FORMATION OF THE PSYCHOLOGICAL CULTURE OF FUTURE SOCIAL EDUCATORS

O. M. Morenko

Abstract


The article deals with the concept of psychological culture, its place in the mental and professional life of man, basic components and peculiarities of its formation in the proces of future social educators training in educational institutions.
It is stated that psychological culture is a component of the general human culture and contributes to its self-realization, successful social adaptation and life satisfaction. It is established that there is no single approach in understanding of the ways, means of its formation in students and future social educators in educational institutions. It is found that this concept was formed as a result of the intersection of different scientific fields: philosophy, cultural studies, sociology, ethics and psychology. The first psychological studies of this phenomenon emerged in the early twentieth century within the framework of psychoanalytic theory of personality. It is a multidimensional and systemic psychic phenomenon that has a hierarchical multilevel structure and multicomponent composition.
It is determined that the psychological culture of the social educators encompasses professional social communication, interaction, high level of professional and ethical motivation, which is formed in the course of professional training in the educational establishment and covers: self-education and self-education, formation of psychological literacy and its constant improvement, and perfect improvement; organization of psychological trainings, introduction of forms of individual and group counseling, psychocorrection of negative mental qualities and properties.

Keywords


social educator; psychological culture; educational institution.

Full Text:

PDF

References


Іванова Т. В. Культурологічний підхід до формування педагогічної майстерності / Педагогічна майстерність у закладах професійної освіти: монографія. – К.: 2003. – С. 83-95.

Козырская, И. Н. Компоненты и функции психологической культуры / И. Н. Козырская, М. Б. Оспанова // Научный потенциал – 2013. – №2(11) . – С. 64-67.

Нечипоренко В. В. Формування життєвих компетенцій в учнів з обмеженими можливостями здоров’я в умовах системного розвитку навчально-реабілітаційного центру // Педагогічна наука та освіта: Збірник наукових праць Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти. − Вип. І. – Запоріжжя, ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2007. – 252 с.

Колмогорова Л. С. Возрастные возможности и особенности становления психологической культуры учащихся: дис. д-ра псих. наук. 19.00.07 / Колмогорова Л. С. – М., 2001. – 385 с.

Кот Г. М. Формування психологічної культури керівників загальноосвітніх шкіл у системі післядипломної освіти: дис. кадн. псих. наук: 19.00.07 / Кот Г. М. – Центральний ін-т післядипломної педагогічної освіти АПН України. К., 2004. – 250 с

Мотков О. И. Психологическая культура в мозаике личности / Мотков О. И. // Сборник тезисов XII Международных чтений памяти Л. С Выготского. «Знак как психологическое средство: субъективная реальность культуры» – 2011. – С. 246– 252.

Психологічна підготовка керівників освітніх організацій до діяльності в умовах змін: посібник; за наук. ред. Бондарчук О. І. – К.:Ун–т менеджменту освіти НАПН України, 2014. – 194с.




Copyright (c) 2019 O. M. Morenko

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.