ІНДИВІДУАЛЬНИЙ ВИКОНАВСЬКИЙ СТИЛЬ ДИРИГЕНТА-ХОРМЕЙСТЕРА ЯК ПРЕДМЕТ ТЕОРЕТИЧНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ

Автор(и)

  • Юлія Сергіївна Ткач Національна музична академія України ім. П.І.Чайковського, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147533

Ключові слова:

індивідуальний виконавський стиль, диригент-хормейстер, хор, система взаємодії «диригент − хоровий колектив», українське хорове мистецтво.

Анотація

Метою роботи є дослідження індивідуального виконавського стилю  диригента-хормейстра в аспекті теоретичного осмислення. Методологія дослідження передбачає використання системного та структурного методу, що дозволяє представити систему сучасного виконавського мистецтва у єдності складових багаторівневого комплексу діяльності диригента-хормейстера. Метод аналізу і синтезу використано при вивченні наукових джерел для узагальнення інформації про індивідуальний виконавський стиль. Компаративний метод використано для порівняння теоретичного та практичного підходів до означеної проблеми. Наукова новизна дослідження полягає у розширенні меж вивчення хорового мистецтва як мистецького явища; поглибленні і структуруванні наукових знань у сфері хорового виконавства. Висновки. У результаті проведеного дослідження проаналізовано поняття «творчий метод» і «стиль»; запропоновано авторське визначення індивідуального виконавського стилю; актуалізовано питання колективного характеру творчості; представлена система взаємозв'язку «диригент − хоровий колектив»; окреслені основні аспекти взаємодії диригента і колективу: технічний, психологічний, етико-естетичний.

Біографія автора

Юлія Сергіївна Ткач, Національна музична академія України ім. П.І.Чайковського

художній керівник та головний диригент Академічної хорової капели ім. П.Майбороди Українського радіо, заслужена артистка України, кандидат мистецтвознавства, в.о. доцента кафедри хорового диригування

Посилання

Безбородова Л. А. Дирижирование : уч. пособие. Москва : Просвещение, 1990. 159 с.

Берлиоз Г. Дирижер оркестра. Дирижерское исполнительство. Практика. История. Эстетика : статьи. Москва, 1975. С. 68- 86.

Вагнер Р. О дирижировании. Дирижерское исполнительство. Практика. История. Эстетика : статьи . Москва, 1975. С. 87 —131.

Вальтер Б. О музыке и музицировании. Дирижерское исполнительство. Практика. История. Эс-тетика : статьи. Москва, 1975. С. 312 —346.

Грум-Гржимайло Т. Н. Об искусстве дирижера. Москва : Знание, 1973. 40 с.

Давидов М. А. Інтерпретаційні аспекти виконавської майстерності / Микола Андрійович Давидов. Науковий вісник НМАУ ім. П.Чайковського. Вип. 2. Музичне виконавство. К., 1999. С. 88 — 98.

Єгоров О. Теорія і практика роботи з хором. Київ : Державне видавництво образотворчого мис-тецтва і музичної літератури УРСР, 1961. 239 с.

Ержемский Г. Л. Закономерности и парадоксы дирижирования. Санкт-Петербург : Форт, 1993. 261 с.

Живов В. Л. Исполнительский анализ хорового произведения. Москва : Музыка, 1987. 95 с.

Казачков С. А. Дирижер хора – артист и педагог. Казань : Казан. гос. консерватория, 1998. 308 с.

Казачков С. А. От урока к концерту: [Хоровое дирижирование]. Казань : Изд-во Казан. университета, 1990. 343 с.

Канерштейн М. Вопросы дирижирования. Москва : Музыка, 1972. 256 с.

Катрич О. Т. Індивідуальний стиль музиканта-виконавця (теоретичні та естетичні аспекти): дис. … канд. мистецт.: спец. 17.00.03 «Музичне мистецтво». Київ, 2000. 161 с.

Кондрашин К. Мир дирижера (технология вдохновения) : [беседы с В.Ражниковым]. Ленинград : Му-зыка, 1979. 192 с.

Копылова С. Национально-психологический комплекс – ядро исполнительского стиля. Стиль музичної творчості: естетика, теорія, виконавство : зб. cтатей. Науковий вісник НМАУ ім. П. Чайковського. Вип. 37. К., 1999. С. 257 — 264.

Кофман Р. І. Виховання диригента: психологічні особливості. Київ : Музична Україна, 1986. 39 с.

Кофман Р. И. Дирижер и оркестр или сто ненужных советов молодым дирижерам. Киев : Абрис, 2009. 132 с.

Макаренко Г. Г. Творчість диригента: Естетико-мистецтвознавчі виміри Київ: Факт, 2005. 328 с.

Михайлов М. К. О понятии стиля в музыке. Вопросы теории и естетики музыки : сб. статей. Москва — Ленинград: Музыка, 1966. Вып. 4. С. 16 — 29.

Мюнш Ш. Я дирижер. Дирижерское исполнительство. М.: Музыка, 1975. С. 441 — 451.

Ольхов К. А. Теоретические основы дирижерской техники. Л.: Музыка, 1990. 200 c.

Пазовский А. Записки дирижера. Дирижерское исполнительство. Практика. История. Эстетика : статьи. Москва, 1975. С. 347 —364.

Птица К. Б. Проблемы стиля и хоровое исполнительство. Работа с хором. Методика, опыт: сб. статей. М.: Профиздат, 1972. С. 13— 56.

Рабинович Д. Исполнитель и стиль. М.: Советский композитор, 1979. 228 с.

Рахлин Н. Г. Статьи. Интервью. Воспоминания. М.: Сов. композитор, 1990. 192 с.

Рожок В. І. Стефан Турчак: диригент, митець, громадянин. Харків: Харківська міська друкарня, 1994. 205 с.

Скоромний В. Психологія творчості диригента. Авторський курс лекцій. Рукопис.

Сохор А. Н. Стиль, метод, направление (к определению понятий). Вопросы теории и эстетики музыки. М. — Л.: Музыка, 1966. Вып.4. — С.3 — 16.

Чесноков П. Г. Хор и управление им : пособие для хоровых дирижеров; авт. предисл. К. Птица. М. : Музгиз, 1961. — 240 с.

Юдин Г. Я. За гранью прошлых дней: Из воспоминаний дирижера. М.: Музыка, 1977. 192 с.

Bezborodova, L. A. (1990). Conducting. Moskva : Prosveshhenie [in Russian].

Berlioz, G. (1975Conductor of the orchestra. Conductor performance. Practice. History Aesthetics: articles. Moscow), 68-86 [in Russian].

Wagner, R. (1975 About conducting. Conductor performance. Practice. History Aesthetics: articles. Mos-cow), 87-131 [in Russian].

Walter, B. (1975 About music and music. Conductor performance. Practice. History Aesthetics: articles. Moscow), 312-346 [in Russian].

Grum-Grzhimailo, T.N. (1973). On the art of conducting. Moskva : Znanie [in Russian].

Davydov, M.A . (1999). Interpretative aspects of performing arts / Nikolay Andreevich Davydov. Naukovyj visnyk NMAU im. P.Chajkovs'kogo. Muzychne vykonavstvo, 2, 88-98 [in Ukraine].

Yegorov, O. (1961).Theory and practice of working with the choir. Kyiv: State Publishing House of Fine Arts and Musical Literature of the Ukrainian SSR [in Ukraine].

Erzhemsky, G. L. (1993).The regularities and paradoxes of conducting. St. Petersburg: Fort [in Russian].

Zhivov, V. L. (1987). Performing analysis of the choral work. Moskva : Muzyka [in Russian].

Kazachkov, S. A. (1998). The conductor of the choir - artist and teacher. Kazan' : Kazan. gos. Konservatorija [in Russian].

Kazachkov S. A. From lesson to concert. Kazan' : Izd-vo Kazan. universiteta, [in Russian].

Kanerstein, M. (1972). Issues of conducting. Moskva : Muzyka [in Russian].

Katrich O. T. (2000). Individual style of musician-performer (theoretical and aesthetic aspects). Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukraine].

Kondrashin, K. (1979). The world of conductor (technology of inspiration): [conversation with V.Razhnikov]. Leningrad : Muzyka [in Russian].

Kopylova, S. (1999). National-psychological complex - the core of the performing style. Style of musical creativity: aesthetics, theory, performance. Naukovyj visnyk NMAU im. P. Chajkovs'kogo, 37, 257-264 [in Ukraine].

Kofman, R. I. (1986). Education of the conductor: psychological peculiarities. Kyi'v : Muzychna Ukrai'na [in Ukraine].

Kofman, R.I. (2009). Conductor and orchestra or one hundred unnecessary advice to young conductors. Kyiv : Abris [in Ukraine].

Makarenko, G.G. (2005). Creativity of the conductor: Aesthetic-art-study dimensions. Kyi'v: Fakt [in Ukraine].

Mikhailov, M.K. (1966). On the concept of style in music. Questions of the theory and aesthetics of music. Moskva — Lenyngrad: Muzyka [in Russian].

Münsch, S. (1975). I am a conductor. Conductor performance. Moskva Muzyka [in Russian].

Olkhov, K.A. (1990). Theoretical Foundations of Conducting Technique. Lenyngrad: Muzyka [in Russian].

Pazovsky, A. (1975 Notes of the conductor. Conductor performance. Practice. Story. Aesthetics. Moskva) 347-364 [in Russian].

Ptitsa, K. B. (1972 Problems of style and choral performance. Work with the choir. Methods, experience. M.: Profizdat) 13-56 [in Russian].

Rabinovich, D. (1979). Artist and style. M.: Sovetskij kompozitor [in Russian].

Rahlin, N. G. (1990). Stat'i. Interv'ju. Vospominanija M.: Sovetskij kompozitor [in Russian].

. Roshok, V. I. (1994). Stefan Turchak: Conductor, artist, citizen. Harkіv: Harkіvs'ka mіs'ka drukarnja [in Ukraine].

Skromnyi, B. Psychology of creativity of the conductor. Author's course of lectures [in Ukraine].

Sokhor, A.N. (1966). Style, method, direction (to the definition of concepts). Voprosy teorii i jestetiki muzyki, 4, 3-16 [in Russian].

Chesnokov, P. (1961). The Choir and its Management: A Handbook for Choral Conductors. M. : Muzgiz [in Russian].

Yudin, G. Ya. (1977). Beyond the Boundaries of the Last Days: From the Memories of the Conductor. M. : Muzgiz [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-08-29

Номер

Розділ

Мистецтвознавство