SOCIAL DESIGN TECHNOLOGIES IN THE SPECIALISTS’ SOCIONOMIC PROFESSIONS TRAINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.19.3.6

Keywords:

, social designing, project technology, social work, design culture, socio-occupational profession.

Abstract

The article substantiates the necessity of generalization and systematization of scientific ideas about design, obtained in the problem field of social work as a science with the purpose of further introduction of social designing into the specialists training process in the sociological professions. In the study, the designation of the designing options as the designing variants for optimal future object state and for making decisions under uncertainty conditions is taken as the basis. The purpose of the article is to characterize the social designing technology peculiarities implementing in the training process of specialists in socio-occupational professions. There are such methods of research as analysis, synthesis, comparison are used. The article focuses on the main goal of social projects, which ensure the fundamental knowledge integration and practical activities in the educational process of higher education. The basic features of social projects include goal-setting; social determination, temporal, territorial, social-institutional, innovative, resource, organizational, social-informational. The research task is elaborated: to find out ways of introduction of social designing in preparation of specialists of sociological professions; To highlight the factors influencing social designing on the educational environment of higher education institution. It is noted that the characteristics of social design include: innovation (design is aimed at creating new objects, the transformation of reality); technological capacity (design is built on the basis of existing socio-cultural practices and has a certain sequence of actions); versatility (design technologies are part of all types of practices). A variety of pedagogical designing - personal design, the purpose of which is the formation of a personal project of a life path, is singled out. The article draws attention to the fact that the basis of social design should be laid the following parameters: the contradiction of the social object; multi-vector development of a social object; multiplicity of factors of its existence; subjective components of the formation of social expectation and forecast; factors that determine different criteria for evaluating a social object. Among the main factors of socio-cultural design, distinguish design culture, which is defined as the unity of knowledge, design abilities, values, goals, managerial and organizational relations, manifestations of social activity and creative project activity aimed at solving socially significant problems.

Author Biography

Olena Zharovska, Vinnytsya Academy of Continuing Education, Vinnytsya

Candidate of Pedagogical Sciences, Department of Psychological and Pedagogical Education and Social Sciences

References

Багрій, В.Н. (2014). Соціальне проектування як педагогічна технологія проектної культури студентів. Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя Психолого-педагогічні науки. № 3. С.86-90. URL: irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_ 64.exe?...2....[Bagrij, V. N. (2014) Social designing as a pedagogical technology for student design culture. Naukovi zapysky NDU im. M. Gogolya Psyxologo-pedagogichni nauky. # 3. S.86-90 URL : irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?...2... [in Ukrainian].

Безпалько, О. В. (2010). Соціальне проектування: навчальний посібник. К.: [б. в.]. 127 с. Режим доступу: http://www.twirpx.com/file/1338287/. [Bezpalko, O. V. (2010) Social designing. Study guide. K., 27 p. [in Ukrainian].

Бибик, Д. Д. (2016). Соціальне проектування в структурі професійної підготовки майбутніх соціальних працівників. Актуальні дослідження в соціальній сфері : матеріали восьмої міжнародної науково-практичної конференції (м. Одеса, 17 листопада 2016 р.) / гол. ред. В.В.Корнещук. Одеса: ФОП Бондаренко М.О., С.263−265. [Bybyk, D. D. (2016). Social design in the structure of the future social workers training. Actual research in the social sphere: materials of the eighth international scientific and practical conference (Odesa, November 17, 2016) / gol. red. V. V. Korneshhuk. Odesa: FOP Bondarenko M. O, S. 263-265 / URL : http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14484/ [in Ukrainian].

Бирюкова, М. В. (2001). Социальное проектирование и социальные технологии. Х., 400 с. [Birjukova, M. V. (2001). Social designing and social technologies. H., 400 p. [in Russian].

Борзенко-Мірошніченко, А. Ю. (2007). Моніторинг якості освітніх проектів на основі моделей системної динаміки: автореф. дис... канд. техн. наук: 05.13.22; Київ. нац. ун-т буд-ва і архіт. К., 20 с. Borzenko-Miroshnichenko, A. Yu. (2007). Monitoring of the projects development on the basis of system dynamics models: Author's abstract. dis ... cand. tech. of science: 05.13.22; Kyyiv. nacz. un-t bud-va i arxit. K., 20 p. [in Ukrainian].

Дронова, І. В. (2004). Моделі і методи управління проектами на ринку освітніх послуг (в умовах інтеграції економіки України у єдиний європейський простір): автореф. дис... канд. техн. наук: 05.13.22; Нац. аерокосм. ун-т ім. М.Є.Жуковського «Харк. авіац. ін-т». Х., 20 с. [Dronova, I. V. (2004). Models and methods of projects managing on the market of the most important services (under conditions of Ukraine's economics integration into the common European one) 05.13.22; Nacz. aerokosm. un-t im. M.Ye.Zhukovskogo “Xark. aviacz. in-t”. X., 20 p. [in Ukrainian].

