Using the Moodle platform to teach digital technologies to learners of the university of the third age

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.22.4.1

Keywords:

Moodle, blended learning, distance learning, digital technologies, University of the Third Age, older people, digital competences

Abstract

In 2011, social and pedagogical service University of the Third Age was introduced in Ukraine in territorial social service centers (provision of social services). Faculties of digital technologies are designed to form and develop digital literacy and digital competences of older students in order to overcome digital divides. The objective of this article is to outline the prospects of digital education aimed at increasing the level of digital literacy of learners of the University of the Third Age, taking into account the trend of using in geragogic practice the digital educational environment of the Moodle platform. The organization of the distance education system at the University of the Third Age in the territorial centers of social service (provision of social services) is currently carried out mainly on the basis of the Moodle platform. Distance education now has everything it takes to use geragogic technologies in the classroom. One of the effective geragogic educational technologies is the tutoring of older listeners. Thus, for the success of distance learning of digital competences of university students of the third age of the territorial social service center using the Moodle platform, it is necessary to introduce tutor support and develop an informational and educational Internet environment. The assessment of the effectiveness of the activity of the social worker-tutor takes place through the assessment of the level of digital social adaptability of the learners of the University of the Third Age of the territorial social service center. The advantages of using the Moodle platform for teaching students of the University of the Third Age have been established. It is concluded that distance learning through the Moodle platform has good prospects for older learners, related to the implementation of lifelong learning.

Author Biographies

Andrii Karkach , Poltava Institute of Economics and Law, Poltava

senior lecturer of the Department of Social Work and Special Education

Tetiana Semigina, National Qualifications Agency, Kyiv

Doctor of Political Science, Professor

References

Бойко, А. (2010). Тьюторство як засіб задоволення освітніх потреб особистості, країни і суспільства. Педагогічні науки, 1, 4–11 [Boyko, A. (2010). Tutoring as a means of satisfying the educational needs of the individual, the country and society. Pedagogical sciences, 1, 4–11 [in Ukrainian].

Дем’яненко, Н. М. (2020). Герогогіка в соціокультурному і науковому вимірах. Історико-педагогічні студії, 13-14, 7-12 [Demyanenko, N. M. (2020). Geragogics in sociocultural and scientific dimensions. Istoryko-pedahohichni studiyi, 13-14, 7-12 [in Ukrainian].

Житинська, М. О. (2014). Освітнє середовище для людей похилого віку: перспективи та можливості розвитку в Україні. Соціальна робота в Україні: теорія і практика, 3-4, 12-19 [Zhytynska, M. O. (2014). Educational environment for the elderly: prospects and opportunities for development in Ukraine. Social work in Ukraine: theory and practice, 3-4, 12-19 [in Ukrainian].

Каркач, А.В., Семигіна, Т.В. (2019). Подолання цифрової нерівності як виклик для сучасної соціальної роботи з літніми людьми [Karkach, A.V., Semigina, T.V. (2019). Overcoming digital inequality as a challenge for modern social work with older people [in Ukrainian]. Paradigms of the Modern Educational Process: Opportunities and Challenges for Society. 1st ed. (p. 96-105). Dallas: Primedia eLaunch LLS.

Кухаренко, В. М. (2019). Тьютор дистанційного та змішаного навчання. Київ: Міленіум [Kuharenko, V. M. (2109). Tutor of distance and mixed learning. Kyiv: Millennium. [in Ukrainian].

Осадча, К. (2016). Тьюторство як простір для педагогічної діяльності. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного Університету . Серія: Педагогіка, 1, 52–60 [Osadcha, K. (2016). Tutoring as a space for pedagogical activity. Scientific Bulletin of the Melitopol State Pedagogical University. Series: Pedagogy, 1, 52–60 [in Ukrainian].

