Certification training of social workers and social managers: the experience of Ukrainian Catholic University

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.22.2.4

Keywords:

social worker, social manager, social work, professional development, postgraduate education, professional competencies

Abstract

The article defines the need and relevance of creating different training programs for social workers and social managers in the post-graduate system taking into consideration the development of a new system of social work and rapid social transformations in Ukraine. The authors emphasize the need to develop new approaches to providing “long life education”, such as short-term educational programs. The last should correspond to the "Global Standards for Social Work Education and Training" and the competency-based approach to learning. The paper presents the certificate program "Social work: the path to professionalism", developed by the professors of the Pedagogy and Social Work Department of Ukrainian Catholic University in response to numerous requests from employers. The structure of the program is highlighted: it has three levels - basic, professional and managerial; each of which contains several training modules. Its content is characterized. The algorithm of the implementation of the Certificate program in the process of improving the qualifications of social workers and managers of social service providers in the territorial communities of Rivne, Volyn, Khmelnytskyi and Chernivtsi regions is described. The procedure for selecting learners and the organization of the educational process due to the program has been characterized. The results of the evaluation of the effectiveness of the Certificate program "Social work: the path to professionalism", which was implemented by the "Ukrainian Catholic University" in the process of improving the qualifications of social workers and social managers of communal and public sector institutions that provide social services in territorial communities, are presented. It has been proven that a competent approach to educational process, taking into account the professional needs of potential learners, a hybrid, flexible format and personalization of training, the use of various forms and methods while presenting educational material, an inextricable connection between theoretical concepts and practice, as well as reinforcement by the speakers' own professional experience, gives a good result in improving the qualifications of those who are already in the profession and wish to be better in it. The results of evaluating of the effectiveness of the developed program among the participants involved in the training proved the success of its implementation in the proposed format.

Author Biographies

Hanna Slozanska, Department, Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University, Ternopil; Ukrainian Catholic University, Lviv

doctor of pedagogical sciences, professor, Head of Special and Inclusive Education; professor, Department of Pedagogy and Social Work

Svitlana Stelmakh, HEI “Ukrainian Catholic University”, Sventsitsky str., 17, Lviv

PhD in Pedagogy, Associate professor, Department Pedagogy and Social Work

Iryna Krynytska, Ukrainian Catholic University, Lviv, 17, Sventsitskoho str.

Ph.D., Department of Pedagogy and Social Work, Faculty of Health Sciences

References

Голубенко, Т. О. (2017). Формальна та неформальна освіта майбутніх соціальних працівників. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 11: Соціальна робота. Соціальна педагогіка, (23), 153-158. [Golubenko, T. O. (2017). Formal and informal education of future social workers. Scientific journal of the National Pedagogical University named after M.P. Drahomanova. Series 11: Social work. Social pedagogy, (23), 153-158. (in Ukrainian)].

Горішна, Н. М. (2015). Особливості організації та функціонування післядипломної освіти соціальних працівників у США. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота, (36), 42-45. [Horishna, N. M. (2015). Peculiarities of the organization and functioning of post-graduate education of social workers in the USA. Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University. Series: Pedagogy. Social work, (36), 42-45. (in Ukrainian)].

Гусак, Н. (2015). Застосування «дослідження в дії» та «дослідження в дії за участі» в соціальній роботі з дітьми та молоддю. [Husak, N. (2015). Application of "action research" and "participatory action research" in social work with children and youth. (in Ukrainian)].

Класифікатор соціальних послуг. Наказ Міністерства соціальної політики України No 643/34926 від 23 червня 2020 р. [Classifier of social services. Order of the Ministry of Social Policy of Ukraine. (2020). (in Ukraininan). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0643-20#Text.

Кокоячук, Ю., & Криницька, І. (2021). Суспільно орієнтоване навчання під час підготовки фахівців соціальної роботи (на прикладі створення asset-карти). Social Work and Education, 8 (1), 51-65. [Kokoyachuk, Yu., & Krynytska, I. (2021). Community-oriented training during the training of social work specialists (using the example of creating an asset map). Social Work and Education, 8 (1), 51-65. (in Ukrainian). https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.1.4.

Лещук, Г. (2009). Система професійної підготовки фахівців соціальної сфери у Франції: автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 - теорія і методика професійної освіти; ТНПУ ім. В.Гнатюка. Тернопіль, 20. [Leshchuk, G. (2009). The system of professional training of specialists in the social sphere in France: autoref. thesis ... candidate ped. sciences: 13.00.04 - theory and methodology of professional education, 20. (in Ukrainian)].

Наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України «Про затвердження професійного стандарту «Фахівець із соціальної роботи». (2020). [Ministry of Economy of Ukraine (2020). On the approval of the professional standard "Social Work Specialist". (in Ukrainian). URL: https://www.me.gov.ua/Files/GetFile?lang=uk-UA&fileId=bcfc03e8-f801-44e7-835c-17bc19a68f70.

Наказ Міністерства розвитку економіки, торгівля та сільського господарства України «Про затвердження професійного стандарту «Соціальний менеджер». (2021). [Ministry of Economy of Ukraine (2021). On the approval of the professional standard “Social manager”. (in Ukrainian). URL : https://www.me.gov.ua/Files/GetFile?lang=uk-UA&fileId=c38a2475-bc05-4d49-8f90-8db2856e3134.

Ольхович, О. В. (2008). Підготовка соціальних працівників до роботи з біженцями у вищих навчальних закладах США і Канади автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 - теорія і методика професійної освіти; ТНПУ ім. В.Гнатюка. Тернопіль, 20. [Olkhovich, O. V. (2008). Training of social workers to work with refugees in higher educational institutions of the USA and Canada: autoref. thesis ... candidate ped. sciences: 13.00.04 - theory and methodology of professional education; TNPU named after V. Hnatyuk. Ternopil, 20. (in Ukrainian)].

Преснер, Р. (2016). Форми освіти дорослих у системі післядипломного навчання. Актуальні питання гуманітарних наук, (15), 408-413. [Presner, R. (2016). Forms of adult education in the postgraduate education system, (15), 408-413. (in Ukrainian)].

Пришляк, О. (2008). Професійна підготовка соціальних педагогів у вищих навчальних закладах Німеччини : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 - теорія та методика проф. освіти. ТНПУ ім.В.Гнатюка. Тернопіль, 21. [Pryshlyak, O. (2008). Professional training of social pedagogues in higher educational institutions of Germany: autoref. thesis ... candidate ped. Sciences: 13.00.04 - theory and methodology of prof. education; TNPU named after V. Hnatyuk. Ternopil, 21. (in Ukrainian)].

Рідкодубська, Г. (2021). Підготовка майбутніх соціальних працівників на засадах компетентнісного підходу. [Ridkodubska, G. (2021). Training of future social workers based on the competence approach. (in Ukrainian). URL: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/43220/1/%D0%A0%D1%96%D0%B4%D0%BA%D0%BE%D0%B4%D1%83%D0%B1%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0.pdf.

Семигіна, Т. В. (2021). Глобальні стандарти підготовки соціальних працівників як ідеалістичне бачення розвитку освіти із соціальної роботи. Репрезентація освітніх досягнень, мас-медіа та роль філології у сучасній системі наук, 75-84. [Semigina, T. V. (2021). Global standards for the training of social workers as an idealistic vision of the development of social work education. Representation of educational achievements, mass media and the role of philology in the modern system of sciences, 75-84. (in Ukrainian)].

Сичова, В., Хижняк, Л., & Вакуленко, С. (2021). Підвищення кваліфікації фахівців у сфері соціальної роботи в контексті неперервної освіти. Соціальна робота та соціальна освіта, (1 (6)), 228-240. [Sychova, V., Khizhnyak, L., & Vakulenko, S. (2021). Improving the qualifications of social workers in the context of continuing education. Social work and social education, (1 (6)), 228-240. (in Ukrainian). URL: http://srso.udpu.edu.ua/article/download/234211/27.PDF.

Скрипник, М., & Рудич, Л. (2022). Підвищення кваліфікації як чинник розвитку персоналу. Актуальні питання розвитку науки та забезпечення якості освіти у ХХІ столітті: тези доповідей ХLV Міжнародної наукової студентської конференції за підсумками науково-дослідних робіт студентів за 2021 рік (м. Полтава, 13–14 квітня 2022 р.). Полтава : ПУЕТ, Ч. 1. 320. [Skrypnyk, M., & Rudych, L. (2022). Professional development as a factor in personnel development. Current issues of the development of science and ensuring the quality of education in the 21st century: theses of the reports of the ХIV International Scientific Student Conference based on the results of the students' research works for 2021, 1, 320. [in Ukrainina). URL: http://dspace.puet.edu.ua/bitstream/123456789/ 12006/1/%D0%97%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA-2022%2 0%D1%871.pdf#page=61.

Слозанська, Г. (2011). Використання австралійського досвіду післядипломної освіти соціальних працівників в освітньому просторі України. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота, (21), 183-185. [Slozanska, H. (2011). Using of the Australian experience of postgraduate education of social workers in the educational space of Ukraine. Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University. Series: Pedagogy. Social work, (21), 183-185. (in Ukrainian)].

