МИСТЕЦЬКИЙ ЕКСПЕРИМЕНТ В ЕСТЕТИЧНОМУ ДИСКУРСІ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147422Ключові слова:
експериментальне мистецтво, мистецький експеримент, онауковлений мистецький експеримент, модерністський мистецький експеримент, постмодерний мистецький експеримент.Анотація
Мета роботи. Дослідження присвячене виявленню задіяності поняття експерименту в естетико-художньому дискурсі, становленню мистецького експерименту як естетичного поняття, окресленню трансформацій в інтерпретації мистецького експерименту у зв’язку із зміною моделей образотворення, означенню основних характеристик видів мистецького експерименту. Методологія дослідження полягає у застосуванні методів узагальнення, систематизації та порівняння, котрі дозволяють утвердити експеримент як естетичне поняття, спрямоване на позначення відповідних феноменів мистецького експериментування, виявити та окреслити особливості різних видів мистецького експерименту, що з’являлися в естетико-художньому просторі від кінця ХІХ ст. до наших днів. Наукова новизна дослідження полягає в розширенні поняттєво-категоріального апарату естетики, залученні до його складу понять, необхідність яких продиктована естетичними та мистецькими феноменами сучасності. Для розрізнення експериментування в різних образотворчих системах запропоновано використовувати такі поняття, як «онауковлений мистецький експеримент», «модерністський мистецький експеримент», «постмодерний мистецький експеримент». Теоретичну інтерпретацію різних видів мистецького експерименту співставлено із практичними втіленнями експериментальних задумів у мистецтві. Такий підхід дозволяє представити спільність ідей, цінностей та інтерпретацій на рівні філософсько-естетичних та художніх пошуків представників певної епохи. Висновки. Осмислення особливостей становлення та розвитку мистецького експерименту, функціонування його в межах різних образотворчих систем, дозволяє нам виокремити основні види мистецького експерименту та виявити особливості онауковленого, модерністського та постмодерного експерименту. Практична реалізація у мистецькому просторі та теоретичне осмислення мистецького експерименту у працях провідних мислителів сучасності є достатньою підставою активного залучення поняття мистецького експерименту до сучасного естетико-художнього дискурсу.
Посилання
Адорно Т. Теорія естетики: Пер.з нім. К.: Основи, 2002. 518 с.
Беньямін В. Мистецький твір у добу його технічної відтворюваності. Вибране. Пер. з нім. Ю.Рибачук, Н.Лозинська. Львів: Літопис, 2002. С. 53-97.
Золя Э. Экспериментальный роман. Собрание сочинений в двадцяти шести томах: Пер. с франц. М. “Худож. лит.”, 1966. Т. 24. С. 239-280.
Кебуладзе В. Пам’ять і забуття.. Чарунки долі: ессеї. Львів: ВСЛ, 2016. с. 33-41.
Малевич К. От кубизма к супрематизму. Новый живописный реалізм. Собрание сочинений в пяти то-мах. М.: Гилея, 1995. Т.1. С. 26-34.
Eco, U. On Beauty (Alastair McEwen Trans). London: Seeker & Warburg, 2004. 438 p. URL: https://monoskop.org/images/4/45/Eco_Umberto_On_Beauty_2004.pdf
Gombrich E.H. The Story of Art. – New York: Phaidon Publishers Inc. The Oxford University Press New York, 1951. 472p.URL: https://archive.org/details/in.ernet.dli.2015.29158
Adorno, T. (2002). Aesthetics Theory. (P.Taraschuk Trans). Kyiv: Osnovy [in Ukrainian].
Benjamin, W. (2002). The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction. Selected. (J.Rybachuk, N.Lozynska Trans). Lviv: Litopys [in Ukrainian].
Zolia E. (1966) Experimental Roman. Works in Twenty Six Volumes. Moskow: Hudozhestvennaya Literatura. vol. 24. pp. 239-280 [in Russian].
Kebuladze V. (2016). Memory and Oblivion. Cells of the Fate: Essay. Lviv: VSL [in Ukrainian].
Malevych K. (1995). From Kubism to Suprematism. New Artistic Realism. Works in Five Volumes. Moskow: Gileia. vol. 1. pp. 26-34 [in Russian].
Eco, U. (2004). On Beauty. (Alastair McEwen Trans). London: Seeker & Warburg [in English]. Retrieved from https://monoskop.org/images/4/45/Eco_Umberto_On_Beauty_2004.pdf
Gombrich E.H. (1951). The Story of Art. New York: Phaidon Publishers Inc. The Oxford University Press New York [in English]. Retrieved from https://archive.org/details/in.ernet.dli.2015.29158.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.