ЄВХАРИСТІЙНІ ОБРАЗИ ХРИСТА У ТВОРЧОСТІ РИБОТИЦЬКИХ МАЙСТРІВ 1690–1750-Х РР.: ДЖЕРЕЛА ІКОНОГРАФІЇ ТА ПРИЧИНИ ПОПУЛЯРНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147502Ключові слова:
символічні євхаристійні образи, іконографія, риботицький ікономалярський осередок 1690–1750-х рр, ікона, церква.Анотація
Мета статті — на прикладі творів риботицьких майстрів 1690–1750-х рр., що працювали, в основному, для церков Перемиської та Мукачівської єпархій, простежити особливості іконографії символічного змісту на євхаристійну тематику. З’ясувати чи відобразилися (і як саме) у їхній творчості нові взірці на цю тему, а також реконструювати місце розташування таких ікон у церкві. Для досягнення мети застосовано методи іконографічного та іконологічного аналізу, семіотики, реконструкції. Наукова новизна статті полягає у тому, що вперше комплексно розглянуто ікони євхаристійного змісту у творчості риботицьких майстрів 1690–1750-х рр. Виявлено джерела іконографії, зв’язок з українським мистецтвом інших регіонів, причини поширення окремих сцен та місце розташування ікон у церкві. Висновки. Серед сюжетів євхаристійної тематики у творчості риботицьких майстрів 1690–1750-х рр. більше поширення мали образи Христа в чаші та Спас-Виноградна Лоза. Ікони Христа в чаші знаходилися на жертовнику, ікони Спас-Виноградна Лоза входили до складу дарохранильниці. Риботицькі майстри рідко зверталися до інших алегоричних євхаристійних образів Спаса, що походили з латинського мистецтва.
Посилання
Адруг А. К. Чернігівське видання «Молитвослова триакафістного» 1697 р.: бароковий синтез графіки і слова. Сіверянський літопис. 2016. № 3. С. 27–32.
Косів Р. Р. Спас–Виноградна Лоза: ікони зі збірки Національного музею у Львові імені Андрея Шеп-тицького : монографія. Львів : Свічадо, 2016. 88 с. (Серія "Від Тайної вечері до Воскресіння" : у 5 кн.).
Косів Р. Р. Літургійні покрови на чашу й дискос із каталогом творів із фігуративними зображеннями зі збірки Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького : монографія. – Київ : Майстер Книг, 2013. 208 с.
Новицький О. П. Символічні образи на ритинах київських стародруків. Записки наукового товариства імені Шевченка : Праці історично-фільософічної секції / за ред. І. Крипякевича. Львів : Друкарня Наукового това-риства імені Шевченка, 1926. Т. 144–145. С. 141–156.
Семчишин-Гузнер О. І. Картина невідомого художника "Христос зі знаряддями мук" 1725 р. зі збірки Національного музею у Львові ім. Андрея Шептицького. Апологет. Християнська сакральна традиція: віра, духовність, мистецтво. Богословський збірник Львівської Духовної академії : Матеріали ІІІ Міжнародної наукової конференції м. Львів, 24–25 листопада 2011 р. Львів, 2011. № 29. С. 140–143.
Biskupski R. Inspiracje grafiką malarstwa ikonowego XVII i I połowy XVIII wieku. Materiały Muzeum budownictwa ludowego w Sanoku. Sanok, 1977. Nr. 23. S. 10–18.
Kłosińska J. Ikony. Muzeum Narodowe w Krakowie. Katałogi zbiorów. T. I. Kraków : MNK, 1973. 312 s.
Mauquoy-Hendrickx M. Les Estampes des Wierix conservées au Cabinet des Estampes de la Biblio-théque Royale Albert I. T. I: Ancien Testament, Nouveau Testament, Dieu le Père, le Christ, le Saint-Esprit, les Anges et la Vierge : catalogue. Bruxelles : Bibliotheque royale Albert I, 1978. 116 p.
Rigaux D. Le sang du Rédempteur. Le pressoir mystique / D. Alexandre-Bidon (ed.). Actes du colloque de Recloses, 27 mai 1989. Préface de Jean Delumeau. Paris : Cerf, 1990. P. 57–68.
Adruh, A. K. (2016). Chernihiv edition of 1697 "Prayer-Book with Tree Akathists": Baroque synthesis of graphics and words. Siveryanskyy litopys, 3, 27–32 [in Ukrainian].
Kosiv, R. R. (2016). Christ the Vine icons from the collection of National Museum in Lviv named after Andrey Sheptytskyy. Lviv: Svichado. (Series "From the Last Supper to the Resurrection": in 5 books) [in Ukrainian].
Kosiv, R. R. (2013). Liturgical chalice and discos veils with the catalogue of works with figurative images from the collection of the National Museum in Lviv named after Andrey Sheptytskyy. Kyiv: Maister Knyh [in Ukrainian].
Novytskyy, O. P. (1926). Symbolic images on the engravings of Kyiv old printed books. Zapysky Naukovoho tovarystva imeni Shevchenka. Pratsi istorychno-filosofichnoyi sektsiyi. I. Krypyakevych (Ed.). Lviv: Drukarnya Naukovoho tovarystva imeni Shevchenka, 141–156 [in Ukrainian].
Semchyshyn-Guzner, O. I. (2011). A 1725 Painting of the unknown artist "Christ with the instruments of tor-ment" from the collection of the National Museum in Lviv named after Andrey Sheptytskyy. Apolohet. Khrystyyanska sakralna tradytsiya: vira, dukhovnist’, mystetstvo. Bohoslovskyy zbirnyk Lvivskoyi Dukhovnoyi akademiyi. Materialy III Mizhnarodnoyi naukovoyi konferentsiyi m. Lviv, 24–25 lystopada 2011 r. Lviv, 29, 140–143 [in Ukrainian].
Biskupski, R. (1977). Inspirations with Graphics of Iconpainting of the 17th–first half of the 18th centu-ries. Materialy Muzeum budownictwa ludowego w Sanoku. Sanok: Muzeum budownictwa ludowego w Sanoku, 23, 10–18 [in Polish].
Kłosińska, J. (1973). Ikons. National Museum in Krakow. Collection catalog. T. I. Kraków: MNK [in Polish].
Mauquoy-Hendrickx, M. (1978). Prints of the Wierix preserved in the Cabinet of Prints of the Albert I Royal Library. T. I: Old Testament, New Testament, God the Father, Christ, the Holy Spirit, Angels and the Virgin. – Bruxelles: Bibliotheque royale Albert I [in French].
Rigaux, D. (1999). The blood of the Redeemer. Le pressoir mystique. Actes du colloque de Recloses, 27 mai 1989. D. Alexandre-Bidon (Ed.). Préface J. Delumeau. Paris: Cerf [in French].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.