Concept of creating electronic textbook on higher mathematics in Adobe Captivate

Authors

  • Людмила Михайловна Малярец Simon Kuznets Kharkiv National University of Economics, pr. Lenina, 9A, Kharkov, Ukraine, 61000, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-1684-9805
  • Екатерина Александровна Ковалева Simon Kuznets Kharkiv National University of Economics, pr. Lenina, 9A, Kharkov, Ukraine, 61000, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-0155-6337

DOI:

https://doi.org/10.15587/2312-8372.2014.23436

Keywords:

electronic textbook, electronic manual, hypertext, interactivity, higher mathematics, Adobe Captivate

Abstract

Transition in higher education system of universities to new educational standards have necessitated changes in educational process, aimed at increasing the time of students' independent study. But the effectiveness of students’ self-learning activities depends on their access to new formats of educational materials. Therefore, it is necessary to create electronic textbooks (ET). Availability of hypertext and multimedia (graphics, animation, video, audio) in ET allows to present educational material in an interactive and visual form, provide quick finding of the necessary information. Computer training and control activates a cognition process and provides a rapid assessment of the students’ achievement level.

However, each teacher has to create their own electronic textbooks, that causes certain difficulties, outlined in this paper.

The authors considered the basic concept of creation, purpose and use of electronic textbooks by the example of a textbook on higher mathematics that will help any teacher to create their own unique electronic textbooks on technical disciplines.

Author Biographies

Людмила Михайловна Малярец, Simon Kuznets Kharkiv National University of Economics, pr. Lenina, 9A, Kharkov, Ukraine, 61000

Doctor of Economics, Professor, Head of Department

Department of Mathematics and Economics and Mathematical Methods

Екатерина Александровна Ковалева, Simon Kuznets Kharkiv National University of Economics, pr. Lenina, 9A, Kharkov, Ukraine, 61000

Ph.D., Lecturer

Department of Mathematics and Economics and Mathematical Methods

References

  1. Пономаренко, В. С. Возможности использования современных информационных и телекоммуникационных технологий в образовании [Текст]/ В. С. Пономаренко// Економіка розвитку. – 2011. – №4 (52) – С. 86-88.
  2. Пономаренко, В. С. Концептуальні засади розвитку Харківського національного економічного університету до 2020 року [Текст]: наукове керівництво/ В. С. Пономаренко. – Харків: ХНЕУ, 2012. – 29 с.
  3. Декина, Ю. И. Постановка задач по созданию электронного учебника по дисциплине «Расчет и конструирование машин» [Текст]/ Ю. И. Декина, О. Г. Попова// Вестник АГТУ. – 2013. – С. 15-19.
  4. Баранова, Ю. Ю. Методика использования электронных учебников в образовательном процессе [Текст]/ Ю. Ю. Баранова, Е. А. Перевалова, Е. А. Тюрина, А. А. Чадин// Информатика и образование. – 2013. – № 8. – С. 34-37.
  5. Adobe Captivate 7 [Электронный ресурс]. – Режим доступа: www/ URL: http://www.adobe.com/ru/products/captivate.html
  6. Flash Prifessional CC [Электронный ресурс]. – Режим доступа: www/ URL: http://www.adobe.com/ru/products/flash.html
  7. Анохин, В. Н. Создание адаптивных интерактивных электронных учебных материалов в Adobe Captivate 5 [Текст]: матер. 2 Межд. науч.-прак. конф./ В. Н. Анохин// Проблемы и перспективы развития IT-индустрии. – Харьков: ХНЭУ, 2010. – 239 с.
  8. Ковалева, Е. Разработка тренировочного упражнения решения систем линейных алгебраических уравнений в Adobe Captivate [Текст]/ Е. Ковалева // Восточно-Европейский журнал передовых технологий. – 2013. – № 5/3(65). – С. 9-12.
  9. Березовский, В. С. Создание электронных учебных ресурсов и онлайновое обучение [Текст]: уч. пос./ В. С. Березовский, И. В. Стеценко. – К.: Изд. группа BHV, 2013. – 176 с. – ISBN 978-966-552-266-9.
  10. Softwerk [Электронный ресурс]. – Режим доступа: www/ URL: http://www.softwerk.ru/eldoc_r.htm.
  11. Ponomarenko, V. S. (2011). Possibilities the uses of modern information and telecommunication technologies in education. Economics of Development, №4(52), 86-88.
  12. Ponomarenko, V. S. (2012). Conceptual principles of development of the Kharkiv national economic university to 2020 year. Kharkov: KhNUE, 29.
  13. Dekina, Y. I., Popova, O. G. (2013). Setting objectives on creation of electronic textbook on discipline «Calculation and constructing of machines». Vestnik AGTU, 15-19.
  14. Baranova, Y. Y., Perevalova, E. A., Tyurina, E. A., Chadin, A. A. (2013). Method of the use of electronic textbooks in an educational process. Informatika and education, № 8, 34-37.
  15. Adobe Captivate 7. Available: http://www.adobe.com/ru/products/ captivate.html
  16. Flash Prifessional CC. Available: http://www.adobe.com/ru/products/ flash.html
  17. Anokhin, V. N. (2010). Creation adaptive interactive electronic educational materials in Adobe Captivate 5. Materials of the Second International scientifically - practical conference of «Problem and prospect of development of IT-industry». Kharkov: KhNUE, 239.
  18. Kovaleva, E. A. (2013). Development of training exercise for solving systems of linear algebraic equations in Adobe Captivate. Eastern-European Journal Of Enterprise Technologies, 5(3(65)), 9-12.
  19. Berezovskiy, V. P., Stecenko, I. V. (2013). Creation electronic educational resources and on-line teaching. Kiyv: Publ. group of BHV, 176. ISBN 966-552-266-9.
  20. Softwerk. Available: http://www.softwerk.ru/eldoc_r.htm.

Published

2014-03-18

How to Cite

Малярец, Л. М., & Ковалева, Е. А. (2014). Concept of creating electronic textbook on higher mathematics in Adobe Captivate. Technology Audit and Production Reserves, 2(1(16), 35–38. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2014.23436