Structural properties of enterprise quality management system

Authors

  • Роман Михайлович Трищ Ukrainian Engineering Pedagogic Academy, Universitetskaya Str., 16, Kharkiv, 61003, Ukraine
  • Наталья Андреевна Горбенко Mykolayiv National Agrarian University, 9, Paryzka Komuna Str. Mykolayiv, 54020, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15587/2312-8372.2014.21716

Keywords:

quality management system, graph, process

Abstract

It is suggested to consider the quality management system (QMS) as a large complex system and applying appropriate analysis methods, especially at the designing stage, since it gives grounds to the system model and mistakes, made at this stage, are the most costly and hard to amend. For analyzing the system, it is suggested using the theory of relations with carrying out the structural analysis that allows providing information about the "loading" rate and importance of system elements, comparing the systems with other structures, obtaining data on "weaknesses" of the system, that will enable timely improving and correcting the system. It is suggested to assess the quality management system according to such system properties as system coherence, process rank, system persistence that will give a quantitative characterization of the system at the designing stage. The proposed toolkit can be used in making decisions on developing a quality management system at its early designing stage, in order to avoid errors and ensure the efficiency of the system under development.

Author Biographies

Роман Михайлович Трищ, Ukrainian Engineering Pedagogic Academy, Universitetskaya Str., 16, Kharkiv, 61003

Doctor of Engineering Science, professor, head of labor protection, standardization and certification

Наталья Андреевна Горбенко, Mykolayiv National Agrarian University, 9, Paryzka Komuna Str. Mykolayiv, 54020

Assistant

Department of General Technical Sciences

References

  1. ДСТУ ISO 9000:2007. Системи управління якістю. Основні положення та словник [Текст]. – К.: Держстандарт України, 2007. – 72 с.
  2. ДСТУ ISO 9001:2009. Системи управління якістю. Вимоги [Текст]. – К.: Держстандарт України, 2009. – 72 с.
  3. ISO 9004:2009. Managing for the sustained success of an organization - A quality management approach (Управління з метою сталого успіху організації – Підхід з позиції управління якістю) [Electronic resource]. – ISO, 2009. – 46 p. – Available at: www/URL: http://www.cnis.gov.cn/wzgg/201111/ P020111121513843279516.pdf
  4. Нечипоренко, В. И. Структурный анализ и методы построения надежных систем [Текст]/ В. И. Нечипоренко. – Изд-во «Советское радио», 1968. – 256 с.
  5. Трапезников, В. А. Автоматическое управление и экономика [Текст]/ В. А. Трапезников // Автоматика и телемеханика. – 1966. – № 1.
  6. Поваров, Г. Н. Проблемы передачи информации [Текст]/ Г. Н. Поваров. – Изд. АН СССР, 1959. – Вып. 1.
  7. Конти, Т. Самооценка в организациях [Текст]/ Т. Конти. – М.: СМЦ «Приоритет», 1999. – 337 с.
  8. Маслов, Д. В. Самооценка организаций на базе функционально модели [Текст]/ Д. В. Маслов, Э. А. Белокоровин, П. Ватсон, Н. Чилиши. – Методы менеджмента качества. – 2005. – № 4. – С. 21-26.
  9. Волкова, В. Н. Теория систем и методы системного анализа в управлении и связи [Текст]/ В. Н. Волкова, В. А. Воронков, А. А. Денисов и др. – М.: Радио и связь, 1983. – 248 с.
  10. Краснобаєв, В. А. Методологія системного аналізу технічних систем: підручник для студентів ВНЗ [Текст]/ В. А. Краснобаєв, І. О. Фурман, В. П. Поляков та ін.; за заг. ред. Д. І. Мазоренка. – Х.: Факт, 2009. – 297 с.
  11. DSTU ISO 9000:2007. (2007). Sistemi upravlіnnia iakіstiu. Osnovnі polozhennia ta slovnik. K.: Derzhstandart Ukraini, 72.
  12. DSTU ISO 9001:2009. (2009). Sistemi upravlіnnia iakіstiu. Vimohi. K.: Derzhstandart Ukraini, 72.
  13. ISO 9004:2009. (2009). Managing for the sustained success of an organization - A quality management approach. ISO, 46. Available: http://www.cnis.gov.cn/wzgg/201111/ P020111121513843279516.pdf
  14. Nechiporenko, V. I. (1968). Strukturnyi analiz i metody postroeniia nadezhnykh sistem. Izd-vo «Sovetskoe radio», 256.
  15. Trapeznikov, V. A. (1966). Avtomaticheskoe upravlenie i ekonomika. Avtomatika i telemekhanika, № 1.
  16. Povarov, H. N. (1959). Problemy peredachi informatsii, Vyp. 1. Izd. AN SSSR.
  17. Konti, T. (1999). Samootsenka v orhanizatsiiakh. Moskva: Iz-vo SMTs «Prioritet», 337.
  18. Maslov, D. V., Belokorovin, E. A., Vatson, P., Chilishi, N. (2005). Samootsenka orhanizatsii na baze funktsional'no modeli. Metody menedzhmenta kachestva, № 4, 21-26.
  19. Volkova, V. N., Voronkov, V. A., Denisov, A. A. (1983). Teoriia sistem i metody sistemnoho analiza v upravlenii i sviazi. M.: Radio i sviaz, 248.
  20. Krasnobaiev, V. A., Furman, І. O., Poliakov, V. P. and others; In: Mazorenka, D. І. (2009). Metodolohіia sistemnoho analіzu tekhnіchnikh sistem. Kh.: Fakt, 297.

Published

2014-02-06

How to Cite

Трищ, Р. М., & Горбенко, Н. А. (2014). Structural properties of enterprise quality management system. Technology Audit and Production Reserves, 1(5(15), 12–14. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2014.21716