Символічні властивості літургійної співочої традиції: від категорії символу до ноетичних вимірів культури

Автор(и)

  • Svitlana Osadcha Одеська національна музична академія ім. А. В. Нежданової, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147402

Ключові слова:

літургійна співоча традиція, символ, канон, ноосфера, ноетичні виміри культури.

Анотація

Метою статті є виявлення символічних властивостей літургійної співочої традиції, що дає змогу простежити основні параметри категорії символу та виявляти ноетичні виміри культури. Методологія дослідження передбачає використання таких загальнонаукових методів: типологічного – для виявлення ключових характеристик літургійної співочої традиції, а також філософсько-естетичного, музикознавчого аналітичного, історико-культурологічного. Наукова новизна полягає у розгляді музичного аспекту літургійної співочої традиції як головного провідника у виявленні її символічних властивостей. Висновки. Канонічна словесна сторона літургійного чину та всі його вербальні елементи сприяють взаємодії зовнішньо-зорової і внутрішньо-слухової сторін, підсилює «розумову» спрямованість богослужіння, одночасно просочуючись музично-слуховими еманаціями та набуваючи деякої символічної зашифрованості – в разі безпосереднього зв'язку з співочим викладом. Отже, релігійно-храмова традиція може розглядатися як стійка модель «світоглядного стилю», що представляє,  в свою чергу, особливий духовний феномен, що характеризує пізнавальну діяльність людини й її ціннісно-смислові результати. Православна богослужбово-співоча традиція апелює до пам'яті в її соціокультурної значущості та робить феномен пам'яті провідним, особливо помітним, зокрема дає змогу помітити те, з чим явище пам'яті пов'язане у музичній творчості. У зв'язку з цим особливо актуальним є обґрунтування значення пам'яті як культурної універсалії, визначення семантичної функції поняття пам'яті в православному богослужінні, а також  співвіднесення явища пам'яті з хронотопічним підходом до історії культури, з темпорально-спатіальним виміром культури.

Біографія автора

Svitlana Osadcha, Одеська національна музична академія ім. А. В. Нежданової

доктор мистецтвознавства, професор кафедри історії музики та музичної етнографії

Посилання

Аверинцев С. Поэтика ранневизантийской литературы. Санкт-Петербург : Азбука-классика, 2004. 480 с.

Бердяев Н. Вечность и время // Вестник РХД. Париж – Нью-Йорк – Москва, 1998. С. 135–140.

Лотман Ю. Внутри мыслящих миров. Семиосфера. Санкт-Петербург : Искусство-СПБ, 2001. С. 150-392.

Осадчая С. Теоретические аспекты изучения православной певческой традиции: история и совре-менность : [монография]. Одесса : Астропринт, 2012. 264 с.

Самойленко А. Диалог как музыкально-культурологический феномен: методологические аспекты со-временного музыкознания: дис. … доктора искусствоведения. 17.00.03. Одесса, 2003. 437 с.

Самойленко А. Музыковедение и методология гуманитарного знания. Проблема диалога: Моногра-фия. Одесса : Астропринт, 2002. 244 с.

Флоренский П. Из богословского наследия // Богословские труды. Москва, 1972. Вып. 9. С. 85–248.

Флоренский П. Философия культа. Москва : Мысль, 2004. 685 с.

Флоренский П., свящ. Стоп и утверждение истины: Опыт православной теодицеи. Москва : ООО Из-дательство АСТ, 2003. 640 с.

Averintsev, S. (2004) The poetics of early Byzantine literature. S.-P. : Classical alphabet [in Russian].

Berdyaev, N. (1998) Eternity and time. Bulletin of the RHD. Paris –New York – Moscow [in Russian].

Lotman, Yu. (2001) Inside the thinking worlds. The Semiosphere. S.-Pb.: Art-SPB [in Russian].

Osadchaya, S. (2012) Theoretical aspects of studying the Orthodox singing tradition: history and modernity: [monograph]. Odessa: Astroprint [in Russian].

Samoylenko, A. (2003) Dialogue as a musical and cultural phenomenon: the methodological aspects of modern musicology. Doctor’s thesis. Odessa. [in Russian].

Samoylenko, A. (2002) Musicology and methodology of humanitarian knowledge. The problem of dialogue: Monograph. Odessa: Astroprint [in Russian].

Florensky, P. (1972) From the theological heritage. Theological works. Moscow, 9 [in Russian].

Florensky, P. (2004) Philosophy of the cult. Moscow : Thought [in Russian].

Florensky, P. (2003) Stop and the affirmation of the truth: The experience of Orthodox theodicy. Moscow: OOO AST Publishing House [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-08-29

Номер

Розділ

Мистецтвознавство