PROFESSIONAL MOBILITY AS DETERMINANT OF SOCIAL ADAPTATION AND CREATIVE SELF-REALIZATION OF TEACHER’S PERSONALITY IN THE CONDITIONS OF POSTGRADUATE EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.19.4.6

Keywords:

mobility, teachers’ professional mobility, creative self-realization, social adaptation, schools of innovation.

Abstract

Today's professional requires being ready for constant updating of knowledge, objective growth, development of new information sources and technologies, prompt reaction to their changes. Therefore, it is an urgent need to ensure the training of qualified personnel who are capable for creative work, professional self-development, and introduction of science and information technologies, competitive and mobile in the labor market. Mobility is an integral part of the professional self-realization of teachers, through which aspire for success and flourish potential for creativity in pedagogical activities. Theoretical analysis of psychological and pedagogical studies revealed multidimensionality, versatility and professional importance of the phenomenon of “mobility”. Scientists have explored this concept in the following areas: the social readiness of the individual for change; grouping of personality traits needed to integrate professional development; ability to quickly master innovation, new skills; properties that determine the level of adaptability and competitiveness in the labor market. In this case, the issue of occupational mobility has become the subject of research by representatives of different fields of science studying this category in different formats. Economists, sociologists, philosophers, educators view professional mobility at an angle that is consistent with the tradition of their scientific schools, highlighting some of its aspects. As educational system is rapidly updated and developing, so the problem of professional development is facing the institution of postgraduate pedagogical education. We believe that a teacher’s professional mobility is a willingness to promptly implement the best ways to perform a variety of tasks within profession, to possess professional techniques and skills, and use them effectively for the purpose of performing any task. Therefore, it is advisable to consider professional mobility as a determinant of social adaptation and creative self-realization of the teacher, that is, effective response to the challenges of modern society. This is a kind of personal resource that underlies pedagogical activity.

Author Biography

Nadia Bilyk, Poltava regional institute of postgraduate education named after M.V.Ostrogradsky, Poltava, Ukraine

Doctor of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Professor of Pedagogical Skills Department

References

Білик, Н. І. (2016).Теоретичні і методичні засади управління адаптивно-педагогічним проектуванням регіональних освітніх систем підвищення кваліфікації педагогічних працівників: дис. … д-ра пед. наук : спец.: 13.00.06; Черкаський нац. пед. ун-т ім. Богдана Хмельницького. Черкаси, 657 с. [Bilyk, N. I. (2016). Theoretical and methodical bases of adaptive-pedagogical design management of regional educational systems for further teaching staff training: Author’s thesis ... Dr. Ped. Sciences: specialty: 13.00.06; Bohdan Khmelnytsky Cherkasy National University, 657 p. [in Ukrainian].

Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. (2001). Київ; Ірпінь: c«Перун», 1440 с. [Great explanatory dictionary of modern Ukrainian language / V. T. Busel as compilator and editor-in-chief. (2001). Kyiv; Irpin: PTF Perun University, 1440 p. [in Ukrainian].

Горбачова, І. І. (2017). Професійна мобільність вчителя в мінливому освітньому середовищі. Теорія та методика навчання та виховання, Вип. 43, С. 59-68. [Horbachova, I. I. (2017). Professional mobility of the teacher in a changing educational environment. Theory and methods of teaching and education, Edition 43, P. 59-68. [in Ukrainian].

Гринько, В. О. (2012). Психологічні засади розвитку професійної мобільності викладача вищої школи: автореф. дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07; Київ. ун-т ім. Бориса Грінченка. Київ, 20 с. [Hrynko, V. O. (2012). Psychological principles of the development of professional mobility of higher education teacher: synopsis of a thesis ... PhD in psychology: 19.00.07; Kyiv. Borys Hrinchenko University, Kyiv, 20 p. [in Ukrainian].

Латуша, Н. В. (2014). Поняття «професійна мобільність» у педагогічному аспекті. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: педагогіка і психологія. Вип. 42(2). С. 6-10. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzvdpu_pp_2014_42%282%29_3 Latusha, N. V. (2the 014). To pedagogical aspect of the concept of “professional mobility”. Scientific notes of the Mychailo Kotsiubynsky Vinnitsa State Pedagogical University. Series: pedagogy and psychology. Edition 42 (2). [in Ukrainian].

