Problems of verbal communication in higher medical education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26641/2307-5279.24.1.2020.199502

Keywords:

language communication, clip thinking, reading, culture

Abstract

Recently, the linguistic culture of students and interns has been decreasing. Some students can not only formulate an answer, but also ask a question. This is due to the low level of reading among young people. Live communication has turned into electronic. Now clip (fragmentary) perception of information is being formed. Clip thinking displaces deontology from medical practice. The results of the survey for «Reading in Ukraine» were conducted by the center im.O. Rozumkova indicate that 31% of the population of Ukraine never read books. Anonymous questioning among interns of various specialties was carried out in order to determine the causes of the lack of language culture. This phenomenon is associated with the progression of clip thinking among young people. Not all respondents read books, preferring online communication. Anonymous questionnaire Students and internships show that students are more likely to read books (95% versus 75% for interns). Book love among interns who study on a budget is 17% higher than that of contractors. Reading is a tool, the goal is education. Now culture speech replaces rationalism.

References

Мединська А.В., Коноваленко С.О. Особливості вербального спілкування медичного пра-цівника і хворого. Медсестринство. 2016. № 2. С.13–20.

Воронцов А.В. Чтение как социальная проблема. Вестник Герценовского университета. 2009. С. 24–33.

Єхалов В.В., Самойленко А.В., Романюта І.А., Бараннік С.І. Клінічне та «кліпове» мислення у лікарів-інтернів. Український журнал медицини, біології та спорту. 2018. Т. 3, № 1(10). С. 241–244.

Никоненко Ю.П. Клінічна психологія: навчальний посібник. К.: КНТ, 2016. 369 с.

Єхалов В.В., Клигуненко О.М., Муризіна О.Ю. Медична деонтологія очима лікаря за фахом «Загальна практика – сімейна медицина». Сімейна медицина. 2015. № 6. С. 33–35.

Галактионова Т.Г. Чтение как фактор культурной преемственности. Гуманитарные проблемы современной цивилизации: VI Международные Лихачевские научные чтения. СПб., 2006. С. 331–332.

Бараннік С.І., Єхалов В.В., Мізякіна К.В., Бараннік К.С. Еволюційні аспекти «кліпового мислення» у студентів-медиків та їх інтеграція у вищу медичну освіту. Мат. міжнародної наук. конф. «Соціально-гуманітарні дослідження та інноваційна освітня діяльність». Дніпро: СПД «Охотнік», 2019. С. 435–438.

Юрьева Л.Н., Шустерман Т.И., Кокашинский В.А. Исследование распространенности тревожно-депрессивных симптомов среди студентов-медиков III–IV курсов и влияния их на уровень качества жизни. Развитие экспортного потенциала высшего образования: содержание, опыт, перспективы. Материалы XI Междунар. учеб.-метод. конф. (Чебоксары, 2019). С. 340–344.

Рабінович Ю.А. Книга та літературні інтереси студентів. Харків, 2005. С. 129.

Льода Л.М. Формування культури читання в аспекті збереження матеріальних носіїв інформації. Інформаційний простір бібліотеки: польсько-український досвід: матеріали міжнародної науково-практичної конференції. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2017. С. 354–366.

Published

2020-03-26

Issue

Section

Higher education