Поліщук, В., Пришляк, О., Богуцька, А. (2017). Зарубіжний досвід діяльності Університетів третього віку. Науковий вісник Мукачівського державного Університету . Серія: Педагогіка та психологія,1, 174–178 [Polishchuk, V., Pryshlyak, O., Bogutska, A. (2017). Foreign experience of third-age universities. Scientific Bulletin of Mukachevo State University. Series: Pedagogy and psychology, 1, 174–178 [in Ukrainian].

Семигіна, Т.В. (2016). Он-лайн технології у практичній соціальній роботі. «Інтернет-освіта-наука-2016». Десята між нар. наук.-практ. конф. (с. 119-121). Вінниця: ВНТУ [Semigina, T.V. (2016). Online technologies in practical social work. "Internet-education-science-2016": conference materials (pp. 119-121). Vinnytsia: VNTU [in Ukrainian].

Семигіна, Т. В., Федюк, В. В. (2022). Цифрова компетентність як інструмент регулювання ринку праці. Економіка та суспільство, 40. [Semigina, T. V., Fedyuk, V. V. (2022). Digital competence as a tool of labor market regulation. Economy and Society, 40. [in Ukrainian]. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1476

Тимченко, А. А. та ін. (2010). Інформаційно-аналітична система контролю та оцінювання навчальної діяльності студентів ВНЗ. Черкаси: МакЛаут [Tymchenko, A. A. et al. (2010). Informational and analytical system of monitoring and evaluating educational activities of university students. Cherkasy: McLouth [in Ukrainian].

Триус, Ю., Герасименко, І., Франчук, В. (2012). Система електронного навчання ВНЗ на базі Moodle. Черкаси [Tryus, Y., Gerasimenko, I., Franchuk, V. (2012). Electronic learning system of universities based onMoodle. Cherkasy [in Ukrainian].

Триус, Ю.В., Франчук, В.М., Франчук, Н.П. (2011). Організаційні й технічні аспекти використання систем мобільного навчання. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 2. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання, 12(19), 53 –62 [Tryus Y.V., Franchuk, V.M., Franchuk, N.P. (2011). Organizational and technical aspects of using mobile learning systems. Scientific journal of the M.P. Drahomanov NPU. Series 2. Computer-oriented learning systems, 12(19), 53-62. [in Ukrainian].

Чаграк, Н.І. (2019). Теорія і практика освіти людей похилого віку у США (1962-2015 рр.): Дис. ... докт. пед. наук : спец. 13.00.01. Київ: Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова [Chahrak, N.I. (2019). Theory and practice of education of the elderly in the USA (1962-2015): Dissertatition ... Dr. Ped. Sciences: spec. 13.00.01. Kyiv: The National Pedagogical Drahomanov University. [in Ukrainian].

Amaro, F., Gil, H. (2011). The «info-(ex/in)-clusion» of the elderly people: Remarks for the present and for the future. Proceedings of ED-MEDIA 2011-World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications (pp. 1024-1030). Lisbon.

Formosa, M. (2012). Education and older adults at the University of the Third Age. Educational Gerontology, 38 (1), 1-13.

Kononchuk, A. (2022). The Third Age University as a Way to Implement the Active Aging Policy in Ukraine. In: Baikady, R., Sajid, S., Przeperski, J., Nadesan, V., Rezaul, I., Gao, J. (eds). The Palgrave Handbook of Global Social Problems. Cham: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-68127-2_15-1

Moodle (2020). About Moodle. URL: https://docs.moodle.org/400/en/About_Moodle

Rissanen, A., & Costello, J. M. (2021). The effectiveness of interactive online tutorials in first-year large biology course. Journal of Applied Research in Higher Education. https://doi.org/10.1108/JARHE-09-2020-0312

Published

2023-01-11

How to Cite

Karkach , A. ., & Semigina, T. (2023). Using the Moodle platform to teach digital technologies to learners of the university of the third age. Social Work and Education, 9(4), 451–464. https://doi.org/10.25128/2520-6230.22.4.1

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK