КУЛЬТУРНІ ПРІОРИТЕТИ СУЧАСНОЇ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ УКРАЇНИ: ОСОБЛИВОСТІ РЕЛІГІЙНОГО, ЕСТЕТИЧНОГО, МИСТЕЦЬКОГО І ЛІТЕРАТУРНОГО ВИБОРУ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147372Ключові слова:
релігійна свідомість, аксіологія, християнська аксіологія, стилі та напрямки в образотворчому мистецтві, молодь, студентська молодь, сучасна молодь, музичні стилі, літературні жанри, звучання церковного хору, естетичне оформлення храмів, естетика одягу парафіян, культурні пріоритети.Анотація
Мета: встановлення взаємозв'язку між світоглядною самобутністю сучасної студентської молоді України та її ставленням до релігійних, літературних, мистецьких та естетичних цінностей. Методологія: дослідження побудовано на міждисциплінарному інтегруванні методів релігієзнавства, мистецтвознавства, культурології та соціології. На основі аксіологічного підходу були вивчені та узагальнені результати аналізу культурно-мистецьких і релігійних чинників, які визначають формування самобутнього світогляду української студентської молоді. Наукова новизна: полягає у представленні авторського філософського концептуального підходу до встановлення взаємозв'язку між світоглядом сучасної студентської молоді України та її ставленням до релігійних, літературних, мистецьких та естетичних цінностей. На основі дослідження культурних пріоритетів сучасної студентської молоді автором вперше виявлена притаманна більшості респондентів орієнтація на християнську аксіологію, яка зумовлена їхнім українським світобаченням і залежить від особистого ставлення до релігії та частоти відвідуваня церкви.Висновки: вивчення релігійного, мистецького, літературного й естетичного вибору студентської молоді показало його зумовленість інтелектуальними особливостями здобувачів вищої освіти, рівнем їх компетентності в культурно-мистецькій галузі знань і в християнському віровченні. Результати дослідження дозволили віднайти ті незмінні, сутнісні риси, які дають можливість говорити про єдиний культурний феномен, який виявився у певних спільних релігійних, мистецьких, літературних і естетичних пріоритетах і цінностях сучасної студентської молоді.
Посилання
Абрамович С. Д., Чікарська М. Ю. Світова та українська культура: навч. посіб. Львів: Світ, 2004. 344 с.
Андреєва О.П. Типології цінностей: методичні підходи М. Рокича й Ш. Шварца. Вісник Київського національного ун-ту. Серія Соціальна психологія. Педагогіка. 2003. № 17-18. С. 80-83.
Ареф’єва А.Ю. Образи сакрального мистецтва в музиці України ХХ – ХХІ століть. Актуальні пробле-ми філософії та соціології. 2016. № 11. С. 15–18.
Астаф'єва О.Н. Динаміка культурних потреб молоді: комунікативні та дискурсивні стратегії як інструменти в культурній політиці. Матеріали Connect-universum. Культурологія. 18 серпня 2012. URL: http://connect-universum.tsu.ru/blog/connectuniversum2012_ru/179.html
(дата звернення 03.07.2018)
Афанасьєв Ю. Л. Релігія та мистецтво: характер відносин і взаємодій. Вісник Маріупольського дер-жавного університету. Серія: Філософія, Культурологія, Соціологія. 2015. № 10. С. 35-40.
Баева Л. В. К вопросу о сущности христианских ценностей в контексте философского анализа. Кас-пийский регион: экономика, политика, культура. 2013. № 2. С. 164–173.
Бодак В. А. Релігія як феномен універсуму культури: християнський контекст : автореф. дис. … док-тора філос. наук: 09.00.11 «Релігієзнавство». Київ: ІФ ім. Г. С. Сковороди, 2006. 32 с.
Галян І. М. Ціннісні орієнтації як детермінанти розвитку моральної активності та морального само-вдосконалення особистості. Моральна свідомість та самосвідомість особистості : монографія; за ред. М.В. Сав-чина, І.М. Галяна. Дрогобич : Редакційно-видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2009. Дрогобич. 288 с.
Герчанівська П. Е. Художня та релігійна свідомість: спільне та особливе. Мультиверсум. Філософський альманах. 2005. № 51. URL: https://www.filosof.com.ua/Jornel/M_51/Herchanivska.htm (дата звернення 03.07.2018)
Зосим О. Л. Східнослов’янська духовна пісня: сакральний вимір: монографія. Київ : НАКККіМ, 2017. 328 с.
Клокун О. Функціонування церковних піснеспівів в інтерконфесійному просторі. Дослідження. Досвід. Спогади: науково-методичне у інтерконфесійному просторі видання ; гол. редактор-упорядник В. П. Шерстюк. Київ, 2004. № 5. С. 38-48.
Кримський С. Ікона та світло софійності. Філософська думка. 2007. № 3. С. 119-127.
Лащенко А. Резонансна функція сакрального мистецтва. ХVІІІ Міжнародна науково-практична інтернет-конференція «Проблеми та перспективи розвитку науки на початку третього тисячоліття у країнах СНД» (29 - 30 грудня 2013 року).
Личковах В. Сакральні горизонти української культури: архетипи – хронотопи – сигнатури. Художня культура. Актуальні проблеми. 2010. № 7. С. 187-194. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/khud_kult_2010_7_16 (дата звернення 03.07.2018).
Горбач Н. Я. Теорія та історія світової і вітчизняної культури: Підручник. Горбач Н. Я; Гелей С. Д., Російська З. П. та ін. Львів: Каменяр, 1992. 166 с.
Федь І. А. Трансцендентальні та культурологічні виміри феномену української ікони: автореф. дис. ... д-ра філос. наук: 17.00.01 «Теорія та історія культури». Київ: НАКККіМ, 2006. 32 с.
Яковлев Є. Г. Мистецтво і світові релігії. Київ : Вища школа, 1989. 221 с.
Abramovych, S.D., Chikarska M. (2004). World and Ukrainian culture: a textbook [ in Ukrainian ].
Andreieva, O.P. (2003). Typologies of Values: Methodological Approaches M. Rokycha Sh. Shvartsa. Kiev [ in Ukrainian ].
Astafieva, O. (2012). Dynamics of cultural needs of youth: communicative and discursive strategies as tools in cultural politics. Retrieved from http://connect-universum.tsu.ru/blog/connectuniversum2012_ru/179.html [in Russian].
Aref’ieva, A. (2016). Images of sacred art in the music of Ukraine XX - XXI centuries. Actual problems of philosophy and sociology, 11 [in Ukrainian].
Afanasiev, U. (2015). Religion and art: the nature of relationships and interactions. Bulletin of the Mariupol State University Series: Philosophy, Culturology, Sociology, 10 [in Ukrainian].
Baeva, L. (2013). On the question of the essence of Christian values in the context of philosophical analysis. Caspian Region: Economics, Politics, Culture, 2 [in Russian].
Bodak, V.A. 2006. Religion as a phenomenon of the universe of culture: the Christian context. Doctor’s thesis. Kyiv: IF im. H. S. Skovorody [in Ukrainian].
Halian, I.M. (2009). Valuable orientations as determinants of development of moral activity and moral self-perfection of personality. M.V. Savchyn, I.M. Halian (Ed.). Drohobych: Editorial-publishing department of the Ivan Franko Drogobych State Pedagogical University. [in Ukrainian].
Herchanivska, P.E. (2005). Artistic and religious consciousness: common and special. Multyversum. Philosophical Almanac.
Retrieved from https://www.filosof.com.ua/Jornel/M_51/Herchanivska.htm [in Ukrainian].
Zosym, O.L. (2017). East Slavonic spiritual song: sacred dimension: monograph. Kiev: NAKKKiM, [in Ukrainian].
Klokun, O. (2004). Functioning of church churches in the interconfessional space. Research. Experience. Memoirs. scientific-methodical in the interconfessional space of the publication. V.P. Sherstiuk (Ed.) Kiev, 5 [in Ukrainian].
Krymskyi, S. (2007). Icon and light sofiinosti. Philosophical thought [in Ukrainian].
Lashchenko, A. (2013). Resonance function of sacred art. XVIII International Scientific and Practical Inter-net Conference "Problems and Prospects for the Development of Science at the Beginning of the Third Millennium in CIS Countries.
Lychkovakh, V. (2010). Sacred horizons of Ukrainian culture: archetypes - chronotopes – signatures. Art culture. Actual problems, 7. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/khud_kult_2010_7_16 [in Ukrainian].
Horbach, N. (1992). Theory and history of world and national culture: Textbook. Helei S. D., Rosiiska Z. P. (Ed.). Lviv: Kameniar [in Ukrainian].
Fed, I. A. (2006). Transcendental and cultural dimensions of the Ukrainian icon phenomenon. Doctor’s thesis. Kiev: NAKKKiM [in Ukrainian].
Yakovlev, Y. (1989). Art and world religions. Kiev [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.