Digital provision of social and psychological assistance to vulnerable categories of the population

Authors

  • Maksym Skochko Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University, Uman, Ukraine, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-2342-3834
  • Nazar Salata Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University, Uman, Ukraine, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.22.4.3

Keywords:

Digitization, social and psychological assistance, information and communication technologies, digital transformation, digital social and psychological assistance

Abstract

The situation that Ukraine is going through is beyond normal human experience. It caused a significant disruption of people's daily life, harm to their health, great human losses, significant material damage, etc. The purpose of the article is to reveal the content of digital provision of social and psychological assistance to vulnerable categories of the population to overcome difficulties in the life situation. The article defines the main approaches to the formation of digital provision of social and psychological assistance. It was determined that the development of the system of social and psychological assistance in the conditions of digital transformation is associated with an increase in the role of the state in solving the following social issues: legal provision of social protection of the population, adoption of relevant legislative and regulatory acts, expansion of the spectrum of social subsidies, formation of state programs for solving specific social problems, pension provision, effective social partnership. The question of preserving and restoring social and psychological health, finding resources to prevent the consequences of professional stress in the process of counseling vulnerable categories of the population, who found themselves in difficult life circumstances as a result of military operations, should become a special task for the specialist and the direction of further development of scientific research. The main tasks of socio-psychological assistance are to expand the range of social and personal resources of a person to independently solve emerging problems, overcome difficulties, actualize his creative, intellectual, personal, spiritual and physical capabilities, necessary for getting out of a crisis state, stimulating self-respect and self-confidence.

Author Biographies

Maksym Skochko, Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University, Uman, Ukraine

PhD of Social Work, Senior Lecturer of Social Pedagogy and Social Work Department, Faculty of Social and Psychological Education

Nazar Salata, Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University, Uman, Ukraine

​<span id="__caret">_</span>​<span id="__caret">_</span><br data-mce-bogus="1">

References

Аудіоказки. (б. д.). [Audio stories. (b. d.). [in Ukrainian]. Telegram. URL: https://t.me/kazky_ukr

Безкоштовні психологічні читання. Ваша підтримка поруч. (б. д.). [Free psychic readings. Your support is close by. (b. d.). [in Ukrainian]. Tellme. URL: https://tellme.com.ua/

Вікторова, Л. В., & Роганов, М. М. (2019). Використання соціально-комунікаційних технологій у роботі з людьми похилого віку. Духовність особистості: Методологія, теорія і практика, 92(5), 30–40. [Viktorova, L. V., & Roganov, M. M. (2019). The use of social and communication technologies in working with the elderly. Personal spirituality: Methodology, theory and practice, 92(5), 30–40. [in Ukrainian]. https://doi.org/10.33216/2220-6310-2019-92-5-30-40

Дитина не сама. (б. д.). [The child is not alone. (b. d.). [in Ukrainian]. Telegram. URL: https://t.me/dytyna_ne_sama_bot

Дитячий садок онлайн - Освітній Хаб міста Києва. (б. д.). Освітній хаб міста Києва [Kindergarten online - Education Hub of the city of Kyiv. (b. d.). Educational hub of the city of Kyiv]. [in Ukrainian]. URL: https://eduhub.in.ua/courses/dityachiy-sadok-online

Друг. Перша допомога. (б. д.). Telegram. [in Ukrainian]. URL: https://t.me/friend_first_aid_bot

Дубініна, Я. П. (2017). Оволодіння технологіями психосоціальної допомоги як складова професійної підготовки фахівця з соціальної роботи. У Пізнавальний та перетворювальний потенціал історичної психології як науки (с. 131–132). [Dubinina, Ya. P. (2017). Mastering the technologies of psychosocial assistance as a component of the professional training of a social work specialist. In Cognitive and transformative potential of historical psychology as a science (pp. 131–132). [in Ukrainian]. URL: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/10251

Єгорова Єгорова-Луценко, Т. П. (2020). Цифровізація системи надання соціальних послуг в Україні. Право та інноваційне суспільство, (1 (14)), 80–85. https://doi.org/10.37772/2309-9275-2020-2(15)-13 [Yehorova Yehorova-Lutsenko, T. P. (2020). Digitization of the system of providing social services in Ukraine. Law and Innovative Society, (1 (14)), 80–85 [in Ukrainian].

Костишина, Т. (2021). Соціальний захист в контексті розвитку цифрової економіки. Економічний аналіз, Том 31, № 1, 279-288 [Kostyshina, T. (2021). Social protection in the context of the development of the digital economy. Economic analysis, Volume 31, No. 1, 279-288 [in Ukrainian].