Клешня, Г. М. (2017). Соціальне проектування як спосіб майбутньотворення в інформаційному суспільстві. Вісник НАУ. Серія: Філософія. Культурологія. No 1(25). С.53−57. [Kleshnya, G. M. (2017). Social designing as a way to the future creation in the information society. Visnyk NAU. Seriya: Filosofiya. Kulturologiya. No 1 (25). P. 53-57. URL: http://er.nau.edu.ua:8080/handle/NAU/29591. [in Ukrainian].

Курбатов, В. И., Курбатова, О. В. (2001). Социальное проектирование: учебное пособие. Ростов н/Д.: Фенікс, 416 с. [Kurbatov, V. I. & Kurbatova, O. V. (2001). Social designing. Study guide. Rostov n/D.: Fenіks, 416 p. [in Russian].

Луков, В. A. (2003). Социальное проектирование: учеб. пособие. 3-е изд., перераб. и доп. М.: Изд-во Моск. гуманит.-социальн. академии: Флинта, 240 с. [Lukov, V. A. (2003). Social designing: Ucheb. posobie. 3-e izd., pererab. i dop. M.: Izd-vo Mosk. gumanit.-socialn. akademii: Flinta, 240 p. [in Russian].

Нагорна, Г. О. (2015). Використання соціального проектування у процесі підготовки та реалізації державних реформ. Ефективність державного управління. Вип. 42. С. 94−99. [Nagorna, G. O. (2015). The social designing usage in the process of state reforms preparation and implementation. Effectiveness of public administration. Vyp. 42. «Efektyvnist derzhavnogo upravlinnya» P. 94-99 URL: www.lvivacademy.com/vidavnitstvo_1/edu_42/fail/12.pdf/ [in Ukrainian].

Нагорна, Г. О. (2016). Соціальне проектування: історія становлення та розвитку. Молодий вчений. No 5 (32) травень. С.451−454. [Nagorna, G. O. (2016). Social designing: formation and development history. Molodyj vchenyj. No 5 (32), P.451-454. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2016/5/113.pdf/ [in Ukrainian].

Перфільєва, М. В. (2019). Соціальне проектування як один з найбільш актуальних напрямів у практиці соціальної роботи. URL: http://dspace.udpu.edu.ua:8181/jspui/handle/6789/3435. [Perfil`yeva, M. V. (2019). Social designing as one of the most relevant areas in the practice of social work URL : http://dspace.udpu.edu.ua:8181/jspui/handle/6789/3435/ [in Ukrainian].

Пришляк, O. (2018). Формування міжкультурної компетентності майбутніх фахівців соціономічних професій: системно-синергетичний підхід, Social Work and Education, Vol. 3, No. 1., pp. 46-55. [Pryshlyak, O. (2016). Formation of intercultural competence for future specialists of socio-occupational professions: system-synergetic approach. Social work and education, 3(1), P. 46-55.[in Ukrainian].

Рижанова, А. О. (2005). Розвиток соціальної педагогіки в соціокультурному контексті: автореф. дис... д-ра пед. наук: 13.00.05; Луган. нац. пед. ун-т ім. Т. Шевченка. Луганськ, 44 с. [Ryzhanova, A. O. (2005). The social pedagogy development in the socio-cultural context: Author's abstract. Dis ... Dr. Ped. Sciences:13.00.05; Lugan. nacz. ped. un-t im. T.Shevchenka. Lugansk, 44 p. [in Ukrainian].

Роганова, М. В. (2019). Соціальне проектування у вищому навчальному закладі інноваційного типу. URL: irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?...2. [Roganova, M. V. (2019). Social designing in a higher educational institution of an innovative type.URL : irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?...2. [in Ukrainian].

Соціальне проектування. (2019). URL: https://stud.com.ua/55288/sotsiologiya/ sotsialne_proektuvannya. [Social designing. (2019). URL: https://stud.com.ua/55288/sotsiologiya/ sotsialne_proektuvannya. [in Ukrainian].

Тюптя, Л. Т. & Іванова, І. Б. (2005). Соціальна робота: Теорія і практика. URL: http://westudents.com.ua/knigi/564-sotsalna-robota-tyuptya-lt.html5. [Tyuptya, L. T. & Ivanova, I. B. (2005). Social work: Theory and practice. URL: http://westudents.com.ua/knigi/564-sotsalna-robota-tyuptya-lt.html5. [in Ukrainian].

Шкуро, В. П. (2012). Підвищення якості реалізації соціальних проектів. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Т. 2. Вип. 9. (Серія: Психологічні науки). С. 265-269. [Shkuro, V. P. (2012). Improving the quality of social projects implementation.. Naukovyj visnyk Mykolayivskogo nacionalnogo universytetu imeni V. O. Suxomlynskogo. T. 2. Vol. 9. (Seriya: Psyxologichni nauky). P. 265-269. URL: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Nvmdups_2012_2_9_54.pdf. [in Ukrainian].

Published

2019-10-30

How to Cite

Zharovska, O. (2019). SOCIAL DESIGN TECHNOLOGIES IN THE SPECIALISTS’ SOCIONOMIC PROFESSIONS TRAINING. Social Work and Education, 6(3), 285–295. https://doi.org/10.25128/2520-6230.19.3.6

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION