МИСТЕЦЬКИЙ ЕКСПЕРИМЕНТ В ЕСТЕТИЧНОМУ ДИСКУРСІ

Автор(и)

  • Olesia Beniuk Київський національний університет культури і мистецтв, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147422

Ключові слова:

експериментальне мистецтво, мистецький експеримент, онауковлений мистецький експеримент, модерністський мистецький експеримент, постмодерний мистецький експеримент.

Анотація

Мета роботи. Дослідження присвячене виявленню задіяності поняття експерименту в естетико-художньому дискурсі, становленню мистецького експерименту як естетичного поняття, окресленню трансформацій в інтерпретації мистецького експерименту у зв’язку із зміною моделей образотворення, означенню основних характеристик видів мистецького експерименту. Методологія дослідження  полягає у застосуванні методів узагальнення, систематизації та порівняння, котрі дозволяють утвердити експеримент як естетичне поняття, спрямоване на позначення відповідних феноменів мистецького експериментування, виявити та окреслити особливості різних видів мистецького експерименту, що з’являлися в естетико-художньому просторі від кінця ХІХ ст. до наших днів. Наукова новизна дослідження полягає в розширенні поняттєво-категоріального апарату естетики, залученні  до його складу понять, необхідність яких продиктована естетичними та мистецькими феноменами сучасності. Для розрізнення експериментування в різних образотворчих системах запропоновано використовувати такі поняття, як «онауковлений мистецький експеримент», «модерністський мистецький експеримент», «постмодерний мистецький експеримент». Теоретичну інтерпретацію різних видів мистецького експерименту співставлено із практичними втіленнями експериментальних задумів у мистецтві. Такий підхід дозволяє представити спільність ідей, цінностей та інтерпретацій на рівні філософсько-естетичних та художніх пошуків представників певної епохи. Висновки. Осмислення особливостей становлення та розвитку мистецького експерименту, функціонування його в межах різних образотворчих систем, дозволяє нам виокремити основні види мистецького експерименту та виявити особливості онауковленого, модерністського та постмодерного експерименту. Практична реалізація у мистецькому просторі та теоретичне осмислення мистецького експерименту у працях провідних мислителів сучасності є достатньою підставою активного залучення поняття мистецького експерименту до сучасного естетико-художнього дискурсу.

Біографія автора

Olesia Beniuk, Київський національний університет культури і мистецтв

кандидат філософських наук, старший викладач кафедри філософії

Посилання

Адорно Т. Теорія естетики: Пер.з нім. К.: Основи, 2002. 518 с.

Беньямін В. Мистецький твір у добу його технічної відтворюваності. Вибране. Пер. з нім. Ю.Рибачук, Н.Лозинська. Львів: Літопис, 2002. С. 53-97.

Золя Э. Экспериментальный роман. Собрание сочинений в двадцяти шести томах: Пер. с франц. М. “Худож. лит.”, 1966. Т. 24. С. 239-280.

Кебуладзе В. Пам’ять і забуття.. Чарунки долі: ессеї. Львів: ВСЛ, 2016. с. 33-41.

Малевич К. От кубизма к супрематизму. Новый живописный реалізм. Собрание сочинений в пяти то-мах. М.: Гилея, 1995. Т.1. С. 26-34.

Eco, U. On Beauty (Alastair McEwen Trans). London: Seeker & Warburg, 2004. 438 p. URL: https://monoskop.org/images/4/45/Eco_Umberto_On_Beauty_2004.pdf

Gombrich E.H. The Story of Art. – New York: Phaidon Publishers Inc. The Oxford University Press New York, 1951. 472p.URL: https://archive.org/details/in.ernet.dli.2015.29158

Adorno, T. (2002). Aesthetics Theory. (P.Taraschuk Trans). Kyiv: Osnovy [in Ukrainian].

Benjamin, W. (2002). The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction. Selected. (J.Rybachuk, N.Lozynska Trans). Lviv: Litopys [in Ukrainian].

Zolia E. (1966) Experimental Roman. Works in Twenty Six Volumes. Moskow: Hudozhestvennaya Literatura. vol. 24. pp. 239-280 [in Russian].

Kebuladze V. (2016). Memory and Oblivion. Cells of the Fate: Essay. Lviv: VSL [in Ukrainian].

Malevych K. (1995). From Kubism to Suprematism. New Artistic Realism. Works in Five Volumes. Moskow: Gileia. vol. 1. pp. 26-34 [in Russian].

Eco, U. (2004). On Beauty. (Alastair McEwen Trans). London: Seeker & Warburg [in English]. Retrieved from https://monoskop.org/images/4/45/Eco_Umberto_On_Beauty_2004.pdf

Gombrich E.H. (1951). The Story of Art. New York: Phaidon Publishers Inc. The Oxford University Press New York [in English]. Retrieved from https://archive.org/details/in.ernet.dli.2015.29158.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-08-29

Номер

Розділ

Мистецтвознавство