ЄВХАРИСТІЙНІ ОБРАЗИ ХРИСТА У ТВОРЧОСТІ РИБОТИЦЬКИХ МАЙСТРІВ 1690–1750-Х РР.: ДЖЕРЕЛА ІКОНОГРАФІЇ ТА ПРИЧИНИ ПОПУЛЯРНОСТІ

Автор(и)

  • Роксолана Романівна Косів Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147502

Ключові слова:

символічні євхаристійні образи, іконографія, риботицький ікономалярський осередок 1690–1750-х рр, ікона, церква.

Анотація

Мета статті — на прикладі творів риботицьких майстрів 1690–1750-х рр., що працювали, в основному, для церков Перемиської та Мукачівської єпархій, простежити особливості іконографії символічного змісту на євхаристійну тематику. З’ясувати чи відобразилися (і як саме) у їхній творчості нові взірці на цю тему, а також реконструювати місце розташування таких ікон у церкві. Для досягнення мети застосовано методи іконографічного та іконологічного аналізу, семіотики, реконструкції. Наукова новизна статті полягає у тому, що вперше комплексно розглянуто ікони євхаристійного змісту у творчості риботицьких майстрів 1690–1750-х рр. Виявлено джерела іконографії, зв’язок з українським мистецтвом інших регіонів, причини поширення окремих сцен та місце розташування ікон у церкві. Висновки. Серед сюжетів євхаристійної тематики у творчості риботицьких майстрів 1690–1750-х рр. більше поширення мали образи Христа в чаші та Спас-Виноградна Лоза. Ікони Христа в чаші знаходилися на жертовнику, ікони Спас-Виноградна Лоза входили до складу дарохранильниці. Риботицькі майстри рідко зверталися до інших алегоричних євхаристійних образів Спаса, що походили з латинського мистецтва.

Біографія автора

Роксолана Романівна Косів, Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького

кандидат мистецтвознавства, доцент, докторант Львівської національної академії мистецтв, старший науковий працівник

Посилання

Адруг А. К. Чернігівське видання «Молитвослова триакафістного» 1697 р.: бароковий синтез графіки і слова. Сіверянський літопис. 2016. № 3. С. 27–32.

Косів Р. Р. Спас–Виноградна Лоза: ікони зі збірки Національного музею у Львові імені Андрея Шеп-тицького : монографія. Львів : Свічадо, 2016. 88 с. (Серія "Від Тайної вечері до Воскресіння" : у 5 кн.).

Косів Р. Р. Літургійні покрови на чашу й дискос із каталогом творів із фігуративними зображеннями зі збірки Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького : монографія. – Київ : Майстер Книг, 2013. 208 с.

Новицький О. П. Символічні образи на ритинах київських стародруків. Записки наукового товариства імені Шевченка : Праці історично-фільософічної секції / за ред. І. Крипякевича. Львів : Друкарня Наукового това-риства імені Шевченка, 1926. Т. 144–145. С. 141–156.

Семчишин-Гузнер О. І. Картина невідомого художника "Христос зі знаряддями мук" 1725 р. зі збірки Національного музею у Львові ім. Андрея Шептицького. Апологет. Християнська сакральна традиція: віра, духовність, мистецтво. Богословський збірник Львівської Духовної академії : Матеріали ІІІ Міжнародної наукової конференції м. Львів, 24–25 листопада 2011 р. Львів, 2011. № 29. С. 140–143.

Biskupski R. Inspiracje grafiką malarstwa ikonowego XVII i I połowy XVIII wieku. Materiały Muzeum budownictwa ludowego w Sanoku. Sanok, 1977. Nr. 23. S. 10–18.

Kłosińska J. Ikony. Muzeum Narodowe w Krakowie. Katałogi zbiorów. T. I. Kraków : MNK, 1973. 312 s.

Mauquoy-Hendrickx M. Les Estampes des Wierix conservées au Cabinet des Estampes de la Biblio-théque Royale Albert I. T. I: Ancien Testament, Nouveau Testament, Dieu le Père, le Christ, le Saint-Esprit, les Anges et la Vierge : catalogue. Bruxelles : Bibliotheque royale Albert I, 1978. 116 p.

Rigaux D. Le sang du Rédempteur. Le pressoir mystique / D. Alexandre-Bidon (ed.). Actes du colloque de Recloses, 27 mai 1989. Préface de Jean Delumeau. Paris : Cerf, 1990. P. 57–68.

Adruh, A. K. (2016). Chernihiv edition of 1697 "Prayer-Book with Tree Akathists": Baroque synthesis of graphics and words. Siveryanskyy litopys, 3, 27–32 [in Ukrainian].

Kosiv, R. R. (2016). Christ the Vine icons from the collection of National Museum in Lviv named after Andrey Sheptytskyy. Lviv: Svichado. (Series "From the Last Supper to the Resurrection": in 5 books) [in Ukrainian].

Kosiv, R. R. (2013). Liturgical chalice and discos veils with the catalogue of works with figurative images from the collection of the National Museum in Lviv named after Andrey Sheptytskyy. Kyiv: Maister Knyh [in Ukrainian].

Novytskyy, O. P. (1926). Symbolic images on the engravings of Kyiv old printed books. Zapysky Naukovoho tovarystva imeni Shevchenka. Pratsi istorychno-filosofichnoyi sektsiyi. I. Krypyakevych (Ed.). Lviv: Drukarnya Naukovoho tovarystva imeni Shevchenka, 141–156 [in Ukrainian].

Semchyshyn-Guzner, O. I. (2011). A 1725 Painting of the unknown artist "Christ with the instruments of tor-ment" from the collection of the National Museum in Lviv named after Andrey Sheptytskyy. Apolohet. Khrystyyanska sakralna tradytsiya: vira, dukhovnist’, mystetstvo. Bohoslovskyy zbirnyk Lvivskoyi Dukhovnoyi akademiyi. Materialy III Mizhnarodnoyi naukovoyi konferentsiyi m. Lviv, 24–25 lystopada 2011 r. Lviv, 29, 140–143 [in Ukrainian].

Biskupski, R. (1977). Inspirations with Graphics of Iconpainting of the 17th–first half of the 18th centu-ries. Materialy Muzeum budownictwa ludowego w Sanoku. Sanok: Muzeum budownictwa ludowego w Sanoku, 23, 10–18 [in Polish].

Kłosińska, J. (1973). Ikons. National Museum in Krakow. Collection catalog. T. I. Kraków: MNK [in Polish].

Mauquoy-Hendrickx, M. (1978). Prints of the Wierix preserved in the Cabinet of Prints of the Albert I Royal Library. T. I: Old Testament, New Testament, God the Father, Christ, the Holy Spirit, Angels and the Virgin. – Bruxelles: Bibliotheque royale Albert I [in French].

Rigaux, D. (1999). The blood of the Redeemer. Le pressoir mystique. Actes du colloque de Recloses, 27 mai 1989. D. Alexandre-Bidon (Ed.). Préface J. Delumeau. Paris: Cerf [in French].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-08-29

Номер

Розділ

Мистецтвознавство