SOCIAL AND PEDAGOGICAL ACTIVITIES IN THE FIELD OF YOUTH LEISURE

Authors

  • Galina Oliynyk Ternopil National Pedagogical Volodymyr Hnatyuk University, Ukraine

Keywords:

Socio-pedagogical activity, leisure activities, leisure culture, sphere of youth and leisure activities.

Abstract

The theoretical analysis of scientific approaches to interpretation of the essence of the concept of "social and pedagogical activity", "leisure activity", "leisure culture" is carried out in the article. The main directions of social and pedagogical activity are distinguished, namely: social prevention, social rehabilitation, socio-cultural animation, leisure organization, social service. The research found that the social and pedagogical value of leisure activities is that it stimulates the development of creative abilities of young people, promotes the formation of new qualities and abilities, creates favorable conditions for self-education and self-development. Socio-pedagogical approach to the organization of leisure activities is associated with determining the goals of the subjects. And the main goal is to create a "leisure culture" for young people. It is concluded that the main task of social educators, socio-cultural managers, who are called to organize leisure, is to educate the culture of leisure youth and the culture of choice leisure activities, to help create optimal conditions for life realization of each young person.

Author Biography

Galina Oliynyk, Ternopil National Pedagogical Volodymyr Hnatyuk University

candidate of pedagogical sciences, Lecturer in the Department of Social Pedagogy and Social Work

References

Афанасьев Ю. Л. Социально-культурный потенциал художественной деятельности. – Львів: Світ, 1990. – 160 с.

Актуальні проблеми соціально-педагогічної роботи (модульний курс дистанційного навчання) / А.Й.Капська, О.В.Безпалько, Р.Х.Вайнола. – К.: ДЦССМ, 2002.-164 с.

Безпалько О. Поняття „соціально-педагогічна діяльність” у тезаурусі соціальної педагогіки // Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка. – 2003. – №4. – С.45-50.

Безпалько О.В. Соціальна педагогіка в схемах і таблицях: Навч. посібник. – К.: Логос, 2003. – 134 с.

Воловик А. Педагогіка дозвілля : підручник / А. Воловик, В. Воловик. – Харків : ХДАК, 1999. – 332 с.

Гуслякова Л.Г. Основытеориисоциальнойработы: Учебн. Пособие / Л. Г. Гуслякова, Е. И. Холостова. – М.: Просвещение, 1997. – 188 с.

Иконникова С.Н. Диалог о культуре. – Л.: Лениздат, 1987. – 205с.

Соціальна педагогіка: Підручник / За ред. А.Й.Капської. – Київ: Центр навчальної літератури, 2003. – 256 с.

Соціальний педагог / Упоряд.: Т. Шаповал, Т. Гончаренко. – К.: Вид. дім «Шкіл.світ»: Вид. Л. Галіцина, 2006.– 80 с.

Соціальна педагогіка: мала енциклопедія/ За ред. І.Д.Звєрєвої. – Київ: Центр навчальної літератури, 2008. – 336 с.

Поліщук В. А. Теорія і методика підготовки соціальних педагогів в умовах неперервної освіти: дис... доктора пед. наук: 13.00.04 / Поліщук Віра Аркадіївна. – Тернопіль, 2006. – 454 с.

Published

2016-11-09

How to Cite

Oliynyk, G. (2016). SOCIAL AND PEDAGOGICAL ACTIVITIES IN THE FIELD OF YOUTH LEISURE. Social Work and Education, 3(1), 35–40. Retrieved from https://journals.uran.ua/swe/article/view/183099

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK