SOCIAL ACCOMPANIMENT OF THE FAMILY WHO HAS A CHILD WITH SPECIAL NEEDS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.1.4

Keywords:

child with special needs, social and pedagogical work, inclusive education, social support

Abstract

The article emphasizes that social support for the family who has a child with special needs is the solution to a whole range of social problems associated with helping the child and his family: with its survival, treatment, rehabilitation, education, social adaptation and integration into society. The purpose of the article is to find out the features of social accompaniment of a child with the special needs and to define the social and pedagogical work assignments. The tasks of the article is to exposure of social problems of parents who have a child with special needs; to determin of social and pedagogical work with family, who has a child with special needs; to research theoretical bases of social accompaniment of family, which educates a child with special needs. The methodology of research is polidisciplinarny; it combines cognitive complex and personal approaches. It is stated that support for the social health of the family who has a child with special needs requires additional forms of social-pedagogical activity (except of accompaniment and counsultansy) aimed at helping parents. Social and pedagogical help of family, which educates a child with the special needs, is always family orientated practice, which is directed on child socialization. In accordance, the basic principles of social and pedagogical work with such families is unity of family activities and social institutes; activation parents’of role, their training and engagement in to social and pedagogical activities. Inclusive education in Ukraine (including Rivne region) is at the stage of active adaptation, organizational and methodological correction in general educational institutions now. The accounting of the framework and standards for the activities of social work of specialists in general educational institutions for the work with the children who have special needs and their families are at the stage of development. And actually social and pedagogical work with children who have special needs in the educational sphere is an invariant of the implementation of inclusive education. It’s defined that social accompaniment of the social worker’s activity will include a systematic help to families, which educate a child with special needs; creation of the center of psychological, medical and pedagogical consultation of such families; organization of their activities. It is established that the content and the components of social support are the content and organizational basis of the social and pedagogical work with the family of a child with special needs in general.

Author Biography

Oksana Oksenyuk, Rivne State University of the Humanities

PhD, Associate Professor, Department of Pedagogy, Educational Management and Social Work

References

Буковська, О. О. (2013). Напрямки психологічної допомоги сім’ям, які виховують дитину з особливими потребами. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Сер.: Психологічні науки. (114), 12-16. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuPH_2013_114_5.

Концепція розвитку інклюзивної освіти. (2010). Дефектолог. (3(39), 3-5.

Закон України «Про внесення змін до закону України «Про освіту» щодо особливостей доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг». (08.07.2017). [Електронний ресурс]. Режим доступу: ukrainepravo.com/.../iansr-tsnualry-tus-vryefyerrya-ipkr-es-i...

Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр. (12.07.2017). [Електронний ресурс]. Режим доступу: zakon.rada.gov.ua/go/545-2017-п… .

Про внесення змін до Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах. (09.08.2017). [Електронний ресурс]. Режим доступу: zakon.rada.gov.ua/go/588-2017-п… .

Нагорна, О. Б. (2016). Особливості корекційно-виховної роботи з дітьми з особливими освітніми потребами. Рівне, НУВГП.

Ревть, А. Б. (2015). Інноваційний досвід соціально-реабілітаційної роботи з дітьми-інвалідами та їх батьками в Україні. Людинознавчі студії. Педагогіка. (1(33), 169-175. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Lstud_2015_1(33)__22.

Царькова, О. В. (2014). Особливості допомоги батькам, які виховують дітей з особливими потребами. Проблеми сучасної психології. (23), 687-697. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pspl_2014_23_62.

Якою буде інклюзивна освіта на Рівненщині. (18.05.2017). Маленькі рівняни. ОГО. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://dity.ogo.ua/hotnews/yakoyu-bude-inklyuzivna-osvita-na-rivnenshhini/.

Діти з особливими потребами – особлива турбота. (29.04.2013). Рівненська обласна державна адміністрація. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.rv.gov.ua/sitenew/main/ua/publication/ content/20257.htm

На Рівненщині готують фахівців з особливої освіти. (16.11.2017). [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://mon.gov.ua/usi-novini/novini-oblastej/2017/11/16/na-rivnenshhini-gotuyut-faxivcziv-z-osoblivoyi-osviti/.

Про затвердження Державного стандарту соціального супроводу сімей (осіб), які перебувають у складних життєвих обставинах. (10.03.2017). Верховна Рада України. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0621-16.

References

Bukowski, E. (2013). Directions of psychological assistance to families raising a child with special needs. Bulletin of Chernihiv national pedagogical University. Ser.: Psychological science. (114), 12-16. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/VchdpuPH_2013_114_5. [in Ukrainian].

The concept of development of inclusive education. (2010). The defectologist. (3 (39), 3-5. [in Ukrainian].

Law of Ukraine «On making alteration in the law of Ukraine «On education» in relation to the features of access of people with the special educational needs to educational services». (08.07.2017). Retrieved from: ukrainepravo.com/.../iansr-tsnualry-tus-vryefyerrya-ipkr-es-i... [in Ukrainian].

About claim of Statute about а inclusive and resources center. (12.07.2017). Retrieved from: zakon.rada.gov.ua/go/545-2017-п… . [in Ukrainian].

About making alteration to Order of organization of inclusive studies in general educational establishments. (09.08.2017). Retrieved from: zakon.rada.gov.ua/go/588-2017-п… . [in Ukrainian].

Nagorna, O. (2016). Features of correctional and educational work with children with special educational needs: educational and methodical method. Rivne, NUWE. [in Ukrainian].

Revt, A. (2015). Innovative experience of social and rehabilitation work with children with disabilities and their parents in Ukraine. Liudynoznavchi studii. Pedagogy. (1(33), 169-175. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Lstud_2015_1(33)__22. [in Ukrainian].

Tsar'kova, A. (2014). Features of help to parents, who are raising children with special needs. Problems of modern psychology. (23), 687-697. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pspl_2014_23_62. [in Ukrainian].

What will be inclusive education in the region. (2017). Malen’ki rivniany. Retrieved from: http://dity.ogo.ua/hotnews/yakoyu-bude-inklyuzivna-osvita-na-rivnenshhini/. [in Ukrainian].

Children with special needs – a special care. (2013). The Rivne regional state administration. Retrieved from: http://www.rv.gov.ua/sitenew/ main/ua/publication/ content/20257.htm. [in Ukrainian].

Training of specialists to special education in the Rivne region. (2017). The Ministry of education and science of Ukraine. Retrieved from: http://mon.gov.ua/ all news areas/2017/11/16. [in Ukrainian].

About approval of State standard of social support to families (persons), who are in difficult life conditions. (2017). The Verkhovna Rada of Ukraine. Retrieved from: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0621-16. [in Ukrainian].

Published

2018-03-31

How to Cite

Oksenyuk, O. (2018). SOCIAL ACCOMPANIMENT OF THE FAMILY WHO HAS A CHILD WITH SPECIAL NEEDS. Social Work and Education, 5(1), 38–46. https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.1.4

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION