) (2000). Profesijna osvita: slovnyk. Kyiv: Vyshha shkola, 380.

Mel'nychuk, I. M. (2009). Ocinjuvannja navchal'nyh dosjagnen' studentiv v suchasnyh umovah pidgotovky majbutnih fahivciv. Visnyk Nacional'noi' akademii' Derzhavnoi' prykordonnoi' sluzhby Ukrai'ny, 2, 101–112.

Pometun, O., Pyrozhenko, L.; Pometun, O. (Ed.) (2004). Suchasnyj urok. Interaktyvni tehnologii' navchannja. Kyiv: A.S.K., 192.

Olijnyk, P. M. (2000). Formy ta metody aktyvnogo navchannja pry pidgotovci fahivciv riznyh osvitn'o-kvalifikacijnyh rivniv i kryterii' i'h vyboru. Naukovyj visnyk Nacional'nogo agrarnogo universytetu, 30, 61–71.


GOST Style Citations


1. Вища освіта України і Болонський процес [Текст]: навч. пос. / за ред. В. Г. Кременя. – Тернопіль: Навчальна книга-Богдан, 2004. – 384 с.

2. Алексеюк, А. М. Педагогіка вищої освіти України. Історія. Теорія [Текст]: підруч. / А. М. Алексеюк. – К.: Либідь, 1998. – 560 с.

3. Вітвіцька, С. С. Основи педагогіки вищої школи. Методичний посібник для студентів магістратури [Текст] / С. С. Вітвіцька. – Київ: Центр навчальної літератури, 2003. – 316 с.

4. Полторацька, В. В. Контроль і оцінювання навчальних досягнень студентів в умовах модульно-рейтингової системи навчання [Електронний ресурс] / В. В. Полторацька, О. В. Каданер // Режим доступу: http://www.sportpedagogy.org.ua/html/journal/2009-03/09pvvrsl.pdf

5. Тригуб, І. П. Особливості контролю успішності студентів в умовах кредитно-модульної системи організації навчання [Текст] / І. П. Тригуб, О. В. Никитенко // Гнозис. – 2012. – Вип. II (35). – C. 309–316.

6. Жуковська, А. Л. Проблема оцінювання успішності студентів [Текст] / А. Л. Жуковська // Науковий пошук молодих дослідників. – 2005. – Вип. 2. – С. 101–104.

7. Лисак, Г. О. Контроль навчальних досягнень студентів в умовах кредитно-трансферної системи навчання [Текст] / Г. О. Лисак // Вісник Запорізького національного університету. – 2008. – № 1. – С. 157–162.

8. Професійна освіта: словник [Текст]: навч. посіб. / за ред. Н. Г. Ничкало. – К.: Вища школа, 2000. – 380 с.

9. Мельничук, І. М. Оцінювання навчальних досягнень студентів в сучасних умовах підготовки майбутніх фахівців [Текст] / І. М. Мельничук // Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. – 2009. – Вип. 2. – С. 101–112.

10. Пометун, О. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання [Текст]: наук.-метод. посіб. / О. Пометун, Л. Пироженко; за ред. О. Пометун. – К.: А.С.К., 2004. – 192 с.

11. Олійник, П. М. Форми та методи активного навчання при підготовці фахівців різних освітньо-кваліфікаційних рівнів і критерії їх вибору [Текст] / П. М. Олійник // Науковий вісник Національного аграрного університету. – 2000. – Вип. 30. – С. 61–71.







Copyright (c) 2016 Наталія Сергіївна Бордюг

ISSN 2519-4984 (Online), ISSN 2519-4976 (Print)