THE WAYS TO OPTIMIZE PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE SOCIAL WORKERS TO WORK IN ALTERNATIVE FORMS OF GOVERNMENT CARING OF CHILDREN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.20.2.7

Keywords:

children, ward, alternative forms, social work, social worker, social sphere, professional training.

Abstract

The article substantiates the importance of optimizing the professional training of future social workers to work in alternative forms of state child custody. A number of problems of the identified process are highlighted, namely: different approaches to the content of training; the inability of modern part-time and distance forms of social work training to provide quality vocational training; high content of groups, which does not allow to develop the relevant skills; significant amounts of educational material that students need to learn; lack of narrow specializations within the specialty; excessive theorization of the learning process; insufficient motivation of the student's educational activity; the lack of clear guidance for graduates to further employment. It is indicated that the transition from institutional to alternative forms will help children in these categories live and develop harmoniously in conditions as close to family, and in the future – to become worthy citizens of their country, to create his own family with positively directed vital functions. It is indicated that, despite the large number of studies on the indicated area, in our opinion, insufficient attention is paid to the problem of professional training of future specialists to work in alternative forms of state care and improvement. Identified a number of problems of professional training of future social workers to work in alternative forms of state custody of children (different approaches in different educational institutions to study content social work; failure of the modern correspondence and distance education social work to provide quality professional training; most occupancy groups allows you to practice relevant skills; large volume of training material necessary for future specialist; the lack of specializations within the specialization; excessive theorization of learning; lack of motivation of educational activity of the student; the lack of graduates clear guidance of further employment) and the proposed ways of their solution. The ways of solving these problems are suggested and the prospects of further scientific research are outlined. In the future it is envisaged to analyze foreign experience of professional training of future social workers to work with alternative forms of social care of children.

Author Biography

Andrew Zablotsky, Kremenets

graduate student of the Department of Social Pedagogy and Social Work

References

Грищенко, С. (2003). Розвиток інституту прийомної сім’ї: огляд міжнародного та національного досвіду. Вісник представництв Everychild в Україні, № 1, С. 6−7. [Grishchenko, S. (2003). Development of foster family institution: an overview of international and national experience. Bulletin of the offices of Everychild in Ukraine, 1, P. 6–7. [in Ukrainian].

Гулеватий, В. Л. (2007). Шляхи підвищення мотивації навчання студентів [Електронний ресурс]. Режим доступу : http://intkonf.org/gulevatiy-vl-shlyahipidvischennya-motivatsiyi-navchannya-studentiv/. [Gulevatyi, V. L. (2010). Ways of increase of motivation of student learning [Electronic resource]. Mode of access: http://intkonf.org/gulevatiy-vl-shlyahipidvischennya-motivatsiyi-navchannya-studentiv. [in Ukrainian].

Капська, А. Й. Олексюк, Н. С., Калаур, С. М., Фалинська, З. З. (2010). Соціально-педагогічна робота з проблемними сім’ями: навчально-методичний посібник. Тернопіль: Астон. 304 с. [Kapska, A. Y., Oleksiuk, N. S., Kalaur, S. M. & Falinska, Z. Z. (2010). Social and pedagogical work with dysfunctional families. Tutorial. Ternopil: Aston. 304 р. [in Ukrainian].

Олексюк, Н. С. (2015). Педагогічні умови ефективності професійної підготовки майбутніх соціальних працівників до соціального супроводу сімей, в яких перебувають діти під опікою. Соціальна педагогіка і соціальна робота: виклики сьогодення: матеріали ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю, 28–29 жовтня 2015 р., м. Тернопіль. Зб. наук. пр. Тернопіль. С. 89–95. [Oleksiuk, N. S. & Vodiana, A. V. (2015). Pedagogical conditions of efficiency of professional training of future social workers for social support of families, in which children are under guardianship. Social pedagogy and social work: today's challenges: proceedings of the III all-Ukrainian scientific-practical conference with international participation, 28–29 October, 2015, Ternopil. The CG. Sciences. Ave. Ternopil, P. 89–95. [in Ukrainian].

Поліщук, В. А. (2018). Фундаменталізація професійної підготовки соціальних працівників у контексті глобалізаційних процесів. Professional education: methodology, theory and technologies. Vol. 8. С. 182–196. [Polishchuk, V. A. (2018). Strengthening the training of social workers in the context of globalization. Professional education: methodology, theory and technologies. Vol. 8. P. 182–196. Mode of access: http://nbuv.gov.ua/UJRN/profe_2018_8_14. [in Ukrainian].

Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. (2005). Закон України від 13.01.2005 № 2342-IV. Відомості Верховної Ради України. № 6. ст. 147. [On ensuring organizational and legal conditions for social protection of orphans and children deprived of parental care: the Law of Ukraine from 13.01.2005 № 2342-IV. Vedomosti of the Verkhovna Rada of Ukraine. No. 6. article 147. [in Ukrainian].

Про вищу освіту. (2014). Закон України від 01.07.2014. № 1556-VII. Верховна Рада України. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-18. [Of higher education [Electronic resource]. The Law of Ukraine dated 01.07.2014 № 1556-VII. the Verkhovna Rada of Ukraine. Mode of access: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-18. [in Ukrainian].

Семигіна, Т. В. (2007). Професіоналізація соціальної роботи: перерваний політ? (підсумки конференції «Професійний статус соціального працівника: роль зацікавлених сторін у його становленні»). Соціальний захист. № 5. С. 41–44. [Semihina, T. V. (2007). Professionalization of social work: aborted flight? (the results of the conference «Professional status of social worker: the role of stakeholders in its formation»). The social protection. № 5. P. 41–44. [in Ukrainian].

Слозанська, Г. І. (2016). Взаємозв’язок професійної підготовки студентів спеціальності «соціальна робота» у ВНЗ з можливістю їхнього працевлаштування. 33 Науковий вісник Ужгородського національного університету. Сер: Педагогіка. Соціальна робота. Ужгород. № 39. С. 236–240. [Slozanska, G. I. (2016). The Relationship of professional training of students of specialty «social work» in universities with their employability. 33 Scientific Herald of Uzhhorod national University. Sir: Pedagogy. Social work. Uzhgorod, No. 39. P. 236–240. [in Ukrainian].

Published

2020-05-30

How to Cite

Zablotsky, A. (2020). THE WAYS TO OPTIMIZE PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE SOCIAL WORKERS TO WORK IN ALTERNATIVE FORMS OF GOVERNMENT CARING OF CHILDREN. Social Work and Education, 7(2), 215–222. https://doi.org/10.25128/2520-6230.20.2.7

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION