DIAGNOSTICS OF SOCIAL ACTIVITY OF FUTURE SOCIAL WORKERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.2.7

Keywords:

social activity, monitoring, future social workers.

Abstract

It is analyzed in the article the general approaches to the problem of social activity of the individual. During research it is presented the various scientific approaches to the essence of the concept of “social activity”. That is a systemic social quality, a general characteristic of the individual, a complex structure. It is specified the term “social activity of future social workers”. It is understood as the integrative quality of the individual, based on the system of value orientations, target objects and manifested in an active life position. It is the desire to influence social processes in society. The activity is realized in a purposeful, conscious, socially meaningful activity. It is established that social activity is revealed in the system of needs, motives, guides, interests, which determine the implementation of certain actions. There are presented the substantive characteristics of social activity of students – future social workers. The complex of motives of activity, personality characteristics and appropriate skills. The purpose of scientific work is to present the results of an empirical study. The study is based on the diagnosis of social activity of students of ІI-IV courses – future social workers of Ternopil National Volodymyr Hnatyuk Pedagogical University. Diagnostics of social activity was carried out with the help of a set of techniques: the methodology of E. Stepanov for determining the level of social activity, L. Baiborodova methodology for determining the students’ motives regarding their participation in student self-government activities; M. Rozhkov methods for determining the level of social adaptability, activity, autonomy and moral education. The results of the diagnosis showed the predominance of students of forced and active-executive activity. It also showed the collectivist and personal motives, the average level of social activity and adaptability, and humanistic values.

Author Biography

Olga Soroka, Ternopil Volodymyr Hnatyuk National Pedagogic University, Ternopil,

Doctor of pedagogical sciences, Assistant professor, Department of social pedagogy and social work

References

Абрамова, С. В. (2013). Соціальна активність старшого підлітка: сутність, структура, критерії визначення. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. Вип. 17 (1), 15–22 (Abramova, S. V. (2013). Sotsialna aktyvnist starshoho pidlitka: sutnist, struktura, kryterii vyznachennia. [Social activity of the senior teenager: essence, structure, criteria of determination]. Teoretyko-metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi [Theoretical and methodological problems of education of children and pupils' youth], issue. 17 (1), pp. 15–22. [In Ukrainian]).

Грабовська, С., Чолій С. (2010). Соціальна активність в процесі соціалізації особистості. Проблеми загальної та педагогічної психології : зб. наук. пр. Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. Т. ХІІ, ч. 1, 171–181 (Hrabovska, S., Cholii S. (2010). Sotsialna aktyvnist v protsesi sotsializatsii osobystosti. [Social activity in the process of socialization of personality]. Problemy zahalnoi ta pedahohichnoi psykholohii : zb. nauk. pr. In-tu psykholohii im. H. S. Kostiuka APN Ukrainy [Problems of general and pedagogical psychology: a collection of scientific works of the G.S. Kostyuk Institute of Psychology of the Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine]. vol. 12, ch. 1, pp. 171–181. [In Ukrainian]).

Косовець, В. І. (2009). Розвиток соціальної активності молоді в умовах соціокультурного середовища села : дис. … канд.. пед.. наук : 13.00.05. К., Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, 204 (Kosovets, V. I. (2009). Rozvytok sotsialnoi aktyvnosti molodi v umovakh sotsiokulturnoho seredovyshcha sela. Dis. kand. ped. nauk [Development of social activity of youth in conditions of socio-cultural environment of the village: Cand. ped. sci. diss.]. Kiev, Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M. P. Drahomanova, 204 p. [In Ukrainian]).

Кратко, А. А., Якуба Е. А. (1996). Соціологія: Конспект книги Якуба Е. А. Соціологія. Х., Константа, 192 (Kratko, A. A., Yakuba E. A. (1996). Sotsiolohiia: Konspekt knyhy Yakuba E. A. Sotsiolohiia [Sociology: Book's Notes Jakub E. A. Sociology]. Kharkov, Konstanta Publ., 192 p. [In Ukrainian]).

Мордкович, В. Г. (1976). Социальная активность: суть и споры. Социальная активность. Вып. 3, 3–25 (Mordkovich, V. G. (1976). Social'naya aktivnost': sut' i spory [Social activity: essence and controversy]. Social'naya aktivnost' [Social activity]. issue. 3, pp. 3–25. [In Russian]).

Мурзіна, А. В., Солодюк Н. В. (2012). Соціальна активність особистості студентської молоді – пріоритетний напрямок розвитку Українського державотворення. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. № 4 (51), 82–87 Murzina, A. V., Solodiuk N. V. (2012). Sotsialna aktyvnist osobystosti studentskoi molodi – priorytetnyi napriamok rozvytku Ukrainskoho derzhavotvorennia [Social activity of the personality of student youth is a priority direction of development of the Ukrainian state creation]. Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka [Personality Spirituality: Methodology, Theory and Practice]. no. 4 (51), pp. 82–87. [In Ukrainian]).

Орбан-Лембрик, Л. Е. (2003). Психологія управління. К., Академ-видав, 568 (Orban-Lembryk, L. E. (2003). Psykholohiia upravlinnia [Psychology of management]. Kiev, Akadem-vydav Publ., 568 p. [In Ukrainian]).

Осипова, Н. П., Воднік, В. Д., Клімова, Г. П. (2003). Соціологія: підручник. К., Юрінком Інтер, 336 (Osypova, N. P., Vodnik, V. D., Klimova, H. P. (2003). Sotsiolohiia: pidruchnyk [Sociology: a textbook]. Kiev, Yurinkom Inter Publ., 336 p. [In Ukrainian]).

Твердохлєб, М. (2007). Соціальна активність – шлях до вирішення проблеми виховання особистості ХХІ століття. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. Випуск ХХІІІ, 144–152 (Tverdokhlieb, M. (2007). Sotsialna aktyvnist – shliakh do vyrishennia problemy vykhovannia osobystosti KhKhI stolittia [Social activity – the way to the solution of the problem of personality education of the XXI century]. Psykholoho-pedahohichni problemy silskoi shkoly [Psychological-pedagogical problems of rural school]. issue 23, pp. 144–152. [In Ukrainian]).

Тельна, О. А. (2011). Формування соціальної активності незрячих учнів молодшого шкільного віку засобами рольової гри : дис. … канд. пед. наук: 13.00.03. К., Інститут спеціальної педагогіки національної академії педагогічних наук України, 208 Telna, O. A. (2011). Formuvannia sotsialnoi aktyvnosti nezriachykh uchniv molodshoho shkilnoho viku zasobamy rolovoi hry. Dis. kand. ped. nauk [Formation of social activity of blind pupils of the junior school age by means of role-playing games: Cand. ped. sci. diss.]. Kiev, Instytut spetsialnoi pedahohiky natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy, 208 p. [In Ukrainian]).

Чернета, С. (2015). Соціальна активність особистості як умова розвитку сучасного українського суспільства. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. № 1, 177–180 (Cherneta, S. (2015). Sotsialna aktyvnist osobystosti yak umova rozvytku suchasnoho ukrainskoho suspilstva [Social activity of the individual as a condition for the development of modern Ukrainian society]. Naukovyi visnyk Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky [Scientific herald of the Lesia Ukrainka Eastern European National University]. no. 1, pp. 177–180. [In Ukrainian]).

Published

2018-06-30

How to Cite

Soroka, O. (2018). DIAGNOSTICS OF SOCIAL ACTIVITY OF FUTURE SOCIAL WORKERS. Social Work and Education, 5(2), 66–76. https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.2.7

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION