CONTENT AND STRUCTURE OF FUTURE SOCIAL WORKERS’ READINESS TO ORGANIZE VOLUNTEER ACTIVITY

Authors

  • Kateryna Chervonenko Municipal Institution of Higher Education «Khortytska National Educational Rehabilitation, Academy» of Zaporizhzhia Regional Council., Ukraine https://orcid.org/0000-0001-6749-2167

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.1.8

Keywords:

readiness, professional readiness, readiness for the implementation of volunteer activities, social worker, volunteer activity, components of readiness

Abstract

The article is devoted to a problem of readiness formation of future social workers for implementation of pupils’ volunteer activities as a part of their professional training. The purpose of this paper is to identify the basic concepts of the terms «readiness», «professional readiness», «readiness of the future social workers for the implementation of volunteer activities». The study presents the description of the content and the components of the readiness of future social workers for volunteer work. During the research, next general scientific methods have been used: theoretical analysis, synthesis, comparison and generalization. The author considers the definitions of the concepts «readiness» and «professional readiness» in encyclopedia and reference work, gives the definitions of these concepts of domestic and foreign eminent. Based on the analysis of scientific literature, the author makes the conclusion that «readiness» is the complex concept, which has cognitive, volitional, motivational and emotional characteristics. It is emphasized, that professional readiness is essential for successful professional activity of future specialists. The article presents the opinions of the eminent persons in social work on the content of readiness formation of future social workers for different types of professional activities. The main features of readiness formation of future social workers for implementation of pupils’ volunteer activities are dwelt upon. These are: positivism and willingness; profound knowledge, practical skills and personal experience in planning, organizing, management, realization and forecasting. The author stresses that volunteer activity is important as practice for future social workers and can help them in their socially important work. The author gives the definition of the concept «readiness of the future social workers for implementation pupils’ volunteer activity» and presents the description of the content and the components of readiness for this type of activity: value-based and motivational, personal, cognitive, operational and reflective.

Author Biography

Kateryna Chervonenko, Municipal Institution of Higher Education «Khortytska National Educational Rehabilitation, Academy» of Zaporizhzhia Regional Council.

teacher of the Department of Social Work,

References

Богданова, Е. В. (2010). Подготовка будущих социальных педагогов к волонтерской деятельности. Новосибирск: ИдеИ И Идеалы. 27-35.

Водяна, О. В. (2014). Зміст професійної готовності працівника соціальної сфери до роботи з опікунською сім’єю. Проблеми сучасної педагогічної науки. Педагогіка та психологія. Ялта: РВВ КГУ. Вип. 42. 36-41.

Голубенко, Т. О. (2014). Особливості процесу формування готовності майбутніх соціальних працівників до патронажної роботи з людьми похилого віку. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. Вип. 5 (288). 195-201.

Гончаренко, С. У., Зязюн, І. А., Ничкало, Н. Г. (2000). Професійна освіта: словник. Київ : Вища школа. 380.

Данко, Д. В. (2015). Підготовка майбутніх соціальних працівників до застосування технологій медико-соціальної роботи в професійній діяльності. (Дисертація кандидата наук). Ужгород. 278.

Дзюба-Шпурик, Л. Г. (2016). Формування готовності майбутніх учителів початкової школи до ознайомлення учнів х інформаційно-комунікаційними технологіями (Дисертація кандидата наук). Полтава. 295.

Дьяченко, М. И., Кандыбович, Л. А. (1976). Психологические проблемы готовности к деятельности. Москва: Изд-во БГУ. 176.

Кремень, В. Г. (2008). Енциклопедія освіти. Київ. : «Юрінком Інтер». 1040.

Копоруліна, В. М. (2006). Українсько-російський психологічний тлумачний словник. Харків : Факт. 400.

Линенко, А. (1996.) Теорія і практика формування готовності студентів педагогічних вузів до професійної діяльності: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня. д-ра пед. наук: спец. 13.00.04. Київ. 44.

Можаровська, О. Е. (2016). Формування готовності до професійно орієнтованого іншомовного спілкування майбутніх фахівців у коледжах технічного профілю. (Дисертація кандидата наук). Вінниця. 278.

Ярмаченко, М. Д. (2001). Педагогічний словник. Київ : Пед. думка. 514.

References

Bogdanova E. V. (2010). Future social teachers training for volunteer activity. Novosibirsk «Ideas and Ideals». (1). 27-35. [In Russian].

Danko D. V. Preparing the future social workers for using technologies of medical and social work in the professional activity. (Candidate’s thesis). Uzhorod. 278. [In Ukrainian].

Dyachenko, M. I., Kandybovich, L. A. (1976). Psychological problems of readiness for activity. Moscow: publishing house of BGU. 176. [In Russian].

Dziuba-Shpurik, L. G. (2016) Formation of the readiness of future social teachers for application of multimedia educational systems in school (Candidate’s thesis) Poltava 295. [In Ukrainian].

Golubenko T. O. Features of readiness of the future social workers from patronage of the eldery. Bulletin of LNU named after Taras Shevchenko. Issue 5 (288). 195-201. [In Ukrainian].

Goncharenko, S. U., Nychkalo, N. G. (2000). Professional education: dictionary. Kyiv: High school. 380. [In Ukrainian].

Kremen V. G. Encyclopedia of Education. Kyiv.: «Yurinkom Inter».1040. [In Ukrainian].

Koropulina, V. M. (2006). Ukrainian – Russian Psychological Dictionary. Kharkiv: FACT. 400. [In Ukrainian].

Linenko A. F. Theory and practice of forming of ped. universities students' readiness to the professional activity: author report of dis. for getting of scientific degree of the doctor of pedagogics : speciality 13.00.04. Kyiv. 44. [In Ukrainian].

Mozharovska, O. E. (2016). Formation of readiness to professionally oriented language communication of future professionals in technical profile colleges. (Candidate’s thesis). Vinnytsia. 278. [In Ukrainian].

Vodiana, O. V. Components of professional training of future specialists in the social sphere for social support of families having children in care. Pedagogy and Psychology. Yalta. RBB KGU. Issue 42. 36-41. [In Ukrainian].

Yarmachenko, M. D. (2001). Pedagogical dictionary. Kyiv: Pedahohіchna dumka. 514. [In Ukrainian].

Published

2017-03-31

How to Cite

Chervonenko, K. (2017). CONTENT AND STRUCTURE OF FUTURE SOCIAL WORKERS’ READINESS TO ORGANIZE VOLUNTEER ACTIVITY. Social Work and Education, 5(1), 79–87. https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.1.8

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION