Українське бароко і європейський контекст

Автор(и)

  • Tetyana Panyok Харківський національний педагогічний університет ім. Г. С. Сковороди, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147523

Ключові слова:

бароко, іконографія, іконопис, ікона, емблематика, символіка, Україна, Григорій Сковорода.

Анотація

Мета. Дослідження пов’язане з вивченням слобожанського іконопису, спробою історичного обґрунтування та об’єктивної інтерпретації барокових пам’яток іконопису ХVІІ–ХVІІІ ст. з точки зору формування стилю, особливостей іконографії та виявлення регіональної специфіки як складової історично зумовленої художньої системи і мистецького феномена української культури. Методологія дослідження полягає в застосуванні мистецтвознавчого, компаративного, історико-логічного методів. Методологічною основою є принципи системності та історизму. Іконопис Слобожанського осередку розглядається як явище національної культури, як феномен певної культурно-історичної ситуації у взаємодії з соціальними, історичними та культурними факторами. Наукова новизна полягає в тому, що  вперше в українському мистецтвознавстві на підставі першоджерел розглянуто еволюцію слобожанського іконопису, розширено уявлення про культурно-історичний контекст виникнення та розвитку цього мистецького явища. Визначено місце слобожанської ікони у загальному розвитку іконопису в Україні. Висновки. Аналіз художньо-образної системи слобожанського іконопису показав, що найвагоміше слово в період, що розглядається, було сказано бароко, як і в цілому в українському мистецтві. Цей стиль найкраще відповідав національному характеру, втілював український менталітет. Поширення бароко в регіоні, його стильових ознак визначалося особливостями духовного життя епохи, його секуляризацією. Звернення до новацій західного мистецтва лягло на самобутній місцевий ґрунт, перехрещуючись з традиціями українського сакрального живопису в проявах різних місцевих шкіл, принесених переселенцями, з поствізантійською традицією, що призводило до оригінальних переплетень архаїзмів і новацій.

Біографія автора

Tetyana Panyok, Харківський національний педагогічний університет ім. Г. С. Сковороди

кандидат мистецтвознавства, доктор педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри

Посилання

Аверинцев С. Sofia-Logos. Словник. 2 вид.К. : Дух і Літера, 2003.

Аверинцев С. Многоценная жемчужина. К. : Дух і Літера, 2003. 600 с.

Макаров А. Світло українського Бароко. К.: Мистецтво, 1994. 287 с.

Нарбеков В. Южнорусское религиозное искусство XVII–XVIII ст. Казань, 1903. 116 с.

Паньок Т.В. Слобожанська ікона ХVІІ – поч. ХІХ ст. Х. : ФО-П «Іванова», 2008. 280 с.

Петров Н. И. Южно–русские иконы // Искусство в Южной России. 1913. № 11 – 12. С. 463–505.

Сковорода Г. С. Твори: в 2-х т. ТОВ «Видавництво «Обереги», 2005. 2-е вид, виправ. Т. 1. 528 с.

Стасенко В. Христос і Богородиця у дереворізах кириличних книг Галичини ХVІІ століття: особливо-сті розробки та інтерпретації образу. К.: Видавничий центр «Друк», 2003. 333 с.

Ушкалов Л. В. Українське барокове богомислення: Сім етюдів про Г. Сковороду. Х.: Акта, 2001. 218 с.

Чижевский Д. Філософія Г. С. Сковороди. Х.: Акта, 2003. 431 с.

Чижевский Д. Український літературний барок. Нариси. Х.: Обереги, 2003. 548 с.

Averintsev, S.S. (2003). Valuable Pearl. Kiev: Dukh i Litera [in Russian].

Averintsev, Serhiy (2004). Sofia-Logos. Dictionary. 2nd Edition. Kiev: Dukh i Litera [in Russian].

Makarov, Anatoly (1994). Light of Ukrainian Baroque. Kiev: Mystetstvo [in Ukrainian].

Narbekov, V. (1903). Religious Art of Southern Russia in the 17th–18th Centuries. Kazan [in Russian].

Panyok, T. V. (2008) Slobozhanska icon of the ХVІІ – beginning of the nineteenth century. Kharkiv: Ivanov [in Ukrainian].

Petrov, Nicholay (1913). Icons of Southern Russia. Art in Southern Russia, 11–12, 463–505 [in Russian].

Skovoroda, G. S. (2005). Works: in 2 volumes. Oberehy Publishing House LLC. 2nd edition, revised. V. 1 [in Ukrainian].

Stasenko, V. (2003). Christ and the Virgin in the Woodcuts of the Cyrillic Books of Galicia in the 17th Cen-tury: Image Development and Interpretation Features. Kiev: Druk Publishing Center [in Ukrainian].

Ushkalov, Leonid (2001). Ukrainian Baroque Thought: Seven Essays About G. Skovoroda. Kharkiv: Akta [in Ukrainian].

Chyzhevskyi, Dmytro (2003). G.S. Skovoroda’s Philosophy. Kharkiv: Akta [in Ukrainian].

Chyzhevskyi, Dmytro (2003). Ukrainian Baroque Literature. Essays. Kharkiv: Oberehy [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-08-29

Номер

Розділ

Мистецтвознавство