СТВОРЕННЯ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ НАВЧАЛЬНО-НАУКОВОГО ІНСТИ-ТУТУ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ТА СПОРТИВНО-ОЗДОРОВЧИХ ТЕХНОЛОГІЙ НУОУ ІМЕНІ ІВАНА ЧЕРНЯХОВСЬКОГО

Автор(и)

  • Oleksandr Petrachkov National Defense University of Ukraine named after Ivan Cherniakhovskyi, Kyiv, Ukraine,
  • Nadiia Vysochina National Defense University of Ukraine named after Ivan Cherniakhovskyi, Kyiv, Ukraine,

DOI:

https://doi.org/10.28925/2664-2069.2019.1.6

Ключові слова:

інститут, наука, фізична культура, технології, спорт.

Анотація

Фізична підготовка є одним з основних предметів бойової підготовки військ та безпосередньо впливає на рівень боєздатності Збройних Сил України, військових формувань та правоохоронних органів. Міністерством оборони України проводиться системна робота щодо удосконалення військової освіти з метою наближення її до системи підготовки військових країн-членів Організації Північноатлантиичного договору. Проблема фізичної підготовки переважно розглядається з позиції підтримання здорового способу життя, розвитку індивідуальних фізичних якостей та спеціальних здібностей, використання резервних фізичних і психічних можливостей людини. Дослідження процесу фізичного вдосконалення та організаційних питань фізичної підготовки всебічно розглянуто у роботах військових фахівців.

Мета – розглянути передумови створення та проаналізувати перспективи розвитку Навчально-наукового інституту фізичної культури та спортивно-оздоровчих технологій НУОУ імені Івана Черняховського.

Методи. Аналіз і узагальнення даних науково-методичної літератури та мережі Інтернет.

Результати. На підставі проведеного аналізу щодо стану та перспектив розвитку кадрового, навчально-методичного, матеріально-технічного забезпечення у Військовій академії (м. Одеса) та Інституті резюмуємо про те, що розгортання Інституту дасть змогу здійснювати цілісну багаторівневу підготовку фахівців фізичної підготовки і спорту від інструктора – молодшого бакалавра до військового фахівця оперативно-стратегічного рівня для Збройних Сил України та інших структур, що входять до сектору безпеки й оборони України.

Висновки. На підставі проведеного аналізу щодо стану та перспектив розвитку кадрового, навчально-методичного, матеріально-технічного забезпечення у Військовій академії (м. Одеса) та Інституті резюмуємо про те, що розгортання Інституту дасть змогу здійснювати цілісну багаторівневу підготовку фахівців фізичної підготовки і спорту від інструктора – молодшого бакалавра до військового фахівця оперативно-стратегічного рівня для ЗС України та інших структур.

Посилання

Barkov VI, Verbin NB, Glazunov SI, Zhembrovsky SM, Petrachkov OV. Provision of Physical Training of Servicemen: a tutor's manual. Kiev, NUOU; 2016. 88 p. [in Ukrainian].

Campos F, Marques M, Silva S, Martins F, Simoes V, Franco S. Physical self-description and sport participation, by gender, of university students. Journal of Physical Education and Sport. 2017; 17(1): 207-211. DOI:10.7752/jpes.2017.01031

Finogenov YS. Physical education, special physical training and sports: textbook. Kiev, NUOU named after Ivan Chernyakhovsky; 2014. 468 p. [in Ukrainian].

Grishchenko DS. Conceptual directions of improvement of the system of physical training and sport in the Armed Forces of Ukraine in conditions of their reformation and development: Materials of the session of the section of the Military Scientific Council on the military-theoretical issues of the Ministry of Defense of Ukraine. Kiev, Department of Physical Culture and Sports of the MDU, NUOU named after I. Chernyakhovsky; 2016. 232 p. [in Ukrainian].

Hortigüela D, Fernández-Río J, Pérez-Pueyo A. Long-term effects of the pedagogical approach on the perceptions of physical education by students and teachers. Journal of Physical Education and Sport. 2016; 16(4): 1326-1333. DOI:10.7752/jpes.2016.04210

Ilnytska G. Kozina Z, Kаваtska O, Kostiukevych V, Goncharenko V, Bazilyuk T, Al-rawashdeh A. Impact of the combined use of health-improving fitness methods (“Pilates” and “Bodyflex”) on the level of functional and psychophysiological capabilities of students. Journal of Physical Education and Sport. 2016; 16(1): 234-240. DOI: 10.7752/jpes.2016.01037

Kokun OM. Professional orientation and competence of future professionals with a “person-person” occupational type. Social Welfare. Interdisciplinary Approach. 2012; 2(2): 36-47.

Kostiv SF. Emotional-volitional stability of future military specialists. Collection of scientific works «Military education». Kiev. 2017; 2 (36): 107-116. [in Ukrainian].

On approval of the Concept of development of physical training and sports in the Armed Forces of Ukraine for the period up to 2020: the order of the Ministry of Defense of Ukraine dated May 13, 2016 No. 257 // Ministry of Defense of Ukraine: officer. Website. [in Ukrainian]. Available from: www.mil.gov.ua/content/other/MOU2016_257.pdf

On Approval of the Concept of the State Target Social Program for the Development of Physical Culture and Sports for the Period up to 2020: Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated 12.09.2015 No. 1320-r // Government Portal: Web Portal. [in Ukrainian]. Available from: www.kmu.gov.ua/control/uk/cardnpd?docid=248719473

Order of the General Staff of the Armed Forces of Ukraine dated February 11, 2014 No. 35 «On Approval of the Provisional Instruction on Physical Training in the Armed Forces of Ukraine». [in Ukrainian].

Petrachkov OV. Physical training in troops. Practical recommendations (second reprint): Teaching method. manual. Kiev, NUOU; 2017. 273 p. [in Ukrainian].

Platonov VN. Movement and Physical preparation of Athletes. Kiev, Olympic literature; 2017. 656 p. [in Russian].

Romanchuk S. Self-educational technologies of the commanders of cadets units of higher military educational institutionsin the field of physical training and sports [Text]. Journal of Physical Education and Sport. 2015; 15(3): 498-501.

Sergienko Y, Andreianov A. Model sof professional readiness of students of higher military schools of the Armed Forces of Ukraine [Text]. Physical Education of Students. 2013; 6: 66-72.

Verbin NB, Grishchenko DS, Zhembrovsky SM, Petrachkov OV, Romanyuk OA, Finogenov YS. Methodical recommendations for the organization of physical training in a special period: teaching. Manual. Kiev, NUOU; 2015. 68 p. [in Ukrainian].

Vysochina N. Сontrol of sport aggression by the use of training. Sport. Olympism. Health: materials of the International Scientific Congress, IIInd edition. Chisinau, Moldova. Sept.13-15, 2018. 119 p.

Vysochina N, Vorobiova A. Goal-setting in sport and the algorithm of its realization. Ştiinţa culturii fizice. 2017; 28/2: 108-112.

Vysochina N. Psychological support in long-term preparation of athletes. Sporto mokslas. 2016; 4 (86): 2-9.

Vysochina N, Vorobiova A, Vasylenko M, Vysochin F. Volitional qualities of athletes and their influence on competitive activities. Journal of Physical Education and Sport. 2018; 18 (1): 230-234.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-03-29

Номер

Розділ

ЗМІСТ