SOCIAL ADVERTISING IN THE PREVENTION OF THE QUESTIONALITY OF YOUTH

Authors

  • Lyudmyla Romanovska Khmelnytskyi National University Khmelnytskyi,, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.19.1.5

Keywords:

advertising, social advertising, deviant behavior, social work, young.

Abstract

The article deals with the main approaches to the definition of social advertising offered by domestic and foreign scholars. It was stated that social advertising is a kind of non-commercial advertising, which is developed and distributed with informative, educational purpose, for change of values, value orientations, consciousness and style of behavior. Social advertising has a significant impact on changing the behavior of individuals and on the formation of the style of behavior. Social advertising is also an effective mechanism for the work of social workers to prevent addictive behavior in the teenage and youth environment; an effective means of influencing the personality. World experience proves that special information materials (brochures, booklets, posters, television, radio clips) can counteract the negative social phenomena of our society. In general, the creation and implementation of social advertising is aimed at changing the attitude of the public towards existing social problems, and in the long term - the formation of a positively directed behavior of the individual, based on a system of socially significant values. However, due to a number of objective reasons, the prevalence and development of social advertising in Ukraine remain low, especially if compared with other branches of marketing communications. It was found out that abroad, the kind of advertising products used by social services, institutions and organizations has long been, while in Ukraine - only from the end of the twentieth century. Regarding its application in the practice of social work, the activities of a social worker – it is determined that social advertising acts, if properly applied, selection of channels and methods of distribution, forms and types, a significant factor, a means of preventing deviant behavior in the youth environment.

Author Biography

Lyudmyla Romanovska, Khmelnytskyi National University Khmelnytskyi,

Doctor of Pedagogics, Professor Professor of Department of Social Pedagogy and Social Work,

References

Агарков, О. А. (2013). Соціальна реклама як інструмент профілактики негативних явищ в українському суспільстві: регіональний аспект. Український соціум, (4), 151-160. (Agarkov, O. A. (2013). Social advertising as a tool for the prevention of negative phenomena in Ukrainian society: the regional aspect. Ukrainian Society, (4), 151-160. [in Ukrainian]).

Антипенко, О. (2003).Социальная реклама: какая ее эффективность?. Экономическая газета.93 (710), 2, 8. (Antipenko, O. (2003). Social advertising: what is its effectiveness?. Economicheskaya Gazeta. 93 (710), 2, 8. [in Ukrainian]).

Бугайова, О. І. (2013). Соціальна реклама як особливий жанр. Міжнародний вісник: Культурологія. Філологія. Музикознавство, (1), 123-128. (Bugayova, O. I. (2013). Social advertising as a special genre. International Journal: Culturology. Philology. Music Studies, (1), 123-128. [in Ukrainian]).

Гринько-Гузевська, А. В. (2004). Соціальна реклама як вид рекламної діяльності в Україні. Вісник Хмельницького інституту регіонального управління та права, (4), 312-316. (Grin'ko-Guzevskaya, A. V. (2004). Social advertising as a kind of advertising activity in Ukraine. Bulletin of the Khmelnytsky Institute for Regional Management and Law, (4), 312-316. [in Ukrainian]).

Докторович, М. О. (2014). Соціальна реклама: структура, функції, психологічний вплив. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Сер.: Педагогічні науки, (115), 70-73. (Doctorovich, M. O. (2014). Social advertising: structure, functions, psychological impact. Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University. Ser. Pedagogical Sciences, (115), 70-73. [in Ukrainian]).

Евгеньева, Т., & Федорова, А. (2000). Позвони родителям!” или “Проголосуй за мистера X!”. Со-Общение., (10). (Evgenieva, T., & Fedorova, A. (2000). Call the parents! "Or" Vote for Mr. X!" Co-Communication., (10). [in Russian]).

Зобенько, Н. (2012). Деякі аспекти дослідження проблеми девіантної поведінки неповнолітніх. Рідна школа, (3), 36-40. (Zobenko, N. (2012). Some aspects of studying the problem of deviant behavior of minors. Native school, (3), 36-40. [in Ukrainian]).

Ковалев, В. В. (1979). Психиатрия детского возраста. Рипол Классик. М. : Медицина, 608. (Kovalev, V.V. (1979). Psychiatry of childhood. Ripol Classic. M.: Medicine, 608. [in Russian]).

Курбан, О. (2007). Соціальна реклама: держзамовлення, ринок маркетингових комунікацій чи сфера громадянської відповідальності суспільства. Дзеркало тижня, (16), 28. (Kurban, O. (2007). Social advertising: government procurement, marketing communications market or public responsibility. Mirror of the Week, (16), 28. [in Ukrainian]).

Лаврик, О. В. (2008). Соціальна реклама в сучасному медіапросторі: до визначення поняття. Режим доступу: http://www. science. crimea.edu/zapiski /2008/filologiya/uch_21_1fn/lavrik. pdf. (Lavrik, O. V. (2008). Social advertising in the modern media space: to define the concept. Access mode: http://www.scienceCrimeaedu/zapiski/2008/filologiya/ uch_21_1fn/lavrik.Pdf. [in Ukrainian]).

Лукашевич, М. П., & Мигович, І. І. (2003). Теорія і методи соціальної роботи. К.: МАУП, 2993, 168. (Lukashevich, M. P., & Migovich, I. I. (2003). Theory and methods of social work. K .: MAUP, 2993, 168. [in Ukrainian]).

