SOCIAL EXPECTATIONS OF YOUNG PEOPLE: FROM THEORETICAL CONSIDERATION TO PRACTICAL APPLICATION IN WAR AND POST-WAR PERIOD

Authors

  • Iryna Savelchuk Institute of National Pedagogical Dragomanov University; Educational Problems of National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Kyiv, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-6813-4548

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.22.1.9%20

Keywords:

social expectations, future orientation, adolescents and youth, prospects for implementation, war and postwar period

Abstract

The current state of research of the phenomenon of social expectations is analyzed, which made it possible to highlight the essence and features of social expectations of adolescents and young people. It is established that the existence of different approaches to understanding the concept of «social expectations of young people» is a reflection of the evolution of the phenomenon itself. The concept of «social expectations» does not have a clear theoretical and methodological definition, which complicates the implementation of the procedure of monitoring and evaluation of its results, in particular in martial law and postwar. It was found that the determinants of their implementation may be the characteristics of the young person (age, gender, region and place of residence). It is shown that the focus on the future reflects promising areas of realization of social expectations. Taking into account the threats and challenges of martial law and post-war future orientation of young people leads to changes in values (education, work and career, cooperation, service), social (equality, social justice, national identity, patriotism, helping others), life (sustainability, strategic, self-efficacy, locus of control) and family (marriage, family and parenthood) perspectives. The purpose of the study: to analyze modern theoretical approaches to understanding the phenomenon of «social expectations of young people» and identify promising areas of social expectations related to the measurement of threats and challenges of the war and postwar period. The results of the study provide a theoretical expansion of the construct of «social expectations» by finding indicators of specific characteristics and factors of their formation, taking into account age, gender, environmental and regional aspects.

Author Biography

Iryna Savelchuk, Institute of National Pedagogical Dragomanov University; Educational Problems of National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Kyiv

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Department of Social Education and of Social Work, National Pedagogical Dragomanov University, Kyiv, Ukraine; Department of Social Pedagogy and of Social Work Institute of Educational Problems of National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Kyiv

References

Андрейкова, І. Б. (2013). Професіоналізм майбутнього викладача іноземної мови як соціально очікуваний і особистісно вагомий результат його магістерської підготовки. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка. 1. 143-147. Взято з: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmdpu_2013_1_29 [Andreikova, I. B. (2013). Professionalism of a future foreign language teacher as a socially expected and personally significant result of his master's degree. Naukovyi visnyk Melitopolskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohika. 1. 143-147. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmdpu_2013_1_29 (in Ukrainian)].

Довга, Т. (2017). Імідж-портрет учителя початкової школи: візуалізація професійних вимог та соціальних очікувань. Рідна школа. 3-4. 20-25. Взято з: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2017_3-4_7 [Dovha, T. (2017). Image-portrait of a primary school teacher: visualization of professional requirements and social expectations. Ridna shkola. 3-4. 20-25. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2017_3-4_7 (in Ukrainian)].

Климчук, В. О. (2021) Психологія посттравматичного зростання: монографія. Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Кропивницький: Імекс-ЛТД. хKlymchuk, V. O. (2021). Psychology of post-traumatic growth: monohraf. Natsionalna akademiia pedahohichnykh nauk Ukrainy, Instytut sotsialnoi ta politychnoi psykholohii. Kropyvnytskyi: Imeks-LTD. (in Ukrainian)].

Максим, О. В., Рябовол, Т. А. (2020). Особливості прогностичних умінь та ціннісних орієнтацій у контексті очікувань від майбутнього у підлітків з девіантною поведінкою. Молодий вчений. 9(2). 120-124. Взято з: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2020_9(2)__8 [Maksym, O. V., Riabovol, T. A. (2020). Features of prognostic skills and value orientations in the context of future expectations in adolescents with deviant behavior. Molodyi vchenyi. 9(2). 120-124. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2020_9(2)__8 (in Ukrainian)].

Максимович, О. В. (2018). Cоціально-статусні преференції та кар’єрні очікування підліткової молоді Прикарпаття (за результатами опитування учнів випускних класів закладів загальної середньої освіти). Вісник Одеського національного університету. Соціологія і політичні науки. 23(1). 68-78. Взято з: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vonu_sip_2018_23_1_9 [Maksymovych, O. V. (2018). Socio-status preferences and career expectations of adolescents in Prykarpattia (according to the results of a survey of graduates of general secondary education institutions). Visnyk Odeskoho natsionalnoho universytetu. Sotsiolohiia i politychni nauky. 23(1). 68-78. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vonu_sip_2018_23_1_9 (in Ukrainian)].

Попович, І. С. (2015). Конструювання особистістю моделі очікуваного майбутнього. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія : психологічні науки : зб. наук. праць ХДУ. 6. 145–154 [Popovych, I. S. (2015). Construction of a personality model of the expected future. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia : psykholohichni nauky : zb. nauk. prats KhDU. 6. 145–154. (in Ukrainian)].

Попович, І. С., Блінова, О. Є. (2019). Контент-аналізування соціальних очікувань майбутніх соціальних психологів. Психологічний часопис. 3. 92-106. Взято з: http://nbuv.gov.ua/UJRN/psch_2019_3_8 [Popovych, I. S., Blinova, O. Ye. (2019). Content analysis of social expectations of future social psychologists. Psykholohichnyi chasopys. 3. 92-106. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/psch_2019_3_8 (in Ukrainian)].

Прошкін, В. В. (2019). Соціально-комунікативна компетентність майбутніх викладачів вищої школи: стан та очікування. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 6(2). 239-247. Взято з: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vlup_2019_6(2)__26 Proshkin, V. V. (2019). Socio-communicative competence of future high school teachers: status and expectations. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Pedahohichni nauky. 6(2). 239-247. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vlup_2019_6(2)__26 (in Ukrainian)].

Спіцина, Л. В. (2007). Дослідження мотиваційних установок та соціальних очікувань абітурієнтів в системі комунікаційного менеджменту вищому навчальному закладі. Вісник Запорізького національного університету. Педагогічні науки. 2. 198-202. Взято з: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vznu_ped_2007_2_38. [Spitsyna, L. V. (2007). Research of motivational attitudes and social expectations of entrants in the system of communication management of higher education. Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu. Pedahohichni nauky. 2. 198-202. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vznu_ped_2007_2_38 (in Ukrainian)].

Фролов, П. Д., Крамаревич, О. В. (2011). Соціальні очікування як чинник інноваційної активності особистості. Психологічні науки: проблеми і здобутки. 2. 255-269. Взято з: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pnpz_2011_2_21 [Frolov, P. D., Kramarevych, O. V. (2011). Social expectations as a factor in the innovative activity of the individual. Psykholohichni nauky: problemy i zdobutky. 2. 255-269. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pnpz_2011_2_21 (in Ukrainian)].

Dutra-Thomé, L., Koller, S. H., McWhirter, E. H., & McWhirter, B. (2015). Application of the Future Expectation Scale for Adolescents (FESA) in Brazil. Psicologia: Reflexão e Crítica, 28(2), 331–339. https://doi.org/10.1590/1678-7153.201528213

Miller, L. E., Grush, J. E. (1988). Improving predictions in expectancy theory research: Effects of personality, expectancies, and norms. Academy of Management Journal, 31, 107-122.

Saupe, L. B., Gößmann, K., Catani, C., & Neuner, F. (2019). Adolescent Life Perspectives After War: Evaluation and Adaptation of the Future Expectation Scale in Uganda. Frontiers in psychology, 10, 15-27. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01527

Seginer, R. (2008). Future orientation in times of threat and challenge: How resilient adolescents construct their future. International Journal of Behavioral Development. 32 (4), 272–282. https://doi.org/10.1177/0165025408090970

Vroom, V. H. (1964). Work and motivation. New York: Wiley and Sons.

Published

2022-05-13

How to Cite

Savelchuk, I. (2022). SOCIAL EXPECTATIONS OF YOUNG PEOPLE: FROM THEORETICAL CONSIDERATION TO PRACTICAL APPLICATION IN WAR AND POST-WAR PERIOD. Social Work and Education, 9(1), 113–121. https://doi.org/10.25128/2520-6230.22.1.9

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK