ПОКРОВИ У ВИГЛЯДІ ОРЛА У ВІЗАНТІЙСЬКОМУ МИСТЕЦТВІ

Автор(и)

  • Юлія Геннадіївна Матвєєва Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147505

Ключові слова:

орел, намет, покров, ківорій, тканина, парасоля, благословення, візантійська іконографія.

Анотація

Мета роботи – виявити інформаційно-символічну роль покровів у вигляді орла у візантійському мистецтві. Проаналізувати це явище та з’ясувати причини поєднання в один художній образ таких різних об’єктів, як орел, тканина, парасоля. Методологія дослідження полягає у застосуванні історичного, іконографічного та семіотичного методів. Наукова новизна роботи полягає у розкритті ролі архітектурних, текстильних і декоративно-символічних зображень із образом орла як покрову у візантійських творах. Вперше виявляються корені семантичного зв’язку орла, тканини та парасолі-покрову. Їхній семантичний зв'язок пояснює парадоксальну систему зображень, де поєднуються орел, тканина та парасоля, утворюючи своєрідний гібрид. Висновки. Поєднання у візантійській іконографії орлів із тканиною та парасолею здійснювалося завдяки їхньому семантичному зв’язку. Цей зв'язок базувався на біблійних текстах і світогляді людей того часу. Орел був символом Божого благословення, захисту та покрову. Усі ці риси в біблійних, античних текстах та культурі асоціювались із наметом та покровом тканини, що давала захист від негоди, укривала від ворога, зберігала тінь та була символом надання честі та присутності Божого благословення.

Біографія автора

Юлія Геннадіївна Матвєєва, Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова

кандидат мистецтвознавства, доцент, доцент кафедри дизайну та образотворчогомистецтва

Посилання

Древнегреческо-русский словарь: в 2-х т. Сост. И. Х. Дворецкий ; под ред. С. И. Соболевского. Моск-ва : Государственное издательство иностранных и национальных словарей, 1958. Т. 1. 1043 с.

Колпакова Г. С. Искусство Византии. Ранний и средний периоды. СПб.: Азбука-классика, 2005. 528 с.

Лазарев В. Н. История византийской живописи. Москва: Искусство, 1986. 332 с.

Матвеева Ю. Г. Декоративные ткани в мозаиках Равенны: семантика и культурно-смысловой контекст. Киев: Дух и литера, 2016. 496 с.

Редин Е. К. Мозаики равеннских церквей. СПб.: Типография И. Н. Скороходова, 1896. 243 с.

Bovini G. Ravenna. Art and History. Ravenna : Longo Publisher. 1991. 160 p.

David M. Enternal Ravenna : From the Etruscans to the Venetians. Milano : Jaka Book ; Angelo Longo Editore, 2013. 288 p.

Grabar A. Le Premier art chrétien (200 – 392). Paris: Gallimard, 1966. 326 p.

Liddell H. G. Greek-English Lexicon. With a revised supplement. Oxford : Clarendon Press, 1996. 2448 p.

Wessel K. Ciborium. Reallexikon zur byzantinischen Kunst. Unter Mitwirkung von Marcel Restle Herausge-geben von Klaus Wessel. Band 1. Stuttgart: Anton Hierseman, 1966. Sp. 1055 — 1068.

Dvoretskiy, I. H. (1958). Ancient Greek-Russian Dictionary. S. I. Sobolevskiy, ed. (In 2 vols, vol. 1). Moscow : Gosudarstvennoye izdatel'stvo inostrannyh slovarey. [In Russian / Antient Greek].

Kolpakova G. S. (2005). The art of Byzantium. Early and Middle Periods. Saint-Petersburg : Azbuka-klassika. [In Russian].

Lazarev, V. N. (1986). History of Byzantine Painting. Moscow : Iskusstvo. [In Russian].

Matveyeva J. G. (2016). Decorative fabrics in the mosaics of Ravenna: semantics and cultural context. Kiev: Dukh i litera. [In Russian].

Redin, E. K. (1896). Mosaics of the Ravenna Churches. Saint-Petersburg : Tipografiia I. N. Skorochodova. [In Russian].

Bovini G. (1991). Ravenna. Art and History. Ravenna : Longo Publisher. [In English].

David, M. (2013). Enternal Ravenna : From the Etruscans to the Venetians. Milano : Jaka Book : Angelo Longo Editore. [In English].

Grabar A. (1966). Le Premier art chrétien (200 – 392). Paris: Gallimard. [In Franche].

Liddell, H. G. & Scott, R. (1996). Greek-English Lexicon. With a revised supplement. Oxford : Clarendon Press. [In English / Antient Greek].

Wessel, K. (1973). Ciborium. Reallexikon zur byzantinischen Kunst. Unter Mitwirkung von Marcel Restle Herausgegeben von Klaus Wessel. Band 1. Stuttgart. [In German].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-08-29

Номер

Розділ

Мистецтвознавство