DOI: https://doi.org/10.25128/2520-6230.19.2.1

ALTERNATIVE ACTIVITY AS A METHOD OF EMPOWERMENT AND MOTIVATION OF СLIENT TO THE CHANGE

Olha Boyko, Giancarlo Cursi

Abstract


The article considers the method of alternative activity as a way of empowerment and of increasing the client`s motivation to change a problem behavior in the technology of secondary or tertiary prevention. In particular, the authors highlight the main principles of the method; describe the algorithm of its implementation, its main characteristics and its impact on the growth of the client`s motivation to change the problem behavior through engagement in the alternative activities. In addition, three examples of the method application in preventive projects with different target groups are presented. Thus, the article argues the relevance of the method of alternative activity in preventive social work with different groups of clients.

Keywords


method of alternative activities; prevention; strengths; empowerment; cognitive dissonance; motivation; change; problem behavior.

Full Text:

PDF

References


Андріученко, Т., Вакуленко, О., Волков, В., Дзюба, Н., Коляда, В., Комарова, Н., Пєша, І., Тілікіна, Н. (2018). Формування здорового способу життя. Навчально-методичні рекомендації. Київ: ДУ «Державний інститут сімейної та молодіжної політики» (Andriuchenko, T., Vakulenko, O., Volkov, V., Dzyuba, N., Kolyada, V., Komarova, N., Pesha, I., Tilikina, N. (2018). Healthy lifestyle education. Educational and methodical recommendations. Kyiv: "State Institute of Family and Youth Policy"). [in Ukrainian].

Бойко, O. (2016). Реалізація принципу наснаження як запорука ефективності соціальних послуг. В Економіка, наука, освіта: інтеграція та синергія: матеріали міжнародної науково-практичної конференції (Братислава, 18-21 січня 2016 року): у 2-х т. Київ: Вид-во «Центр навчальної літератури». 23. DOI: 10.13140/RG.2.1.4200.8562 (Boyko, O. (2016). Realization of the principle of empowerment as a guarantee of effectiveness of social services. In Economics, Science, Education: Integration and Synergy: Materials of the International Scientific and Practical Conference (Bratislava, January 18-21, 2016): 2 t. Kyiv: View of the Center for Educational Literature. 23. DOI: 10.13140 / RG.2.1.4200.8562). [in Ukrainian].

Безпалько, О. В. (2009). Соціальна педагогіка: схеми, таблиці, коментарі. Навч. посіб. Київ: Центр учбової літератури. (Bezpalko, O.V. (2009). Social pedagogy: diagrams, tables, comments: a manual. Kyiv: Center of Educational Literature). [in Ukrainian].

Вуличний журнал «Просто неба». In Львівська міська громадська організація «Спільнота взаємодопомоги «Емаус – Оселя». URI: http://emaus-oselya.org/ua/?page_id=230 (Street magazine "Outdoor". In Lviv city public organization "Community of mutual assistance" Emmaus - Oselya ". URI: http://emaus-oselya.org/ua/?page_id=230). [in Ukrainian].

Журавель, Т. В. (2013). Соціальна профілактика як напрям соціально-педагогічної діяльності. В Безпалько О. В. (за заг. ред). Соціальна педагогіка: навч. посібник. Київ: Академвидав, 2013. 85–101. (Zhuravel, T.V. (2013). Social prevention as a direction of social and pedagogical activity. In Bezpalko OV (for ed.). Social pedagogy: teach. manual. Kyiv: Academic Edition, 2013. 85-101). [in Ukrainian].

Журавський, А., Байбакова, І., Гайдук, Н. (2004). Англо-український термінологічний словник-довідник із соціальної роботи. Львів (Zhuravsky, A., Baibakova, I., Haiduk, N. (2004). English-Ukrainian terminology dictionary: a guide to social work. Lviv). [in Ukrainian].

Соха, М. & Саноцька, О. (2008). Всі люди мають потенціал: Про ідею допомоги для самодопомоги. Львів: ПАІС. (Soha, M. & Sanotka, O. (2008). All people have the potential: about the idea of self-help. Lviv: PAIS). [in Ukrainian].

Alfano, A. (2006). Un progetto alternativo al carcere. I sussidi utilizzati nel Centro polifunzionale diurno di Roma. Roma: Centro Accoglienza “Don Bosco”. CNOSFAP.

Bandura, A. (1977). Social Learning Theory. Englewood Clifs, N.J., Prentice Hall.

Blumer, H. (1969). Symbolic Interactionism. Berkeley: University of California.

Cursi, G (2011). Metodologia della prevenzione e della rieducazione: dispense per gli studenti. Roma, LAS.

Gant, L. M., Shimshock, K., Allen-Meares, P., Smith, L., Miller, P., Hollingsworth, L. A. & Shanks, T. (2009). Effects of photovoice: Civic engagement among older youth in urban communities. Journal of Community Practice, 17(4), 358–376. doi:10.1080/10705420903300074

Goffman, E. (2009). Stigma: Notes on the Management of Spoiled Identity. New York: Simon and Schuster.

Festinger, L. (1957). A Theory of Cognitive Dissonance. Stanford, Calif.: Stanford University Press.

Jones-Smith, E. (2016). Theories of counseling and psychotherapy: An integrative approach (2nd ed.). Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications, Inc.

Kelly B. L. (2017). Music-Based Services for Young People Experiencing Homelessness: Engaging Strengths and Creating Opportunities. Families in Society: The Journal of Contemporary Social Services. 98(1), 57–68. DOI: 10.1606/1044-3894.2017.9

Mattaini, M. A., & Meyer, C. H. (2002). The ecosystems perspective: Implications for practice. In M. A. Mattaini, C. T. Lowery, & C. H.

Meyer (Eds.), Foundations of social work practice: A graduate text (3rd ed.). Washington DC: NASW Press. 3–24.

Melandri E.B. (Ed.). (2011). La metà di me. Raccolta di storie ed esperienze di educazione non formale. Percorsi per l’inclusioen socio-culturale. Roma: Ministero del Lavoro e delle Politiche Sociali, CIES.

Prochaska D. & DiClemente C. (1986). Towards a comprehensive model of change. In Miller, W. R. & Heather, N. (Eds.), Treating Addictive Behaviours: Processes of Change. Plenum Publishing Corporation. 3-27.

Rousseau, C., Benoit, M., Gauthier, M. F., Lacroix, L., Alain, N., Rojas, M. V., & Bourasaa, D. (2007). Classroom drama therapy program for immigrant and refugee adolescents: A pilot study. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 12(3), 451–465. doi:10.1177/1359104507078477

Stroebe, W. (2008). Strategies of attitude and behaviour change. In Hewstone, M., Stroebe, W. & Jonas, K. (Eds.). Introduction to social psychology. Oxford, UK: Blackwell.

Vygotsky L. S. (1992). Educational Psychology. (or.pub. 1926). Florida: St. Lucie Press.




Copyright (c) 2019 Olha Boyko,, Giancarlo Cursi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.