УГОРСЬКА ІНСТРУМЕНТАЛЬНА МУЗИКА В КОНТЕКСТІ СТАНОВЛЕННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО СТИЛЮ

Автор(и)

  • Gabriella Astalosh Львівської національної музичної академії ім. М.В. Лисенка, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147419

Ключові слова:

угорська музика, інструментальне мистецтво, вербункош.

Анотація

Мета роботи виявлення історичних передумов становлення та розвитку інструментальної музики Угорщини в контексті формування національного стилю. Методологія статті полягає в застосуванні загального наукового принципу об’єктивності. Основними методами у дослідженні хронології формування та ґенези національного інструментального мистецтва Угорщини виступили: історичний, джерелознавчий, аналітичний, структурно-логічний та метод теоретичного узагальнення. Наукова новизна роботи полягає в тому, що в ній здійснено комплексний ретроспективний огляд еволюції угорської музики від часів формування нації, визначено та систематизовано характерні риси національного стилю в музичному мистецтві. Встановлено ознаки, які стали фундаментальними у подальшому розвитку багатьох жанрів професійної музики Угорщини, особливо жанру угорського камерно-інструментального ансамблю. Висновки. Досліджено, що в результаті еволюції інструментального музичного мистецтва Угорщини формується унікальний стиль – «вербункош». Зароджений у сфері обрядової музики, згодом він переростає в узагальнено-музичний стиль, поєднуючи в собі ознаки національної музики на багатьох рівнях (жанровому, інтонаційному, ладо-гармонічному, ритмічному, художньо-образному тощо). Вербункош синтезував в собі ознаки різних історичних етапів формування національного стилю, ставши своєрідним генетичним кодом угорського народу епохи Романтизму. Як різновид інструментальної музики у своїй первинній версії, вербункош став міцним фундаментом та потужним поштовхом у розвитку національного різновиду жанру камерно-інструментального ансамблю, барвисто представленого у творчості угорських композиторів наступних поколінь: М. Мошоньї, Й. Хубаї, Е. Дохнаньї, Й.Лендваї, Е. Вайнера, З. Кодая, Б. Бартока та ін.

Біографія автора

Gabriella Astalosh, Львівської національної музичної академії ім. М.В. Лисенка

кандидат мистецтвознавства, старший викладач кафедри камерного ансамблю та квартету

Посилання

Галиева Ю. Н. Венгерская инструментальная музыка второй половины XX века: вопросы музыкального языка, формы и жанра : автореф. дис. на соискание научн. степени канд. искусствоведения : 17.00.02. Москва, 1995. 22 с.

Кодай 3. Венгерская народная музыка. Будапешт: Корвина, 1961. 186 с. : нот., ил.

Сабольчи Б. История венгерской музыки; Пер. с венг. Йожеф Губер. Будапешт : Корвина, 1964. 245 с. : ил., портр., нот.

Bartok B. Népzenénk és a szomszéd népek népzenéje. Budapest: Zeneműkiado Válalat, 1952. 60 old.

Falvy Z. A magyar zene tortenete. Budapest: Zeneműkiadó, 1980. 148 ol.

Kósa K. Lavotta János, a "bájoló hegedűs". 2008. URL: http://www.kosakaroly.hu/irasok/lavotta-j/lavotta-j.html

Major E. Bihari János.Zenei szemle: Magyar zenei dolgozatok. Budapest, 1928. XII. Évfolzam. ol. 5-27

Szabolcsi B. A magyar zene évszázadai II. Nyelv, forma és müvészi terv kibontakozása 1750 és 1900 között. Budapest: Zeneműkiadó vállalat, 1961. URL:: http://mek.oszk.hu/02000/02044/html/2kotet/40.html

Bartok B. (1952). The folk music of Hungary and neighboring nations. Budapest: Zenemükiado Valalat [in Hungarian].

Galijeva Yu. N. (1995). The Hungarian instrumental music of the second half of the XX century: questions of musical language, form and genre. Extended abstract of candidate’s thesis. Moscow [in Russian].

Falvy Z. (1980). The history of Hungarian music. Budapest: Zeneműkiadó [in Hungarian].

Koday Z. (1961). The Hungarian folk music. Budapest: Korvina [in Russian].

Kósa K. (2008). János Lavotta, the "fascinating violinist": Kósa Károly's homepage. Retrieved from: http://www.kosakaroly.hu/irasok/lavotta-j/lavotta-j.html

Major E. (1928). Bihari János. Zenei szemle: Magyar zenei dolgozatok, XII, 5-27 [in Hungarian].

Szabolcsi B. (1961). Centuries of Hungarian Music II. The emergence of language, form and art plan between 1750 and 1900: Digitization Program for Hungarology Basic Library. Retrieved from: http://mek.oszk.hu/02000/02044/html/2kotet/40.html

Szabolcsi B. (1964). The history of Hungarian music. Jozsef Nuber (Transl.), Budapest: Korvina [in Hungarian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-08-29

Номер

Розділ

Мистецтвознавство