Міністерство освіти і науки України - Дистанційні платформи для навчання, саморозвитку та отримання допомоги й перевіреної інформації. (б. д.). Головна | Міністерство освіти і науки України. [Ministry of Education and Science of Ukraine - Remote platforms for learning, self-development and receiving help and verified information. (b. d.). Home | Ministry of Education and Science of Ukraine. [in Ukrainian]. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/distancijni-platformi-dlya-navchannya-samorozvitku-ta-otrimannya-dopomogi-j-perevirenoyi-informaciyi

Міністерство освіти і науки України - Сучасне дошкілля під крилами захисту. (б. д.). Головна | Міністерство освіти і науки України. [Ministry of Education and Science of Ukraine - Modern preschool under the wings of protection. (b. d.). Home | Ministry of Education and Science of Ukraine[in Ukrainian]. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/ doshkilna-osvita/suchasne-doshkillya-pid-krilami-zahistu

Павлуша і ява. (б. д.). Pavlusha and Java. (b. d.). [in Ukrainian]. Telegram. URL: https://t.me/pavlushaiyava

Панок, В. Г., & Ткачук, І. І. (Ред.). (2019). Консультування в системі психосоціальної допомоги дітям і сім’ям, що опинились у складних життєвих обставинах внаслідок військових дій. УНМЦ практичної психології і соціальної роботи [Panok, V. G., & Tkachuk, I. I. (Eds.). (2019). Counseling in the system of psychosocial assistance to children and families who found themselves in difficult life circumstances as a result of military operations. UNMC of Practical Psychology and Social Work].

Ресурси психологічної підтримки під час збройної агресії Росії в Україні | НМЦ практичної психології і соціальної роботи. (б. д.). НМЦ практичної психології і соціальної роботи | Інститут післядипломної освіти КУБГ [Psychological support resources during Russia's armed aggression in Ukraine NMC of practical psychology and social work. (b. d.). NMC of practical psychology and social work Institute of Postgraduate Education KUBH. [in Ukrainian]. URL: https://pp.ippo.kubg. edu.ua/2022/03/11/ресурси-психологічної-підтримки/

Семигіна, Т., & Каркач, А. (2019). «Е-інклюзія» літніх людей і соціальна робота. У Актуальні проблеми соціальної педагогіки та соціальної роботи (с. 130–133). [Semigina, T., & Karkach, A. (2019). "E-inclusion" of the elderly and social work. In Current problems of social pedagogy and social work. Pp. 130–133 [in Ukrainian].

Шишенко, І., & Харченко, І. (2021). Теоретичні аспекти цифрової трансформації професійної підготовки майбутніх фахівців. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота, (2 (49)), 241-244. [Shishenko, I., & Kharchenko, I. (2021). Theoretical aspects of digital transformation of professional training of future specialists. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: Pedagogy. Social work, (2 (49)), 241-244 [in Ukrainian].

Як підтримати та заспокоїти дитину під час війни. Освітній омбудсмен України. (б. д.). Освітній омбудсмен України. [How to support and reassure a child during war. Educational Ombudsman of Ukraine. (b. d.). Educational Ombudsman of Ukraine. [in Ukrainian]. URL: https://eo.gov.ua/yak-pidtrymaty-ta-zaspokoity-dytynu-pid-chas-viyny/2022/02/28/

Log into facebook | facebook. (б. д.-a). [in Ukrainian]. Facebook. URL: https://www.facebook.com/katerina goltsberg/posts/4925341704178994

Redirecting. (б. д.-a). [in Ukrainian]. Facebook - log in or sign up. URL: https://www.facebook.com/npa.org. ukraine/posts/1392316794532279

Redirecting. (б. д.-b). [in Ukrainian]. URL: https://www.facebook.com/photo/?fbid=48466945 28711266&set=a.861264637254295

Log into facebook | facebook. (б. д.-b). Facebook. https://www.facebook.com/viktoriy kagorbunova/posts/5157266954333734

Redirecting. (б. д.-d). [in Ukrainian]. URL: https://www.facebook.com/svetlanaroyz/posts/533 8879216145640

Published

2022-12-30

How to Cite

Skochko, M., & Salata, N. (2022). Digital provision of social and psychological assistance to vulnerable categories of the population. Social Work and Education, 9(4), 478–486. https://doi.org/10.25128/2520-6230.22.4.3

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK