Analysis of quality management system in the dynamics

Authors

  • Галина Михайлівна Тріщ Ukrainian Engineering Pedagogics Academy, st. Universitetskaya, 16, Kharkov, 61003, Ukraine
  • Марина Володимирівна Денисенко Ukrainian Engineering Pedagogics Academy, st. Universitetskaya, 16, Kharkov, 61003, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15587/2312-8372.2014.21717

Keywords:

quality management system, processes assessment, dynamic characteristics, nonparametric statistical methods

Abstract

Requirements of the international standards ISO 9000 necessitate developing methods for quantitative assessment of quality management systems (QMS). The QMS features indicate the need to study the characteristics of both processes and the system as a whole with their operation time. In this paper, it is proposed to apply the nonparametric statistical methods to assess QMS processes in the dynamics. Using these methods allows to evaluate the processes quality in the absence of information on the distribution law of quality index as a random variable. As a result, using nonparametric criteria to analyze process stationarity and randomness and identify a regular component of the QMS process functioning in the dynamics was substantiated. The technique and the algorithm for applying these criteria for processes quality assessment based on the QMS operation practice, which can be used by any company for quantitative assessment of the processes quality in the dynamics, their analysis and continuous improvement were proposed.

Author Biographies

Галина Михайлівна Тріщ, Ukrainian Engineering Pedagogics Academy, st. Universitetskaya, 16, Kharkov, 61003

Senior Lecturer

Department of labor protection, standardization and certification

Марина Володимирівна Денисенко, Ukrainian Engineering Pedagogics Academy, st. Universitetskaya, 16, Kharkov, 61003

Graduate student

Department of labor protection, standardization and certification

References

  1. ДСТУ ISO 9001:2009. Системи управління якістю. Вимоги [Текст]. – Введ. 2009-09-01. – К.: Держстандарт України, 2001. – 72 с.
  2. ДСТУ ISO 9000:2007. Системи управління якістю. Основні положення та словник [Текст]. – Введ. 2008-01-01. – К.: Держстандарт України, 2001. – 72 с.
  3. Бичківський, Р. В. СУЯ: оцінювання ефективності функціонування [Текст] / Р. В. Бичківський, А. В. Гунькало // Стандартизація, сертифікація, якість. – 2005. – № 4. – С. 42-46.
  4. Зинина, С. С. Разработка методики формирования комплекса показателей качества процесса [Текст]: дис. канд. тех. наук / С. С. Зинина. – Москва, 2005. – 147 с.
  5. Гунькало, А. В. Розроблення нормативно-методичних засад оцінювання систем управління якістю [Текст]: дис. канд. тех. наук / А. В. Гунькало. – Львів, 2007. – 175 с.
  6. Новіков, В. М. Діагностичне самооцінювання як невід‘ємний елемент сучасної системи управління [Текст] / В. М. Новіков // Стандартизація, сертифікація, якість. – 2011. – №2 (69). – С. 38-40.
  7. Шичков, Н. А. Выбор методов измерения процессов системы менеджмента качества [Текст] / Н. А. Шичков // Методы менеджмента качества. – 2005. – №2. – С. 14-17.
  8. Тріщ, Г. М. Система залежностей для оцінювання процесів систем управління якістю підприємств [Текст] / Г. М. Тріщ // Восточно-Европейский журнал передовых технологий. – 2013. – № 4/3 (64). – С. 60-63.
  9. Бендат, Дж. Измерение и анализ случайных процессов [Текст] / Дж. Бендат, А. Пирсол. – М.: Мир, 1971. – 408 с.
  10. Колкер, Я. Д. Математический анализ точности механической обработки [Текст] / Я. Д. Колкер. – М.: Техника, 1976. – 200с.
  11. Большев, Л. Н. Таблицы математической статистики [Текст] / Л. Н. Большев, Н. В. Смирнов. – М.: Наука. Главная редакция Физико-математической литературы, 1983. – 416с.
  12. DSTU ISO 9001:2009. (2001). Sistemi upravlіnnia iakіstiu. Vimohi. Vved. 2009-09-01. K.: Derzhstandart Ukraini, 72.
  13. DSTU ISO 9000:2007. (2001). Sistemi upravlіnnia iakіstiu. Osnovnі polozhennia ta slovnik. Vved. 2008-01-01. K.: Derzhstandart Ukraini, 72.
  14. Bichkіvs'kii, R. V., Hun'kalo, A. V. (2005). SUYa: otsіniuvannia efektivnostі funktsіonuvannia. Standartizatsіia, sertifіkatsіia, iakіst', № 4, 42-46.
  15. Zinina, S. S. (2005). Razrabotka metodiki formirovaniia kompleksa pokazatelei kachestva protsessa. Moskva, 147.
  16. Hun'kalo, A. V. (2007). Rozroblennia normativno-metodichnikh zasad otsіniuvannia sistem upravlіnnia iakіstiu. L'vіv, 175.
  17. Novіkov, V. M. (2011). Dіahnostichne samootsіniuvannia iak nevіd‘єmnii element suchasnoї sistemi upravlіnnia. Standartizatsіia, sertifіkatsіia, iakіst', №2 (69), 38-40.
  18. Shichkov, N. A. (2005). Vybor metodov izmereniia protsessov sistemy menedzhmenta kachestva. Metody menedzhmenta kachestva, №2, 14-17.
  19. Trіsch, H. M. (2013). System of dependencies for assessment of enterprises quality management processes. Eastern-European Journal Of Enterprise Technologies, 4(3(64)), 60-63.
  20. Bendat, J., Pirsol, A. (1971). Izmerenie i analiz sluchainykh protsessov. M.: Mir, 408.
  21. Kolker, Ya. D. (1976). Matematicheskii analiz tochnosti mekhanicheskoi obrabotki. M.: Tekhnika, 200.
  22. Bol'shev, L. N., Smirnov, N. V. (1983). Tablitsy matematicheskoi statistiki. M.: Nauka. Hlavnaia redaktsiia Fiziko-matematicheskoi literatury, 416.

Published

2014-02-06

How to Cite

Тріщ, Г. М., & Денисенко, М. В. (2014). Analysis of quality management system in the dynamics. Technology Audit and Production Reserves, 1(5(15), 14–16. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2014.21717