СТИЛІСТИЧНІ ТА ІКОНОГРАФІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ІКОНИ "УСПІННЯ" З КОЛЕКЦІЇ НАЦІОНАЛЬНОГО ХУДОЖНЬОГО МУЗЕЮ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • Ольга Олегівна Рижова Національний Києво-Печерський історико-культурний заповідник, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147529

Ключові слова:

іконопис, дослідження, іконографія, атрибуція, Києво-Печерська Лавра.

Анотація

Мета роботи. Дослідження полягає в тому, щоб з’ясувати особливості стилю й іконографії пам’ятки та розглянути ікону в широкому контексті київського та лаврського іконопису XVIII століття. Методологія дослідження полягає в застосуванні принципів системного мистецтвознавчого аналізу. Комплексний підхід при дослідженні проблеми передбачив поєднання наступних наукових методів: аналітичного – для вивчення стану обраної теми; порівняльного стилістичного та іконографічного аналізу пам’яток – для окреслення певних особливостей творів мистецтва. Особливості матеріальної структури ікони визначені за допомогою оптичних досліджень поверхні живопису у видимому прямому та бічному світлі, в інфрачервоному (ІЧ‑) діапазоні випромінювання; проведено пошарове візуальне дослідження поверхні фарбового шару. Наукова новизна полягає у виявленні стилістичних та іконографічних особливостей пам’ятки, а саме: в композиції ікони акцентується священно‑історичний аспект побутування святині, стиль ікони свідчить, що іконописець був знайомий із образотворчими пам’ятками (іконами і гравюрами) монастирського кола Києва, Чернігова, художньої традиції Зброярської палати; у виконанні ікони використовуються методи, що запозичені з ювелірних технік (імітація чорніння по золоту та сріблу) і техніки гравіювання на міді (граф’я, штрихування як пензлем, так і різцем). Під час дослідження виявлені стилістичні аналогії серед ікон та гравюр лаврського та чернігівського походження, ікон художньої традиції Зброярської палати, а також ікона‑список із зібрання Псковського державного об’єднаного історико‑архітектурного та художнього музею‑заповідника (інв. № 1601), яка на сьогодні є єдиним іконографічним аналогом ікони з НХМУ серед пам’яток іконопису. Висновки. За результатами комплексних (стилістичних, іконографічних та візуальних оптичних) досліджень стало можливим пов’язати створення ікони "Успіння" (інв. № И‑61, НХМУ) з монастирським колом лаврських майстрів. Зокрема, з великим ступенем ймовірності, приписати виконання ікони Івану Щирському.

Біографія автора

Ольга Олегівна Рижова, Національний Києво-Печерський історико-культурний заповідник

кандидат мистецтвознавства, провідний науковий співробітник відділу наукової реставрації та консервації рухомих пам’яток

Посилання

Белик Ж. Г. Успение Богоматери в иконописи, графике и декоративно-прикладном искусстве XV – начала XX века: вступ. статья / Ж. Г. Белик, Е. Я. Зотова, Н. И. Комашко // Успение Богоматери. Иконы, графика, декоративно-прикладное искусство XV – начала XX века [Каталог выставки] . Москва, 2017. С. 17–18.

Духовна спадщина подвижників Христа відлунням пам’яті жива [Образотворчий матеріал] : [каталог виставки / упорядник О. Адамович]. Київ : РC WORLD UKRAINE, 2001. 56 с. : іл. С. 42–43.

Иконопись Оружейной палаты из частных собраний : [каталог выставки] / сост. Н. И. Комашко. Москва : Красная площадь, 2017. 168 с.

Иконы России. Министерство культуры Российской Федерации ФГУП ГИВЦ Минкультуры России, 2010–2018. URL: http://www.iconrussia.ru/icon/detail.php?ID=5294 (дата звернення : 24.02.2018).

Картины церковной жизни Черниговской епархии из IX-вековой ее истории. Київ : Фото-лито-тип. С. В. Кульженко, 1911. 206 с. : ил.

Каталог збережених пам’яток Київського Церковно-археологічного музею 1872–1922 рр. / ідея кат. та заг. ред. С. Кролевець ; відп. ред. В. Колпакова ; рек. вченою радою НКПІКЗ. Київ, : НКПІКЗ, 2002. 244 с.

Комашко Н. И. Ильинская Черниговская икона Божией Матери. Иконография. Православная энциклопе-дия. Москва, 2010. Т. 22. С. 360–365.

Лопухіна О. В. Києво-Печерська ікона Успіння Богородиці. Історія і побутування чудотворного образа XI XX ст. Лаврські мистецтвознавчі студії. Київа, НКПІКЗ, 2015. С. 97–113.

Православна ікона Росії, України, Білорусі. Образотворчий матеріал: каталог виставки .Києво-Печерський заповідник. Київ: Новий друк, 2008. 208 с.

Степовик Д. Іван Щирський. Поетичний образ в українській бароковій гравюрі. Київ, 1988. С. 73–75.

Український іконопис XII–XIX ст. з колекції НХМУ. Образотворчий матеріал] = Ukrainian icon XII–XIX с. from collection NAMU : [альбом / авт. ст. Л. Членова ; упорядкув. Ю. Литвинець ; авт. проекту А. Мельник]. – Хмельницький : Галерея ; Київ: Артанія-Нова, 2005. 256 с. : іл.

Belik, Zh. G. & Zotova, Ye. Ya. & Komashko, N. I. (2017). Assumption of the Mother of God in icon painting, graphic arts and decorative arts of the 15th – early 20th century. Assumption of the Mother of God. Icons, graphics, arts and crafts of the 15th – early 20th century. (S. A. Kyr'yanova & O. V. Smyrnova, comps), (pp. 17–18). Moscow [in Russian].

Adamovych, O. (Comp.). (2001). The spiritual heritage of Christ's ascetics by echo of memory is alive, (pp. 42–43). Kyiv : RC WORLD UKRAINES [in Ukrainian].

Komashko, N. I. (Comp.). (2017). Icon painting of the Armory Chamber from private collections. Moscow : Krasnaya ploshchad [in Russian].

Ikony Rossii. Retrieved from http://www.iconrussia.ru/icon/detail.php?ID=5294 [in Russian].

Vasyliy, bishop of Chernigov and Nezhin. (Author of the foreword). (1911). Pictures of the church life of the Chernigov diocese from the 9th century history. Kiev : Foto-lito-tip. S. V. Kul'zhenko [in Russian].

Krolevets' S. & Kolpakova, V. (Eds.). (2002). Catalog of the preserved monuments of the Kiev Church and Archaeological Museum in 1872–1922. Kyiv : NKPIKZ [in Ukrainian].

Komashko, N. I. (2010). Il'insk-Chernigov Icon of the Mother of God. Iconography. Orthodox Encyclopedia. (Vols 22), (pp. 360–365). Moscow [in Russian].

Lopukhina, O. V. (2015). Kiev-Pechersk Icon of the Assumption of the Virgin. History and existence of miraculous image of the XI–XX centuries. Lavrs'ki mystetstvoznavchi studiyi, (pp. 97–113). Kyiv : NKPIKZ [in Ukrainian].

Orthodox icon of Russia, Ukraine, Belarus. (2008). Kyiv : Novyy druk [in Ukrainian].

Stepovyk, D. (1988). Ivan Shchyrysky. Poetic image in the Ukrainian Baroque engraving, (pp. 73–75). Kyiv [in Ukrainian].

Lytvynets, Yu. (Comp.). (2005). Ukrainian icon XII–XIX s. from collection NAMU. Khmelnytskyy : Halereya ; Kyiv : Artaniya-Nova [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-08-29

Номер

Розділ

Мистецтвознавство