Мустафаева, Е. А. (2017). К вопросу о профессиональной мобильности педагогов. Молодой учёный, № 17 (151), C. 263-266. [Mustafaieva, E. A. (2017). On the issue of professional mobility of teachers. Young Scientist, № 17 (151), P. 263-266. [in Ukrainian].

Національна доктрина розвитку освіти у ХХІ столітті (2001). Освіта України, №1, С. 22-25. [The National Doctrine of Education Development in the 21st Century (2001). Education of Ukraine, № 1, pp. 22-25. [in Ukrainian].

Павленко, М. С. (2017). До проблеми сутності поняття «розвиток професійної мобільності». Молодий вчений, № 1, С. 494-498. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2017_1_118 [Pavlenko, M. S. (2017). To the problem of the “development of professional mobility” concept essence. Young Scientist, No. 1, pp. 494-498. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2017_1_118/ [in Ukrainian].

Пілецька, Л. С. (2015). Мобільність як необхідна умова професійного становлення особистості. Психологія і особистість, № 2 (8), Ч. 1, C. 243-256. [Piletska, L. S. (2015). Mobility as a necessary condition for the professional development of the person. Psychology and Personality, № 2 (8), Part 1, P. 243-256. [in Ukrainian].

Пріма, Р. М. (2010). Теоретико-методичні засади формування професійної мобільності майбутнього фахівця початкової освіти: автореф. дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04, Держ. заклад «Південноукраїнський нац. пед. ун-т ім. К. Д. Ушинського», Одеса, 48 с. [Prima, R. M. (2010). Theoretical and methodological principles of forming the professional mobility of the future teacher of primary education: synopsis of a thesis... Dr. Ped. Sciences: 13.00.04, State Institution “K. D. Ushynskyi Southern Ukrainian National Pedagogical University named after”, Odesa, 48 p. [in Ukrainian].

Рідкодубська, А. А. (2016). Наукові підходи до проблеми професійної мобільності майбутнього фахівця соціальної сфери. Фізико-математична освіта: наук. журнал, Вип. 4(10), С. 105-107 [Ridkodubska, A.A. (2016). Scientific approaches to the problem of professional mobility of the future specialist in the social sphere. Physical and Mathematical Education: Journal, Edition 4 (10), P. 105-107. [in Ukrainian].

Словник української мови в 11 томах. URL: https://www.slovnyk.ua/index.php?swrd=детермінанта [Ukrainian language dictionary in 11 volumes. URL: https://www.slovnyk.ua/index.php?swrd=determinant/ [in Ukrainian].

Сорокин П. А. (1992). Человек. Цивилизация. Общество / Общ. ред., сост. и предисл. А. Ю. Согомонов: пер. с англ. Москва: Политиздат, 543 с [Sorokin P.A. (1992). Person. Civilization. Society. / editorship, compilation, foreword by A. Yu. Sogomonov: from English, Moscow: Politizdat, 543 p. ISBN 5-50-01297-3. [in Ukrainian].

Фамілярська, Л. Л. (2017). Розвиток інформаційно-комунікаційної мобільності педагога в освітньому середовищі післядипломної освіти: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13. 00. 04; МОНУ, Житомирський держ. ун-т ім. І. Франка. Житомир, 20 с. [Familarska, L. L. (2017). Development of information and communication mobility of the teacher in the educational environment of in-service education: author’s thesis... PhD: 13. 00. 04; MESU, Ivan Franko Zhytomyr State Uversity, Zhytomyr, 20 p. [in Ukrainian].

Published

2019-12-30

How to Cite

Bilyk, N. (2019). PROFESSIONAL MOBILITY AS DETERMINANT OF SOCIAL ADAPTATION AND CREATIVE SELF-REALIZATION OF TEACHER’S PERSONALITY IN THE CONDITIONS OF POSTGRADUATE EDUCATION. Social Work and Education, 6(4), 408–418. https://doi.org/10.25128/2520-6230.19.4.6

Issue

Section

RECENT ISSUES IN EDUCATION