Слозанська, Г. (2017). Соціальний захист населення в умовах об’єднаної територіальної громади. Ministry of education and science of Ukraine mp dragomanov national university of pedagogy, 205. [Slozanska, G. (2017). Social protection of the population in the conditions of the territorial community. Ministry of education and science of Ukraine mp dragomanov national university of pedagogy, 205. (in Ukrainian)].

Слозанська, Г. (2018). Чи готові майбутні соціальні працівники першого (бакалаврського) рівня вищої освіти ЗВО України до надання інтегрованих соціальних послуг у територіальній громаді? Social work and education, 5(4), 84-103. [Slozanska, H. (2018). Are future social workers of bachelor degree ready to provide integrated social services in the territorial community in Ukraine. Social work and education, 5(4), 84-103. (in Ukrainian)].

Слозанська, Г. І., & Горішна, Н. М. (2016). Діяльність фахівця із соціальної роботи з надання соціальних послуг населенню у територіальній громаді. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету Україна, (12), 113-118. [Slozanska, H. I., & Horishna, N. M. (2016). The social workers activities in providing social services to the population in the territorial community. Collection of scientific works of the Khmelnytskyi Institute of Social Technologies of the University of Ukraine, (12), 113-118. (in Ukrainian)].

Тимошенко, Н. Є. (2014). Етапи професійного зростання соціальних працівників в системі неперервної професійної освіти. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки, (4), 155-164. [Tymoshenko, N. E. (2014). Stages of professional growth of social workers in the system of continuing professional education. Bulletin of Taras Shevchenko Luhansk National University. Pedagogical sciences, (4), 155-164. (in Ukrainian)].

Троценко, Н. Є. (2012). Професійне самовдосконалення соціальних працівників у ресурсних центрах. Луганськ: ЛНУ. [Trotsenko, N. E. (2012). Professional self-improvement of social workers in resource centers. Luhansk: LNU. (in Ukrainian)].

УКУ. (2020). Програма підвищення кваліфікації "Соціальна робота: шлях до професійності". [UCU. (2020). Professional development program "Social work: the path to professionalism". (in Ukrainian). URL: https://socialwork.ucu.edu.ua/magistratura/sertyfikatni-programy/.

Федорець, В. М., & Клочко, О. В. (2019). Антропологічний вимір удосконалення здоров’язбережувальної компетентності соціального працівника в умовах післядипломної освіти. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. Випуск 70. С.247-254. [Fedorets, V. M., & Klochko, O. V. (2019). The anthropological dimension of improving the health-preserving competence of a social worker in the conditions of postgraduate education. Scientific journal NPU named by M. P. Drahomanov. Series 5. Pedagogical sciences: realities and prospects, 70, 247-254. (in Ukrainian). https://doi.org/10.31392/2311-5491/2019-70.59.

Чернета, C. (2021). Компетентнісний підхід у підготовці майбутніх фахівців із соціальної роботи до надання соціальних послуг. Social Work and Education, 8(1), 77-89. [Cherneta, C. (2021). A competent approach in the training of future specialists in social work for the provision of social services. Social Work and Education, 8(1), 77-89. (in Ukrainian). DOI: https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.1.6.

Юрків, Я. І. (2021). Змішане навчання як форма ефективної організації професійної підготовки майбутніх соціальних працівників/соціальних педагогів. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки, (1(339) Ч.1), 265–279. [professional training of future social workers/social pedagogues. Bulletin of Taras Shevchenko Luhansk National University. Pedagogical sciences, (1(339)1), 265–279. (in Ukrainian). DOI: https://doi.org/10.12958/2227-2844-2021-1(339)-1-265-279.

Davies, P. (1999). What is evidence‐based education? British journal of educational studies, 47(2), 108-121.

Janice, C., Burns, M. A., Deanna, Y., Cooke, P. D., & Christine Schaweidler, M. P. H. (2011). A short guide to community based participatory action research. A community Research Lab Guide, 16. URL: https://hc-v6-static.s3.amazonaws.com/media/resources/tmp/cbpar.pdf.

National Institutes of Health. (2010). Community-Based Participatory Research. URL: http://obssr.od.nih.gov/scientific_areas/methodology/community_based_participatory_research/index.aspx.

Published

2022-08-01

How to Cite

Slozanska, H. ., Stelmakh, S. ., & Krynytska, I. . (2022). Certification training of social workers and social managers: the experience of Ukrainian Catholic University. Social Work and Education, 9(2). https://doi.org/10.25128/2520-6230.22.2.4

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK