PHYSICAL SUPPORT OF PEOPLE WITH DISABILITIES: PROFESSIONALS’ TRAINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.1.9.

Keywords:

profession;, support;, person with disability;, accessibility;, professional training;, social inclusion.

Abstract

Sustainable development is possible only if we take into account human potential as a fundamental value of society, as well as creating conditions and providing opportunities for its full development. People with disabilities constitute an important component of human potential, and understanding this is a key principle of social inclusion. Full participation implies that a person with a disability is a full-fledged subject of socio-political, socio-economic and socio-cultural processes. Access should be provided at the state and local levels. It should include access to education, health care, cultural institutions, etc. Taking this into account, the issue of training specialists in providing physical support services for people with disabilities in Ukraine is relevant. A number of research methods are used in this work. We have analyzed current Ukrainian legislation on social protection of people with disabilities. In the context of minimizing natural and environmental barriers in the lives of people with disabilities, the approval of the professional standard «Companion of People with Disabilities» deserves attention. According to the National Classifier DK 003: 2010 «Classifier of professions» a new profession «5133 Companion of people with disabilities» has been introduced. Based on the analysis of concepts definition in various spheres of human life, we may determine accompanying both as creating various conditions and as purposeful implementation of special measures within the provision of services - educational, social, medical, etc., which provides assistance and help to qualified professionals for a long time in order to solve difficult life situation. Physical accompanying for people with disabilities is defined as a social service for the category of citizens with musculoskeletal disorders, visual impairments, other nosologies to eliminate restrictions on life and inclusion in the community. Its content is to accompany people with disabilities from residence to destination, as well as to inform and provide household and psychological assistance. Thus, the introduction of the standard of the profession «Companion of People with Disabilities» and specialists training with the same qualification is a significant step towards ensuring access to public values of all categories of citizens, including those with disabilities.

Author Biography

Oksana Kravchenko, of Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University, Sadova str., 2, Uman, Ukraine,

Сталий розвиток ймовірний лише при врахуванні людського потенціалу як основної цінності суспільства, створенні умов і забезпеченні можливостей для повноцінного його розвитку. Особи з інвалідністю правомірно становлять важливу складову людського потенціалу – розуміння і усвідомлення чого є ключовою засадою соціальної інклюзії. Повноцінна участь передбачає, що людина з інвалідністю є повноправним суб’єктом суспільно-політичних, соціально-економічних і соціокультурних процесів. З цією метою на державному і локальному рівнях має бути забезпечена доступність: доступ до здобуття освіти – від дошкільної до вищої, доступ до закладів соціальної сфери щодо отримання визначених законодавством соціальних гарантій, до закладів охорони здоров’я – щодо отримання якісних медичних послуг, доступ до закладів культури у контексті реалізації творчих здібностей та задоволення соціокультурних потреб у відвідуванні театрів, музеїв, пам’яток історії та архітектури тощо. З огляду на це актуалізується питання підготовки фахівців з надання послуг фізичного супроводу осіб з інвалідністю в Україні. У цій роботі використано низку методів дослідження. По-перше, ми звернулись до аналізу чинного українського законодавства з питань соціального захисту людей з інвалідністю, в тому числі Наказ Міністерства соціальної політики України № 28 від 12.10.2018, яким затверджено перелік соціальних послуг, що надаються особам, які перебувають у складних життєвих обставинах і не можуть самостійно їх подолати. По-друге, здійснено вивчення професійного стандарту за професією «5133 Супроводжувач осіб з інвалідністю». По-третє, розроблено навчально-методичне забезпечення для підготовки фахівців за цією професією, що включає освітньо-кваліфікаційну характеристику випускника закладу освіти, програму професійної та професійно-практичної підготовки, навчальний план, робочий навчальний план, навчально-методичне забезпечення дисциплін, робочу навчальну програму з виробничого навчання, робочу програму практики, методичні вказівки до підготовки і захисту кваліфікаційних робіт. По-четверте, проведено опитування волонтерів, які забезпечують фізичний супровід людей з інвалідністю щодо вивчення реального стану та проблем, пов’язаних із фізичним супроводом. У контексті мінімізування природно-середовищних бар’єрів у життєдіяльності людей з інвалідністю заслуговує на увагу затвердження професійного стандарту «Супроводжувач осіб з інвалідністю» (наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 1178 від 20.06.2020 р.). Відповідно до Національного класифікатора ДК 003:2010 «Класифікатор професій» введено нову професію «5133 Супроводжувач осіб з інвалідністю». Здобуття професії передбачає присвоєння професійної та освітньої кваліфікації «Супроводжувач осіб з інвалідністю» і відноситься до третього рівня Національної рамки кваліфікації. У межах науково-дослідної теми «Соціально-психологічна реабілітація дітей та молоді з особливими освітніми потребами засобами інклюзивного туризму» (державний реєстраційний номер: 0119U103978) співробітниками Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини у співпраці з Київським міським центром соціальної, професійної та трудової реабілітації інвалідів (від 03.07.2020 р. № 55\20) розроблено навчально-методичне забезпечення підготовки фахівців за професією «5133 Супроводжувач осіб з інвалідністю», що включає: програму професійної та професійно-практичної підготовки; навчальний план; робочий навчальний план; навчально-методичне забезпечення для кожної дисципліни; робочу навчальну програму з виробничого навчання; робочу програму практики; методичні вказівки до підготовки і захисту кваліфікаційних робіт (Супроводжувач осіб з інвалідністю, 2020). На основі аналізу визначення понять у різних галузях життєдіяльності людини визначемо супровід як створення різноманітних умов, так і цілеспрямовану реалізацію спеціальних заходів у межах надання послуг – освітніх, соціальних, медичних тощо, що передбачає сприяння і допомога людині кваліфікованими фахівцями у межах тривалого часу з метою вирішення складної життєвої ситуації. Фізичний супровід для осіб з інвалідністю визначено як соціальну послугу для категорії громадян, які мають порушення опорно-рухового апарату, порушення зору, інших нозологій для усунення обмежень життєдіяльності та включення в громаду, зміст якої полягає у супроводженні від місця проживання до місця призначення, а також в інформуванні, наданні побутової та психологічної допомоги особам під час фізичного супроводу. Висновок. Таким чином, введення в дію стандарту професії «Супроводжувач осіб з інвалідністю» та підготовка фахівців з присвоєнням однойменної кваліфікації є суттєвим кроком на шляху щодо забезпечення доступу до суспільних благ всіх категорій громадян, в тому числі з інвалідністю.

References

Kravchenko O., Oksom P., Voitovska A., Albul I. (2020). Gender socialization of students with disabilities: Ukrainian practicies. Amazonia Investiga. Vol: 9 issue. 27. P. 260 – 267.

Encyclopedia for social workers. (2013). For the general ed. prof. I. D. Zvereva. Kyiv, Simferopol: Universum, 536 p. [in Ukrainian] [Енциклопедія для фахівців соціальної роботи. (2013). За заг. ред. проф. І.Д. Звєрєвої. Київ, Сімферополь: Універсум, 536 с].

Law of Ukraine «On Education» (2017). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2145-19. [inUkrainian] [Закон України «Про освіту» (2017). Доступно з: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19].

Law of Ukraine «On Social Services» (2019). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2671-19 [in Ukrainian] [Закон України «Про соціальні послуги» (2019). Доступно з: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2671-19].

Law of Ukraine «On Social Work with Families, Children and Youth» (2001). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2558-14. [in Ukrainian] [Закон України «Про соціальну роботу з сім'ями, дітьми та молоддю» (2001). Доступно з:: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2558-14].

Convention on the Rights of Persons with Disabilities. Retrieved from: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/995_g71. [inUkrainian] [Конвенція про права осіб з інвалідністю (2006). Доступно з: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71.

Melnyk Y. (2012). Theoretical and methodological principles of medical and psychological support. Retrieved from: https://culturehealth.org/hogokz_ knigi/Arhiv_DOI/01_ HNPU_2012/teore_2012.pdf. [inUkrainian] [Мельник Ю. (2012). Теоретичні та методологічні засади медично-психологічного супроводу. Доступно з: https://culturehealth.org/hogokz_knigi/Arhiv_DOI/01_HNPU_2012/teore_2012.pdf].

Panok, V. G., Marukhina, I. V., & Romanovskaya, D. D. (2020). Psychological support of education in a pandemic. Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, 2 (2). Retrieved from: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-2-12-2. [in Ukrainian] [Панок, В. Г., Марухіна, І. В., & Романовська, Д. Д. (2020). Психологічний супровід освіти в умовах пандемії. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 2(2). Доступо з: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-2-12-2].

Conceptual-terminological bilingual dictionary: social pedagogy (Terminology Bilingual Dictionary) (2015). authors-compilers: І. В. Lityaga, S. M. Kolyadenko, S. M. Sytnyakivska; for general Ed. Prof. O. N. Seiko. - View. 2nd, reworked. And extra. - Zhytomyr: ZhSU Publishing House. I. Franko, 196 p. [in Ukrainian] [Понятійно-термінологічний білінгвальний словник: соціальна педагогіка (Terminology Bilingual Dictionary) (2015). / автори-укладачі: І. В. Літяга, С. М. Коляденко, С. М. Ситняківська ; за заг. Ред. Проф. Н. А. Сейко. Вид. 2-ге, перероб. І доп. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 196 с].

Popovich, A. M. (2017). Social barriers and social rehabilitation. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: “Pedagogy. Social work". Issue 1 (40). [in Ukrainian] [Попович А.М. (2017). Соціальні бар’єри та соціальна реабілітація. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». Випуск 1 (40)].

UN General Assembly Resolution 48/96 of 20 December 1993 «Standard Rules on the Equalization of Opportunities for Persons with Disabilities». Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_306. [in Ukrainian] [Резолюція 48/96 Генеральної Асамблеї ООН від 20 грудня 1993 року «Стандартні правила забезпечення рівних можливостей для інвалідів». Доступно з: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_306].

Companion of persons with disabilities: teaching method. way. (2020). / O. O. Kravchenko, M. S. Mishchenko, N. V. Levchenko [etc.]. Uman: Vizavi, 110 p. [in Ukrainian] [Супроводжувач осіб з інвалідністю: навч.-метод. посіб. (2020). / О. О. Кравченко, М. С. Міщенко, Н. В. Левченко [та ін.]. Умань : Візаві, 110 с].

Downloads

Published

2021-04-02

How to Cite

Kravchenko, O. . (2021). PHYSICAL SUPPORT OF PEOPLE WITH DISABILITIES: PROFESSIONALS’ TRAINING. Social Work and Education, 8(1), 116–128. https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.1.9.

Issue

Section

RECENT ISSUES IN EDUCATION