Менделевич, В. Д. (2005). Психология девиантного поведения. ИД" Городец". (Mendelevich, V. D. (2005). Psychology of deviant behavior. ID "Gorodets". [in Russian]).

Мякота, В., & Рудяк, Ю. (2004). Реклама и рекламная деятельность. [2. изд., перераб. и доп.]. Х.: Издательский дом «Фактор. (Myakota, V., & Rudyak, Yu. (2004). Advertising and promotional activities. [2. ed., pererab. and add.]. Kh. Publishing House "Factor. [in Russian]).

Павлюк, К. В. (2014). Підготовка майбутніх педагогів до формування здорового способу життя засобами соціальної реклами. (Pavlyuk, K. V. (2014). Preparation of future teachers for the formation of a healthy way of life by means of social advertising. [in Ukrainian]).

Подоляка, Н. (2015). Історія реклами: конспект лекцій. Суми: СумДУ. 193. (Podolaya, N. (2015). Advertising history: summary of lectures. Sumy: Sumy State University. 193. [in Ukrainian]).

Ревенко, Т. В. (2009). Роль соціальної реклами в управлінні соціальними процесами сучасного суспільства. Актуальні проблеми державного управління, (1), 106-114. (Revenko, T. V. (2009). The role of social advertising in the management of social processes of modern society. Actual problems of public administration, (1), 106-114. [in Ukrainian]).

Самойлов, А. М. (2013). Аналіз психолого-педагогічних підходів до визначення сутності девіантної поведінки. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія, (40), 121-125. (Samoilov, A. M. (2013). Analysis of psychological and pedagogical approaches to the definition of the essence of deviant behavior. Scientific notes of the Vinnitsa State Pedagogical University named after Mikhail Kotsiubynsky. Series: Pedagogy and Psychology, (40), 121-125. [in Ukrainian]).

Стрелковська, А. Л. (2007). Соціально-педагогічні умови формування позитивно спрямованої поведінки молоді засобами соціальної реклами. (Strelkovsky, A. L. (2007). Socio-pedagogical conditions for the formation of positively directed behavior of youth by means of social advertising. [in Ukrainian]).

Тимошенко, А. Л. (2006). Соціальна реклама в Україні: аналіз впливу на формування позитивно спрямованої поведінки молоді. Режим доступу:< http://www. nbuv. gov. ua/portal/soc_gum/usoc/2006_2/69-77. pdf. (Tymoshenko, A. L. (2006). Social advertising in Ukraine: an analysis of the impact on the formation of a positive direction for youth. Access mode:

Учёнова, В. В. (1999). История рекламы, или метаморфозы рекламного образа: учебник для вузов. М.: Юнити-Дана, 336. (Uchenova, V. V. (1999). The history of advertising, or the metamorphosis of an advertising image: a textbook for high schools. M .: Unity-Dana, 336. [in Russian]).

Федотова, Л. Н. (1996). Реклама в обществе: каков эффект?. Социологические исследования, (10), 71-76. (Fedotova, L. N. (1996). Advertising in society: what is the effect? Sociological studies, (10), 71-76. [in Russian]).

Чала, Ю. В. (2013). Социальная реклама как инструмент осознанного влияния на социум. Економіка. Управління. Інновації, (2), 885-904. (Chala, Yu.V. (2013). Social advertising as an instrument of conscious influence on the society. Economy. Management. Innovations, (2), 885-904).

Швець, Л. М. (2013). Комерційна і соціальна реклама: порівняльний аналіз. Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії, (55), 72-80. (Shvets, L. M. (2013). Commercial and social advertising: comparative analysis. Humanitarian Bulletin Zaporizhzhya State Engineering Academy, (55), 72-80).

Шкребець, М. С. (2011). Актуальні проблеми розвитку соцальної реклами в сучасній Україні. Матеріали міжнар. наук.-практ. конференції. Х. : Інститут соціальної політики регіону. 39–41. (Shkrebets, MS (2011). Actual problems of development of social advertising in modern Ukraine. International materials. sci. pract. conferences. Kh.: Institute of Social Policy of the region. 39-41).

Danilczuk, L. O. (2013). Теоретичний аналіз сутності та змісту поняття «соціальна реклама»: український досвід. KELM (Knowledge, Education, Law, and Management), 2(2), 102-117.

Kendall, T. A., Cohler, M. R., Zuckerberg, M. E., Juan, Y. F., Jin, R. K. X., Rosenstein, J. M., ... & Palihapitiya, C. M. (2014). U.S. Patent No. 8,799,068. Washington, DC: U.S. Patent and Trademark Office.

Smirnov, O. B. (2012). Соціальна реклама: до визначення поняття. Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури, (28), 64-70.

Zhu, Y. Q., & Chen, H. G. (2015). Social media and human need satisfaction: Implications for social media marketing. Business horizons, 58(3), 335-345.

Published

2019-03-30

How to Cite

Romanovska, L. (2019). SOCIAL ADVERTISING IN THE PREVENTION OF THE QUESTIONALITY OF YOUTH. Social Work and Education, 6(1), 52–61. https://doi.org/10.25128/2520-6230.19.1.5

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK