ESSENTIAL AND SUBSTANTIVE CHARACTERISTICS OF THE FORMATION OF THEORY AND PRACTICE OF SOCIAL WORK

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.20.4.3.

Keywords:

identification, identification guidelines, social work professionalization, social workersє training, social work resources.

Abstract

The article highlights the identification guidelines of social work in the system of formation and development of practical activities social workers and preparation for its implementation. It is proved that in the process of social change identification guidelines significantly expand the tasks of social work as a profession and preparation for its implementation. The problem of identity remains relevant, given the complexity of the goals, content and functions of social work, in particular for the training of social workers. The purpose of the article is to present an analysis of the factors of formation and development of social work in the context of historical traditions and modern challenges that determine the identification orientation of social work and become resources for professionalization of social workers and preparation for its implementation. The analysis of scientific publications allowed to determine the essential and semantic characteristics of the factors that lead to the identification of social work: the formation of training of social workers through the ideas and intentions of charitable organizations; regularities of development of various directions of social work and functioning of charity; comprehension of ideas of formation of social work on the principle "from practice to theory"; the relationship between the theory and practice of social work; mutual enrichment of theory and practice with scientific research in various fields of knowledge; prospects for the development of their own theories of social work; unification of theories of social work and development of metatheory; transversality of social work. Identification has been found to have a significant impact on expanding the institutional, organizational and scientific resources of social work professionalization. Regarding the dynamic nature of the identification of social work - it is determined that in the process of training social workers identification guidelines become a means of its professionalization.

Author Biography

Iryna Savelchuk, National Pedagogical Dragomanov University, Kyiv, Ukraine

Doctor of Pedagogical Sciences, Associate professor, Department of theory and technology of social work,

References

Безпалько, О. В. (2011). Соціальна робота та соціальна педагогіка: спільне та відмінне в сучасних українських реаліях. Соціальна робота в Україні, 1-2, 5-11. [Bezpalko, O. V. (2011). Sotsialna robota ta sotsialna pedahohika: spilne ta vidminne v suchasnykh ukrainskykh realiiakh [Social work and social pedagogy: common and different in modern Ukrainian realities]. Sotsialna robota v Ukraini, 1-2, 5-11. (in Ukrainian).

Головатий, М. Ф., & Панасюк, М. Ф. (2005). Соціальна політика і соціальна робота. Термінол. -понятійн. cлов. Київ: МАУП, 296. [Holovatyi, M. F., & Panasiuk, M. F. (2005). Sotsialna polityka I sotsialna robota [Social work as a profession of international level]. Terminological and conceptual dictionary/ Kyiv: MAUP, 296. (in Ukrainian)

Капська, А. Й. (2016). Соціальна робота: тенденції. Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 11. Соціальна робота. Соціальна педагогіка: збірник наукових праць, 21, 10-16. [Kapska, A. Y. (2016). Sotsialna robota: tendentsii [Social work: trends]. Naukovyi chasopys NPU im. M. P. Drahomanova. Seriia 11. Sotsialna robota. Sotsialna pedahohika: zbirnyk naukovykh prats, 21, 10-16. (in Ukrainian)

Наместникова, И. В. (2011). Социальная работа как профессия международного уровня. Педагогическое образование и наука, 1, 20-31. [Namestnykova, Y. V. (2011). Sotsyalnaia rabota kak professyia mezhdunarodnoho urovnia [Social work as a profession of international level]. Pedahohycheskoe obrazovanye y nauka, 1, 20-31. (in Russian)

Павлик, Н. В. (2018) Теорія і практика організації неформальної освіти майбутніх соціальних педагогів. Монографія. Житомир: Вид-во ЖДУім. І. Франка, 350. [Pavlyk, N. V. (2018). Teoriia i praktyka orhanizatsii neformalnoi osvity maibutnikh sotsialnykh pedahohiv: monohrafiia [Theory and practice of organizing non-formal education of future social educators: a monograph]. Zhytomyr: Vyd-voZhDUim. I. Franka, 350. (in Ukrainian)

Савельчук, І. Б. (2011). До питання актуальності проблем взаємозв’язку теорії та практики соціальної роботи. Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 11. Соціальна робота. Соціальна педагогіка: збірник наукових праць, 12, 10-15. [Savelchuk, I. B. (2011). Do pytannia aktualnosti problem vzaiemozviazku teorii ta praktyky sotsialnoi roboty [On the urgency of the problems of the relationship between the theory and practice of social work]. Naukovyi chasopys NPU im. M. P. Drahomanova. Seriia 11. Sotsialna robota. Sotsialna pedahohika: zbirnyk naukovykh prats, 12, 10-15. (in Ukrainian)

Семигіна, Т. (2018). Розвиток власних теорій соціальної роботи: глобальні тенденції. Розвивальний потенціал сучасної соціальної роботи: методологія та технології: матеріали ІV Міжнародної науково-практичної конференції (15 — 16 березня 2018 року, Київ), Ю. М. Швалб (ред.). Київ: КНУ імені Тараса Шевченка, 90-194. URL:http://psy. univ. kiev. ua/ua/scientificpublications/rozvyvalnyi-potentsial-suchasnoi-sotsialnoi-roboty-metodolohii-ta-tekhnolohii [Semyhina, T. (2018). Rozvytok vlasnykh teorii sotsialnoi roboty: hlobalni tendentsii [Development of own theories of social work: global tendencies]. Rozvyvalnyi potentsial suchasnoi sotsialnoi roboty: metodolohiia ta tekhnolohii: materialy IV Mizhnarodnoinaukovo-praktychnoikonferentsii (15 — 16 bereznia 2018 roku, Kyiv), Yu. M. Shvalb (red. ). Kyiv: KNU imeni Tarasa Shevchenka, 90-194. Retrieved from URL:http://psy. univ.kiev. ua/ua/scientificpublications/rozvyvalnyi-potentsial-suchasnoi-sotsialnoi-roboty-metodolohii-ta-tekhnolohii (in Ukrainian)

Семигіна, Т. В. (2015). Міжнародна соціальна робота: глобальні пріоритети соціального розвитку і нове визначення соціальної роботи. Вісник Академії праці і соціальних відносин Федерації профспілок України, 1-2, 6-11. [Режим доступу]. URL: http://nbuv. gov. ua/UJRN/VAPSV_2015_1-2_3. [Semyhina, T. V. (2015). Mizhnarodna sotsialna robota: hlobalni priorytety sotsialnoho rozvytku i nove vyznachennia sotsialnoi roboty [International social work: global priorities of social development and a new definition of social work]. Visnyk Akademii pratsi I sotsialnykh vidnosyn Federatsii profspilok Ukrainy, 1-2, 6-11. Retrieved from URL: http://nbuv. gov. ua/UJRN/VAPSV_2015_1-2_3. (in Ukrainian)

Фирсов, М. В. (2007). Технология социальной работы. Учеб. пособие для вузов. М. : Академический Проект, 432. [Fyrsov, M. V. (2007). Tekhnologiya soczialnoj raboty [Technology of social work]. Ucheb. Posobye dlia vuzov. Moscow :Akademycheskyi Proekt, 432. (in Russian)

Фирсов, М. В. (2011). Трансверсальный подход в отечественной социальной педагогике и социальной работе. Педагогическое образование и наука, 1, 15-21. [Fyrsov, M. V. (2011). Transversalnyj podkhod v otechestvennoj soczialnoj pedagogike i soczialnoj rabote [Transversal approach in domestic social pedagogy and social work]. Pedahohycheskoe obrazovanye y nauka, 1, 15-21. (in Russian)

Фирсов, М. В., Лельчицкий, И. Д. (2017). Проблемы сопоставимости парадигм социальной педагогики и социальной работы в контексте дискурсов идентичности. Вестник ТвГУ. Серия Педагогика и психология, 3, 247-257. [Fyrsov, M. V. & Lelchytskyi, Y. D. (2017). Problemy sopostavimosti paradigm soczialnoj pedagogiki i soczialnoj raboty v kontekste diskursov identichnosti [Problems of comparability of paradigms of social pedagogy and social work in the context of identity discourses]. Vestnyk TvHU. Seryia Pedahohyka y psykholohyia, 3, 247-257.

Фирсов, М. В.,Студенова, Е. Г. (2016). Теория социальной работы : учебник для бакалавров. 4-е изд., перераб. и доп. Москва: Издательство Юрайт. [Fyrsov, M. V. & Studenova, E. H. (2016). Teoriya soczialnoj raboty : uchebnik dlya bakalavrov [Theory of social work: a textbook for bachelors]. Moscow: YzdatelstvoYurait. (in Russian)

Хадисова, К. В. (2017). Сравнительный анализ зарубежных и отечественных моделей социальной работы в современном мире. Монография. Москва: РУСАЙНС, 152. [Khadysova, K. V. (2017). Sravnitelnyj analiz zarubezhnykh i otechestvennykh modelej soczialnoj raboty v sovremennom mire: monografiya [Comparative analysis of foreign and domestic models of social work in the modern world: a monograph]. Moscow: RUSAINS, 152. (in Russian)

Холостова, Е. И., Кононова, Л. И., & Вдовина, М. В. (ред.). (2011) Теория социальной работы: учебник для бакалавров. М. : ИД Юрайт, 244. [Kholostova, E. Y., Kononova, L. Y., & Vdovyna, M. V. (ed.). (2011) Teoriya soczialnoj raboty: uchebnik dlya bakalavrov [Theory of social work: a textbook for bachelors] Moscow : YD Yurait, 244. (in Russian)

Целых, М. П. (2008). Модели подготовки социальных работников за рубежом. Вестник Таганрогского института имени А. П. Чехова, 1, 282-288. [Електронний ресурс]. URL: https://cyberleninka. ru/article/n/modeli-podgotovki-sotsialnyh-rabotnikov-za-rubezhom. [Czelykh, M. P. (2008). Modeli podgotovki soczialnykh rabotnikov za rubezhom [Models of training social workers abroad] Vestnyk Tahanrohskoho ynstytuta imeny A. P. Chekhova, 1, 282-288.. Retrieved from URL: https://cyberleninka. ru/article/n/modeli-podgotovki-sotsialnyh-rabotnikov-za-rubezhom. (in Russian)

Шанін, Т. (1998). Соціальна робота як культурний феномен сучасності: нова професія й академічна дисципліна в контексті соціальної теорії та політичної практики сьогодення. Соціальна політика і соціальна робота. 1-2, 39-67. [Shanin, T. (1998). Sotsialna robota yak kulturnyi fenomen suchasnosti: nova profesiia y akademichna dystsyplina v konteksti sotsialnoi teorii ta politychnoi praktyky sohodennia [Social work as a cultural phenomenon of modernity: a new profession and academic discipline in the context of social theory and political practice today]. Sotsialna polityka I sotsialna robota. 1-2, 39-67. (in Ukrainian)

Яременко, О. О.,Толстоухова, С. В., & Левін, Р. Я. (2004). Типова технологія соціальної роботи з клієнтами. Український соціум, 1(3), 64-75. [Yaremenko, O. O., Tolstoukhova, S. V., & Levin, R. Ya. (2004). Typova tekhnolohiia sotsialnoi roboty z kliientamy [Typical technology of social work with clients]. Ukrainskyi sotsium, 1(3), 64-75. (in Ukrainian)

Bartlett, Harriett, M. (1958). Toward Clarification and Improvement of Social Work Practice. Social Work: Oxford University Press, 3(2), 3-9, 8. [Електронний ресурс]. URL: http://www. jstor. org/stable/23707526.

Holosko Michael, J. (2003). The History of the Working Definition of Practice. Research on Social Work Practice, 13(3), 271-283. [Електронний ресурс]. URL: // http://rsw. sagepub. com/content/13/3/271.

Holter, Janet. (2018). Development of Professional Identity in Social Work Education. Retrieved from Sophia, the St. Catherine University repository website: https://sophia.stkate.edu/dsw/32

Hutchinson Gunn Strand, Oltedal Siv. (2014). Five Theories in Social Work. Оslo: Universitetsforlaget. — UiN-report 1, 260, 227. [Електронний ресурс]. URL: https://brage. bibsys. no/xmlui//bitstream/id/96588/Hutchinson_GS. pd

Kendall,Katherine, A. (1978). Reflections on social work education, 1950–1978. New York: International Association of Schools of Social Work.

Larkin Heather. (2005). Social Work as an Integral Profession. Social Work: An Integral Profession Summer, Vol. 1, No. 2, 2-30.

Marynowicz-Hetka, E. (2007). Towards the transversalism of social pedagogy. Social work and Society. [Електронний ресурс]. url: www. socwork. net/sws/article/view/135/500

Payne, М. (2014). European social works and their identities. ERIS Web Journal, 5(2), 1-14. [Електронний ресурс]. URL: http://periodika. osu. cz/eris

Shirley Ben Shlomo, Drorit Levy & Haya Itzhaky (2012) Development of Professional Identity among Social Work Students: Contributing Factors, The Clinical Supervisor, 31:2, 240-255, DOI: 10.1080/07325223.2013.733305

Sydnor H. Walker. (1928). Social work and the training of social workers. Chapel Hill: University of North Carolina Press, 241.

Webb, Stephen A. (2016). Professional identity and social work, in The Routledge Companion to the Professions and Professionalism ed. Mike Dent , Ivy Lynn Bourgeault , Jean-Louis Denis and Ellen Kuhlmann. 355-380. Routledge Handbooks Online.

Published

2020-12-30

How to Cite

Savelchuk, I. (2020). ESSENTIAL AND SUBSTANTIVE CHARACTERISTICS OF THE FORMATION OF THEORY AND PRACTICE OF SOCIAL WORK. Social Work and Education, 7(4), 436–451. https://doi.org/10.25128/2520-6230.20.4.3.

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK