Social prevention of family injury in the territorial community

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.22.2.5

Keywords:

community, family dysfunction, types of families, social prevention

Abstract

For comprehensive, a child needs to be brought up in a family environment, with an atmosphere of happiness, love, understanding, and respect for human dignity. Parents' understanding of the problems of raising children is an important component of family well-being. But today, most conflicts occur precisely in the family environment between spouses and between parents and children. Therefore, the problem of prevention of family dysfunction is an urgent problem for modern society. The article is devoted to the problems of family dysfunction and its consequences for Ukrainian society; scientific and theoretical provisions for social prevention of family dysfunction are defined and it is emphasized that indicators of family dysfunction are related to economic, social, psychological, and personal reasons. Taking into account the key indicators of disadvantage, the following types of dysfunctional families and their impact on the state of the family are distinguished: conflict, pedagogically incompetent, immoral, antisocial; the terms denoting the phenomenon of family dysfunction were analyzed: dysfunctional family, destructive, dysfunctional, problematic, crisis and family with risks. The authors emphasize that one of the leading directions of social work with the family is the prevention of family dysfunction, which is carried out through strengthening the institution of the family, preparing young people for married life, forming family values ​​in young people, popularizing the model of responsible parenthood, and which promotes the realization of rights and freedoms of the child, creation of favorable conditions for its development, formation of universal human values, the satisfaction of material and spiritual needs of people. Social prevention of family dysfunction involves a set of measures by social institutions of the community aimed at prevention, limitation and mitigation of risk factors, correction of parents' behavior associated with a threat to the health and social well-being of family members, as well as rehabilitation of those who have experienced its consequences. The activities of social workers are aimed at creating social conditions to meet the needs and interests of families. The effectiveness of preventive intervention depends on the correct choice of the type of prevention, which will be the most expedient for the prevention of family problems in the community.

Author Biographies

Tetiana Liakh, Borys Grinchenko Kyiv University, Kyiv, Ukraine

PhD in Education, Associate Professor, Head of Social Pedagogy and Social Work Department, Institute of Human Sciences

Tetiana Spirina, Borys Grinchenko Kyiv University, Kyiv, Ukraine

PhD in Education, Associate Professor, Associate Professor at Social Pedagogy and Social Work Department, Institute of Human Sciences

Nataliia Klishevych, Borys Grinchenko Kyiv University, Kyiv, Ukraine

PhD in Education, Associate Professor, Director, Institute of Human Sciences

References

Дубровінська, І. І., Кононенко, Л. В. (2018). Соціальна профілактика жорстокого поводження з дітьми із неблагополучних сімей : навч.-метод. посіб. [для студ. і магістр. спец «Соц. робота», «Соц. педагогіка»]. Полтава: ПНПУ, 104. [Dubrovinska, I. I., Kononenko, L. V. (2018). Social prevention of cruel treatment of children from disadvantaged families: educational and methodological guide. [for students and masters majoring in "Social Work", "Social Pedagogy"]. Poltava: PNPU, 104. (in Ukrainian)].

Енциклопедія освіти. (2021). Нац. акад. пед. наук України; [гол. ред. В. Г. Кремінь]. 2-ге вид., допов. та перероб. Київ: Юрінком Інтер, 1144. [Encyclopedia of education. (2021). Edited by: V. Kremin. Kyiv: Yurinkom Inter, 1144. (in Ukrainian)].

Журавель, Т. В., Блага, А., Мілорадова, Н., & Заброда, Д. (2012). Діяльність служби дільничних інспекторів міліції щодо профілактики насильства над дітьми й дорослими членами сім’ї: навч.-метод. посіб. К.: ТОВ «ВПК “ОБНОВА”», 140. [Zhuravel, T. V., Blaga, A., Miloradova, N., & Zabroda, D. (2012). Activities of the service of district police inspectors regarding the prevention of violence against children and adult family members: educational and methodological manual, 140. (in Ukrainian)].

Журавель, Т. В., Лях, Т. Л., Нікітіна, О. М. (2010). Використання інтерактивних методів та мультфільмів у профілактиці ризикованої поведінки: методичний посібник для спеціалістів, які працюють з бездоглядними та безпритульними дітьми та підлітками. К.: МБФ «СНІД Фонд Схід-Захід», 168. [Zhuravel, T. V., Liakh, T. L., Nikitina, O. M. (2010). The use of interactive methods and cartoons in the prevention of risky behavior: a methodological guide for specialists working with neglected and homeless children and adolescents, 168. (in Ukrainian)].

Журавель, Т., Лях, Т., Петрик, О. (2003). Профілактика ВІЛ/СНІДу та ризикованої поведінки: тренінговий модуль по підготовці працівників притулків для неповнолітніх України до здійснення профілактичної роботи. К.: РА «Прем’єр Медіа», 112. [Zhuravel, T., Lyakh, T., Petryk, O. (2003). Prevention of HIV/AIDS and risky behavior: a training module for preparing workers of shelters for minors of Ukraine to carry out preventive work. Kyiv: Premier Media, 112. (in Ukrainian)].

Замула, С. Ю. (2011). Профілактика впливу кримінальної субкультури на неповнолітніх засуджених у спеціальних виховних установах: навч.-метод. посіб. Біла Церква: ДПтСУ, 240. [Zamula, S. (2011). Prevention of the influence of criminal subculture on juvenile convicts in special educational institutions: educational and methodological manual. Bila Tserkva: DPtSU, 240. (in Ukrainian)].

Зверева, І. (2006). Соціальна педагогіка: теорія і технології: підручник К.: Центр навчальної літератури, 316. [Zvereva, I. (2006). Social pedagogy: theory and technologies: textbook, 316. (in Ukrainian)]. https://library.udpu.edu.ua/ library_files/417812.pdf.

Кияниця, З., Петрочко, Ж. (2017). Соціальна робота з вразливими сім’ями та дітьми. Ч. І. Сучасні орієнтири та ключові технології. Київ: ОБНОВАКОМПАНІ. 256. [Kyianytsia, Z., Petrochko, Zh. (2017). Social work with vulnerable families and children. Part I. Modern landmarks and key technologies. Kyiv: OBNOVAKOPANI, 256. (in Ukrainian)].

Мушинський, В. (2015). Неблагополучна сім’я як фактор дисгармонійного розвитку дитини. Психолог, № 10, 3–5. [Mushinsky, V. (2015). A dysfunctional family as a factor in a child's disharmonious development. Psychologist, 10, 3–5. (in Ukrainian)].

Песоцька, О. П. (2013). Корекційна робота з сім’єю наркозалежної людини. Вісник Луганського національного ун-ту ім. Тараса Шевченка. Педагогічні науки, 11(2), 177–185. [Pesotska, O. P. (2013). Correctional work with the family of a drug addict. Bulletin of the Luhansk National University named after Taras Shevchenko. Pedagogical sciences, 11(2), 177–185. (in Ukrainian)]. http://nbuv.gov.ua/j-pdf/vlup_2013_11(2)__28.pdf.

Поліщук, Н. М., Попович, А. М., Горішна, Н. М., Слозанська, Г.І., ... & Петришин, Л. Й. (2018). Соціальна робота з різними категоріями населення у територіальній громаді: українські реалії та міжнародний досвід: колективна монографія. Тернопіль: Осадца Ю. В., 221. [Polishchuk, N. M., Popovych, A. M., Horishna, N. M., Slozanska, G. I., ... & Petryshyn, L. Y. (2018). Social work with different categories of the population in the territorial community: Ukrainian realities and international experience: monograph. Ternopil: Osadtsa Yu. V., 221.(in Ukrainian)]. http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13686.

Савич, Ж. В., Павлик, О. В., & Лях, Т. Л. (2019). Методичний посібник для тренера для проведення тренінгу «Сімейно орієнтована соціальна робота, захист дитини та міжвідомча взаємодія». [Savych, Zh., Pavlyk, O., & Lyakh, T. (2019). Methodical guide for the trainer for conducting the training "Family-oriented social work, child protection and interdepartmental interaction". (in Ukrainian)].

Соціальна педагогіка: навч. посібник / О. В. Безпалько, І. Д. Звєрєва, Т. Г. Веретенко та ін. К.: Академвидав, 2013. 312. [Social pedagogy: education. Manual. O. V. Bezpalko, I. D. Zvereva, T. G. Veretenko, etc.. K.: Akademvydav, 2013, 312. (in Ukrainian)].

Спіріна, Т., Лях, Т., Рогожинська, В. (2020). Принципи міждисциплінарної взаємодії у соціальній роботі. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 27(3), 224–228. [Spirina, T., Liakh, T., Rohozhynska, V. (2020). Principles of interdisciplinary interaction in social work. Current issues of the humanities: interuniversity collection of scientific works of young scientists of Ivan Franko Drohobych State Pedagogical University, 27(3), 224–228. (in Ukrainian)]. http://www.aphn-journal.in.ua/archive/27_2020/part_3/41.pdf.

Шеремета, М. (2011). Небезпечні та шкідливі фактори, що діють на людину в процесі життєдіяльності. Культура безпеки і здоров’я : науково-практичний альманах, 42–45. [Sheremeta, М. (2011). Dangerous and harmful factors acting on a person in the process of life. Safety and health culture: a scientific and practical almanac, 42–45. (in Ukrainian)].

Published

2022-06-30

How to Cite

Liakh, T., Spirina, T., & Klishevych, N. (2022). Social prevention of family injury in the territorial community. Social Work and Education, 9(2), 245–255. https://doi.org/10.25128/2520-6230.22.2.5

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK