СЕМІОТИКА УКРАЇНСЬКОГО ТА ПОЛЬСЬКОГО АВАНГАРДУ В СВІТЛІ ІДЕЙ ЛЬВІВСЬКО-ВАРШАВСЬКОЇ ФІЛОСОФСЬКОЇ ШКОЛИ. К. МАЛЕВИЧ – В. СТШЕМІНСЬКИЙ І Г. СТАЖЕВСЬКИЙ: ПОШУКИ СУПРЕМАТИЧНОЇ ТА КОНСТРУКТИВІСТСЬКОЇ МОВИ АВАНГАРДИСТСЬКОГО МИСТЕЦТВА (Cтаття третя)

Автор(и)

  • Volodymyr Lychkovakh Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147127

Ключові слова:

семіотика, гомологія, художня образність, авангардизм, діалог культур «Україна – Польща».

Анотація

Мета дослідження. У першій статті про семіотику українського та польського авангарду було розглянуто його філософсько-естетичний та культурологічний контекст, зокрема, у світлі ідей Львівсько-Варшавської філософської школи. На продовження цієї проблематики наразі аналізуються семіотичні паралелі (гомології) у творчості українських та польських авангардистів першої третини ХХ століття. На основі єдності культурологічного, естетико-семіотичного і мистецтвознавчого аналізу  художніх здобутків  мистецького аванграду в Україні та Польщі досягається розуміння  культурно-історичних особливостей творчого «діалогу» митців, що працювали у схожих світоглядних і естетичних парадигмах. Методологія дослідження ґрунтується на естетико-семіотичних концепціях репрезентантів Львівсько-Варшавської філософської школи (С.Балей, Р.Інгарден, З. Ліссе, Л.Хвістек)  та фундаторів семантичної  філософії мистецтва (К.Белл, Б.Кроче, С.Лангер, Г.Рікерт) і сучасної семіології культури (Я.Мукаржовський, Ю.Ломан, У.Еко). Використовується міждисциплінарний синтез філософсько- культурологічного, естетичного і мистецтвознавчого підходів. Наукова новизна. З позиції сучасної семіології вперше аналізуються знаково-символічні комплекси і семантичні змісти у творчості українських і польських авангардистів. Вибудовуються моделі семіотичних паралелей (гомологій) у творчості провідних митців України та Польщі першої третини ХХ ст. Застосовується метод екстраполяції естетико-семіотичних ідей Львівсько-Варшавської філософської школи на розуміння схожості і діалогізму в художній образності окремих митців. Висновки. Феноменологічні, інтуїтивістські, неопозитивістські орієнтації наукового і художньо-естетичного мислення викликали кубістичні, футуристичні, абстракціоністські, конструктивістські шукання авангардних митців. Естетичні засади семіозису авангардизму в Україні заклали В. Кандинський, К. Малевич, О. Богомазов, у Польщі – Т. Пайпер, В. Стшемінський, Г. Стажевський. Розвиток українського та польського авангарду цих часів складається, зокрема, як своєрідний «діалог» між мистецькими групами й окремими митцями у Варшаві та Києві, Кракові та Львові. В інтелектуальній атмосфері цих творчих «змагань» симптоматичними є науково-світоглядні позиції Львівсько-Варшавської філософської школи з її неопозитивістськими і феноменологічними орієнтаціями, і особливо – семантичною філософією мистецтва, що відповідала утвердженню нової семіосфери авангардистської образотворчості. Особливості «діалогу» митців аналізуються на прикладах естетико-семіотичних і художніх паралелей між В.Кандинським і Я.Т.Пайпером (теоретичне обґрунтування авангарду в мистецтві), К.Малевичем та В.Стшемінським і Г.Стажевським (пошуки супрематичної та конструктивістської художньої мови), О.Богомазова і художників «Краківської групи» (шлях від кубізму і футуризму до експресивно-ліричної абстракції). Резюмується, що семіотика українського та польського авангарду першої третини ХХ століття збігається у сфері «значущих форм» нонкласики в образотворчому мистецтві.

Біографія автора

Volodymyr Lychkovakh, Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв

доктор філософських наук, професор 

Посилання

Jadacki J.J. Semiotyka Szkoły Lwowsko-Warszawskiej: Głownie poęcia. Jacek Juliasz Jadacki. Polska filozofia analityczna. Wroclaw, 1987. Повторева С.М. Структурно-семіотичні розвідки С.Балея з філософії і психо-логії творчості. Структурний підхід – структуралізм – постструктуралізм. Л., 2010. С.274-284.

Басин Е.Я. Семантическая философия искусства: (критический анализ). Москва: Мысль, 1973. 216 с.

Федорук О. Український авангард. Його ж. Перетин знаку: Вибрані мистецтвознавчі статті. Кн. пер-ша. Київ: Вид. дім А+С, 2006. С.9-68.

Ярецкая Д. Тереза Жарновер: художница-авангардистка. Новая Польша. 2015. № 3 (172). С.35-40.

Федорук О. Авангард у повоєнній Польщі: в колі нефігуративності… Хроніка-2000: Укр. культуро-логіч. альманах. Вип.81: Україна-Польща: діалог упродовж тисячоліть. Київ, 2010. С.32-121.

Автономова Н. Очищение. Советская культура. 1989. 11 мая. (Предисл. к публ. текста В.Кандинского «Музей живописной культуры»).

Кандинский В. О духовном в искусстве. Москва, 1988.

Кандинский В. Музей живописной культуры. Советская культура. 1989. 11 мая.

Кандинский В. Желтый звук: композиция для сцены. Декоративное искусство. 1993. №1. С.24-27.

Турчин В. «Желтый звук» – синтетическая композиция В.В.Кандинского. Декоративное искусство. 1993. №1.

Rypson P. Papież awangardy: Tadeusz Peiper w Hiszpanii, Polsce, Europie Piotr Rypson. Warszawa: Museum Narodowe, 2015 (bukleta).

Малевич К. О новых системах искусства. Витебск, 1919.

Левчук Л.Т. «Естетика» Казимира Малевича. Українська естетика: традиції та сучасний стан. Черкаси: «Маклаут», 2011. С.174-190.

Kowalska B. Polska awangarda malarska. Blok. 1924. №6-7. S.182.

Przyboś J. Nowy Stażewski. Przeglad Kulturalny. 1959. № 23.

O sztuce abstrakcyjnej. Blok. 1924. №8/9. S.6.

Олександр Богомазов. 1880-1930: Каталог. Київ, 1991 (без пагінації).

Федорук О. Українсько-польські мистецькі взаємини в контексті художнього життя Києва: (кінець ХІХ – початок ХХ століття). Перетин знаку: Вибр. мистецтвозн. ст.. Кн. перша. Київ, 2006. С.69-87.

Горбачов Д. Пророчий рукопис: Вступна стаття. О.Богомазов. Живопис та елементи. Київ, 1996. 152 с.

Український авангард 1910-1930 років: Альбом. Автор-упорядник Д.Горбачов. Київ, 1996. 400 с.

Богомазов О. Живопис та елементи. Київ: «Задумливий страус», 1996. 152 с.

Wojciechowski A. Polskie malarstwo wspòlczesne. W., 1977.

Мечик П. Дві зустрічі у Варшаві. Хроніка-2000: Укр. культуролог. журн. Вип. 2 (92): Україна – Польща: діалог упродовж тисячоліть. – Київ, 2012. С.195-198.

Jadacki, J.J. (1987). Semiotics of the Lviv-Warsaw School: Mainly poetry 1. Jadacki J.J. Semiotics of the Lviv-Warsaw School: Mainly poetry. Polish analytical philosophy. Wroclaw [in Polish]. Povtoreva, S.M. (2010 Structural-Semiotic Intelligence S. Baley on Philosophy and Psychology of Creativity. Structural approach - Structuralism - post structuralism), pp. 274-284. L. [in Ukrainian].

Basin, E.Ya. (1973). Semantic philosophy of art: (critical analysis). M.: Misl [in Russian].

Fedoruk, O. (2006. Ukrainian avant-garde. His throne. Intersection of the sign: Selected art criticism arti-cles. Kn. first 3. Fedoruk O. Ukrainian avant-garde. His throne. Intersection of the sign: Selected art criticism articles. Kn. First. K.: Vy`d. dim A+S [in Ukrainian].

Yaretskaya, D. (2015). Teresa Zharnover: an avant-garde artist. Novaja Pol'sha, 3(172), 35-40 [in Rus-sian].

Fedoruk, O. (2010). Avangard in the post-war Poland: in the circle of non-figurativeness. Xronika-2000: Ukr. kul`turologich. al`manax. 81: Ukrayina-Pol`shha: dialog uprodovzh ty`syacholit`, 32-121. K. [in Ukrainian].

Avtonomova, N. (1989). Purification. Sovetskaja kul'tura. (Foreword to the public text of V. Kandinsky "Museum of Painting Culture"), 11 may [in Russian].

Kandinsky, V. (1988). About the spiritual in art. M. [in Russian].

Kandinsky, V. (1989). Museum of picturesque culture Kandinsky V. Museum of picturesque culture. Sovetskaja kul'tura, 11 may [in Russian].

Kandinsky, V. (1993). Yellow sound: composition for the stage. Dekorativnoe iskusstvo, 3, 24-27 [in Rus-sian].

Turchin, V. (1993). "Yellow Sound" - a synthetic composition by V. V. Kandinsky. Dekorativnoe iskusstvo, 1 [in Russian].

Rypson, P. (2015). Pope's avant-garde: Tadeusz Peiper in Spain, Poland and Europe Piotr Rypson. War-szawa: Museum Narodowe [in Russian].

Malevich, K. (1919). On the new systems of art. Vitebsk [in Russian].

Levchuk, L.T. (2011 "Aesthetics" by Kazimir Malevich. Ukrainian aesthetics: traditions and the present state), pp.174-190. Cherkasy`: «Maklaut» [in Ukrainian].

Kowalska, B. (1924). Polish painting avant-garde. Blok, 6-7, 182 [in Polish].

Przyboś, J. (1959). Nowy Stażewski. Przeglad Kulturalny, 23 [in Polish].

About abstract art (1924). Blok, 8-9, 6 [in Polish].

Alexander Bogomazov 1880-1930: Catalog [in Ukrainian].

Fedoruk, O. (2006 Ukrainian-Polish artistic relationships in the context of Kyiv artistic life: (end of the nineteenth and early twentieth centuries) / Alexander Fedoruk. Intersection of the sign: Vyborg. art st. Kn. First.) , pp. 69-87 [in Ukrainian].

Gorbachev, D. (1996. Prophetic Manuscript: Introductory article O. Bogomazov. Painting and elements), K. [in Ukrainian].

Ukrainian avant-garde 1910-1930: Album (1996). K. [in Ukrainian].

Bogomazov, O. (1996). Painting and elements. K.: Zadumly`vy`j straus [in Ukrainian].

Wojciechowski, A. (1977). Polish contemporary painting. W. [in Polish].

Mechik, P. (2012). Two meetings in Warsaw. Xronika-2000: Ukr. kul`turolog. Zhurn, 2 (92): Ukrayina - Pol`shha: dialog uprodovzh ty`syacholit`, 195-198 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-08-29

Номер

Розділ

Культурологія